• BookIT/

BOOKIT JA ELISA TOTEUTTAVAT NOKIAN RENKAILLE JA VIANORILLE HELPPOKÄYTTÖISEN MATKAPUHELIMEEN JA ÄLYTEKSTIVIESTEIHIN PERUSTUVAN AJANVARAUSJÄRJESTELMÄN

Report this content

Nokian Renkaat ja Vianor ovat ottaneet käyttöön älytekstiviesteihin perustuvan ajanvarausjärjestelmän, jolla tehostetaan auton renkaiden vaihtopalvelua ja huoltoa. Matkapuhelinsovelluksiin erikoistunut BookIT, Nokian Renkaat, Vianor ja Elisa ovat yhdessä kehittäneet älyviestiratkaisun, jonka avulla Vianor pystyy paremmin ajoittamaan asiakkaitensa renkaanvaihdon ja tarjoamaan asiakkaille vaihtoajan reaali-ajassa. Asiakas voi hyväksyä ajan, pyytää uuden ajan tai saada soiton Vianorilta. Ratkaisu on jo tämän syksyn rengasvaihdossa tasoittanut ruuhkahuippua, parantanut vaihtokapasiteetin käyttöä, säästänyt kustannuksia ja tarjonnut parempaa palvelua asiakkaille. Ratkaisu toimii minkä tahansa operaattorin matkapuhelinliittymällä helposti ja automaattisesti, ilman erityisiä asetuksia puhelimeen.

Markkinointipäällikkö Pekka Laihia Vianorilta kertoo, että joka syksyn ja kevään renkaanvaihdon kuormituspiikin hoitaminen on keskeinen haaste. Jopa 40% vuoden liikevaihdosta kytkeytyy muutamien viikkojen toimintaan. Tehokas tapa ajoittaa renkaiden vaihtoa ja kommunikoida asiakkaiden kanssa ajanvarauksista on tässä ratkaiseva etu. Älyviesti-järjestelmän avulla pystymme sujuvasti hoitamaan ajanvarauksia ja olemassa olevan kapasiteetin avulla palvelemaan 10...15% enemmän asiakkaita. Tämä näkyy suoraan sekä viimeisellä rivillä että asiakastyytyväisyydessä. –Älyviesti-palvelun kehittämisessä olemme panostaneet erityisesti tietoturvaan ja helppokäyttöisyyteen. Palvelu toimii "yhden näppäimen periaatteella" ja se tunnistaa käyttäjän automaattisesti ilman salasanoja tai koodeja. Palvelun käyttö on niin yksinkertaista, että käyttöohjeita ei tarvita, kertoo BookIT:n toimitusjohtaja Jukka Salonen. BookIT:n kansainvälisesti patentoituun älyviesti-teknologiaan perustuvan palvelun kehittämiseen on osallistunut BookIT:n lisäksi Elisa. Elisa on kehittänyt omat tietoliikennepalvelunsa hyödyntämään älyviesti-teknologiaa, ja myy BookIT:n älyviesti-ratkaisua yritysasiakkaille. –Renkaanvaihdon ajanvarauksen hoitaminen tekstiviesteillä on hyvä esimerkki siitä, miten matkaviestintä tukee yritysten liiketoimintaprosessien kehittämistä. Uskomme, että vastaavanlaiset ratkaisut yleistyvät voimakkaasti lähitulevaisuudessa lukuisilla eri toimialoilla. Älyviesti-teknologian mahdollisuuksista ovat kiinnostuneita m.m. tervydenhuolto-, kuljetus-, logistiikka-, korjaus-, matkustus-, pankki- ja rakennusalat. Palvelun tarjoaja saa älyviestien käytöstä välittömästi kilpailuetua ja tehokkuutta liiketoimintaansa. Elisa tarjoaa ratkaisua palveluna asiakkailleen eikä se vaadi asiakkailta ylimääräisiä laiteinvestointeja. Haluamme olla edelläkävijänä yrityskäyttöön tarkoitettujen hyötysovellusten kehityksessä ja käyttöönotossa, osastopällikkö Timo Rajala Elisasta kertoo. BookIT:n älyviesti-teknologia soveltuu mihin tahansa yritysten tai julkishallinnon sovellukseen, jossa halutaan kommunikoida liikkuvan ihmisen kanssa. Olemassa oleva palvelu tai sovellus käynnistää yksinkertaisiin kysymyksiin perustuvan dialogin (push palvelu), joihin käyttäjä voi vastata yhdellä näppäimellä esimerkiksi kyllä tai ei. Elisa ja BookIT ovat jo aiemmin käyttäneet älyviesti-teknologiaa kenttätyöntekijöiden ohjaukseen esimerkiksi rakennustyömailla, jolloin järjestelmään on liitetty myös kamerakännykkä. Finnair käyttää myös älyviesti-teknologiaa matkapuhelimella tapahtuvassa check-in palvelussa. "Olemme mielenkiinnolla seuranneet uusien matkapuhelimella käytettävien palveluiden kehitystä. BookIT:n luoma ajanvarauspalvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten matkapuhelinta voi hyödyntää arjessa. Uudet palvelut matkapuhelimille ovat yhä kiinteämmin osa ihmisen jokapäiväistä elämää", toteaa johtaja Jukka Jyränoja Nokian Enterprise Solutions liiketoimintayksiköstä. –Tämänhetkinen kohderyhmämme ovat suuryritykset ja julkishallinto. Heille kaksisuuntaiset älyviesti-palvelut antavat hyvän mahdollisuuden palvella omia asiakkaitaan entistä paremmin. Älyviestejä käytetään myös yrityksen sisäisen toiminnan tehostamiseen, Jukka Salonen BookIT:sta tiivistää. Lisätiedot: BookIT Oy, Toimitusjohtaja Jukka Salonen p. 0400 312 311 BookIT Oy, Tuotepäällikkö Kimmo Kankkunen p. 040 5231111 Elisa Oyj, Palvelujohtaja Timo Rajala p. 050 506 7002 Nokian Renkaat Oyj, Mika Savolainen p. 03-340 7238 www.bookit.net