• Boliden/

Lehdistötiedote 9/2004 Tukholma 15.3.2004 Uusi graafinen ilme ja uudet internet-sivut merkitsevät alkua uudelle Bolidenille Tänään maanantaina julkistetaan uuden Bolidenin graafinen ilme ja uudet internet-sivut. Tämä on yksi vaihe käynnissä olevassa, tärkeässä Bolidenin ja Outokummun kaivos- ja sulattotoimintojen integrointityössä. Yritysten välinen rakennejärjestely merkitsee täysin uuden yhtiön käynnistymistä - ja uutta aikakautta pohjoismaisessa kaivos- ja sulattoteollisuudessa. Uusi Boliden muodostettiin vuodenvaihteessa Bolidenin ja Outokummun välisellä rakennejärjestelyllä. Uusi yhtiö keskittyy etupäässä kuparin ja sinkin kaivos- ja sulattotoimintaan. Visiona on saavuttaa johtava asema maailmassa näillä alueilla. Onnistumisen edellytykset ovat hyvät. Uusi Boliden on profiloitunut selkeästi kaivos- ja sulattotoimintaan. Uudesta yrityksestä tulee Euroopan suurin ja maailman neljänneksi suurin sinkkikaivosyhtiö. Sinkin sulattotoiminnassa uudesta Bolidenista tulee Euroopan kolmanneksi suurin ja maailman viidenneksi suurin. Yhtiöstä tulee myös Euroopan kolmanneksi suurin kuparisulattoyhtiö - ja maailmassa numero yksitoista. Uudessa Bolidenissa yhdistyvät korkealuokkaiset pääomat, joista ei suinkaan vähäisin ole 4 900 kokenutta työntekijää. Tällä hetkellä on käynnissä osaamisten ja toimintojen nopea integrointityö, jonka tarkoituksena on hyödyntää yhdistymisen mahdollistamat synergiaedut. Synergiahyötyjen kokonaistavoite on 24-29 miljoonaa euroa, josta puolet lasketaan saatavan vuoden 2004 ja loput vuoden 2005 aikana. Tavoitteisiin pääsemiseksi on tärkeää saada integrointiprosessi tehdyksi mahdollisimman nopeasti. Yksi vaihe tässä prosessissa - ja merkki uuden yhtiön toiminnan alkamisesta - on uudelle Bolidenille kehitetty uusi logotyyppi ja uusi graafinen ilme. Samassa yhteydessä julkaistaan uusi, yhteinen kotisivu. Osoite on www.boliden.com. Lisätietoja antavat: Jan Johansson, toimitusjohtaja, puh +46 8 610 1602, + 46 70 555 02 02 Ulf Söderström, viestintäjohtaja, puh +46 8 610 15 57, +46 70 618 95 95 Uusi Boliden on yksi maailman johtavista kaivos- ja sulattoyhtiöistä. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Irlannissa ja Kanadassa. Uuden Bolidenin tärkeimpiä tuotteita ovat kupari, sinkki, lyijy sekä kulta ja hopea. Yhtiön tärkeitä toimintoja ovat myös malminetsintä ja metallien uudelleenkäsittely. Uuden Bolidenin palveluksessa työskentelee noin 4 800 henkilöä ja yhtiön liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa. Yhtiön osake noteerataan Tukholman ja Toronton pörsseissä. www.boliden.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/15/20040315BIT00090/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/15/20040315BIT00090/wkr0002.pdf