AEL haastaa suomalaiset koulutuksen järjestäjät futuriikilla

Suomen johtava henkilöstön kehittämisen kumppani AEL julkaisee 90-vuotistapahtumassaan Summer Summit - Juuret jatkuvuudessa vision suomalaisesta osaamisesta ja oppimisesta ihan uudenlaisella tavalla, futuriikin muodossa tulevaisuudentutkimuksen professori Sirkka Heinosen luotsaamana. "Kun historiikki kirjaa menneet tapahtumat, futuriikki tähyää tulevaisuuteen", kertoo professori Sirkka Heinonen.

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen toteuttama futuriikki navigoi maailmaan, jossa AEL toimii vuonna 2050. Futuriikin myötä AEL haastaa kaikki suomalaiset koulutuksen järjestäjät innovoimaan ja tehostamaan toimintaansa siten, että oppimisesta ja osaamisesta tulee entistä vahvempi kilpailuvaltti suomalaisille yrityksille.

Aineksia tulevaisuuden luomiseen

Futuriikki esittää tulevaisuuden näyttämöksi ubiikkiyhteiskunnan, jossa tieto- ja viestintäteknologia on sulautunut kaikkialle ympäristöömme. ”Futuriikki ei vain hahmottele tulevaisuuden piirteitä, vaan antaa aineksia sen luomiseen”, kertoo toukokuussa AEL:n toimitusjohtajaksi nimitetty Kari Juntunen.

Uutena toimitusjohtajana Juntunen aikoo kuunnella entistä herkemmällä korvalla yritysten tarpeita, luodata tulevaisuuden tarpeita ja vaatimuksia sekä tehostaa AEL:n toimintaa.

Niukkuuden aikakausi uudenlaisella työntekijäihanteella

Juntusen mukaan erityisen merkittävää skenaarioissa on, että tulemme siirtymään niukkuuden aikakaudelle, jolloin energiaa ja resurssien kulutusta vähentävien innovaatioiden ja niihin liittyvän osaamisen tarve korostuu. Myös työn tekemisen ihanteet muuttuvat. ”Työntekijäihanne ei ole enää ahkerasti yhtä asiaa puurtava ammattilainen”, kuvaa professori Heinonen.

Visioimalla haetaan myös keinoja jo havaittujen kansallisten haasteiden selättämiseen.

”Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelman painopistealueista kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen ovat juuri ne mihin AEL pyrkii vastaamaan omalla toiminnallaan myös tämän futurologisen ajattelun myötä”, kertoo Juntunen.

Lisätietoja: Kari Juntunen, toimitusjohtaja, AEL, puh. 044 7224 772, kari.juntunen@ael.fi
Mediamateriaalit: Brand United -mediapalvelut, puh. 040 739 6663, minna.haapsaari@brandunited.fi

AEL on johtava henkilöstön kehittämisen kumppani ja tekniikan lisäkouluttaja. AEL tarjoaa yrityksen tarpeisiin räätälöityjä ja tarkoin kohdistettuja kehitysohjelmia, joiden avulla yrityksen toiminta tehostuu ja tuottavuus paranee. Lisätietoja: www.ael.fi