Uusi nikkelitehdas Rönnskärsverkenissä

Boliden investoi 48 miljoonaa kruunua nikkelinhaihduttimeen Rönnskärin kuparisulatossa Skellefteåssa. Tehdas kaksinkertaistaa sulaton nikkelisulfaatin tuotantokapasiteetin ja lisää mahdollisuuksia käsitellä nikkelipitoista raaka-ainetta.

Nikkeli on tärkeä sivutuote Rönnskärissä, jossa tuotetaan vuosittain noin 2000 tonnia nikkelisulfaattia. Nikkeliä on kuparirikasteessa, mutta myös sekundaarimateriaalissa, jota laitoksessa uusiokäytetään. Nikkelisulfaattia on valmistettu 50-luvulta lähtien. Nikkelisulfaattia käytetään nikkelin valmistuksessa raaka-aineena sekä myös kemian teollisuudessa. Uusi nikkelilaitos rakennetaan nykyisen kuparisulfaattilaitoksen yhteyteen. Laitoksessa puhdistetaan elektrolyysilaitoksesta tuleva kemiallinen neste ja valmistetaan kupari- ja nikkelisulfaattia. Kun laitos otetaan käyttöön syksyllä 2006, nikkelin tuotantokapasiteetti kaksinkertaistuu. Uuden, suljetun prosessin myötä Rönnskärin nikkelipäästöt myös puoliintuvat. Rönnskärsverken valmistaa metallia ja kemikaaleja sekä kaivosraaka-aineista että uusiomateriaalista. Päätuotteita ovat kupari, lyijy, kulta, hopea ja sinkkiklinkkeri. Rönnskär on tällä hetkellä eräs maailman suurimmista perusmetallien uusiokäyttölaitoksista. Lisätietoja antavat: Roger Sundqvist, johtaja, Rönnskärsverken, puh. +46 (0)910-77 34 00, +46 (0)70-399 72 91 Ulf Söderström, viestintäjohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8-610 15 57, +46 (0)70-618 95 95