Aivoinfarktipotilaiden kuntoutukseen soveltuva
robotiikka saatavilla nyt myös Suomessa

Suomalainen Fysioline Oy on hankkinut sveitsiläisen, kuntoutusrobotiikkaan erikoistuneen Hocoma-yhtiön tuotteiden edustuksen Suomessa ja Virossa. Yhtiön tuotteet soveltuvat erityisesti aivoinfarktipotilaiden välittömään, mutta myös pitkäaikaiseen kuntoutukseen. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat mm. painokevennetty Lokomat®-kävelykuntoutuslaite, Armeo®-käsikuntoutuslaite ja Erigo®, joka on suunniteltu infarktin jälkeiseen pystyasennon hallinnan kuntoutukseen.

- Yhteistyön neuvottelu alkoi Hocoma-yhtiön kanssa jo kaksi vuotta sitten, jolloin kävimme tutustumassa ensimmäisen kerran yhtiön tuotteisiin. Olemme erittäin iloisia, että Hocoma valitsi juuri meidät Suomen ja Viron edustajakseen, kertoo toimialajohtaja Jari Lamminen Fysiolinelta.

Hocoman pitkäaikaisen kehitystyön kärkituotetta Lokomat
®-laitetta on jo myyty yli 300 kappaletta sairaaloille ja klinikoille. Suomessa ensimmäisen robottiavusteisen Lokomat®-laitteen on ottanut käyttöön Kitinkannuksen Kuntoutuskeskus tämän vuoden keväällä.
- Laite on merkittävällä tavalla parantanut sekä aivoinfarktipotilaiden ja myös muiden kävelyterapiaa vaativien potilaiden kuntoutuksen tasalaatuisuutta. Samalla henkilökunta on voinut keskittyä potilaan kuntoutuksen suunnitteluun ja seurantaan paremmin, koska robotti hoitaa potilaan raskaan nostelu- ja kannattelutyön kuntoutuksessa, sanoo Kitinkannuksen toimitusjohtaja Hannu Lounasto.

Lokomat®-laitteen toiminta perustuu potilaalle simuloitavaan kantaiskuun, joka tuottaa aivoille informaatiota askelluksesta (gate pattern). Laite mahdollistaa kävelyliikkeen tasaisen toistamisen erikseen säädettävällä intensiteetillä. Robottijalat ohjaavat sekä liikettä että tukevat sivuttaissuunnassa jalkoja, joiden lihaksistolta ei vaadita apua liikkeen suorittamiseksi. Laitteeseen on mahdollista hankkia myös pediatriseen kuntoutukseen soveltuva erillinen ortoosijärjestelmä. Lokomat®-laitteella on  saatu myönteisiä tuloksia myös kroonistuneiden potilaiden kuntoutuksessa.

JULKISTUS APUVÄLINE-MESSUILLA TAMPEREELLA 10.-12.11.2011

Lokomat®- sekä Armeo®-laitteiden julkistus Apuväline-messuilla osastolla 106 torstaina 10.11.2011 kello 13.00.  Mikäli haluatte lisätietoja Lokomat®- ja muista Hocoman valmistamista kuntoutuslaitteista, pyydämme ottamaan yhteyttä:

Aluepäällikkö Ville Tuominen, puh. 040-752 0988, ville.tuominen@fysioline.fi
Toimialajohtaja Jari Lamminen, puh. 0400-415 830, jari.lamminen@fysioline.fi

Laitteeseen voi tutustua myös internetissä: Lokomat at Shephard Center http://www.youtube.com/watch?v=PufPyEHDFpQ

Aluepäällikkö Ville Tuominen, puh. 040-752 0988, ville.tuominen@fysioline.fi

Toimialajohtaja Jari Lamminen, puh. 0400-415 830, jari.lamminen@fysioline.fi

Fysioline − monialaista osaamista ihmisen terveyden ja toimintakyvyn hyväksi
Fysiolineen kuuluvat yritykset tarjoavat liikunta-, terveys-, sekä farmasia-alan tuotteita ja palveluja, joita tukee vankka myynti- ja huoltoverkosto. Toimintaa on Skandinaviassa, Venäjällä ja Baltian alueilla. Fysiolinen asiakkaita ovat mm. sairaalat, hoito- ja kuntoutuslaitokset, liikuntapaikat ja -keskukset sekä terveysvaikutteisten elintarvikkeiden ja urheiluravinteiden jälleenmyyjät. Yritysryhmän liikevaihto oli vuonna 2010 noin 25 Meur, ja sen palveluksessa on noin 300 henkilöä. www.fysioline.fi