ComIQ Oy tukemassa mobiilivarmenteen käyttöönottoa

Operaattorit julkistivat 30. marraskuuta 2010 mobiilivarmennepalvelun. Mobiilivarmenteen avulla voidaan toteuttaa vahva sähköinen tunnistaminen ja sähköinen allekirjoittaminen. Elisan mobiilivarmenteeseen liittyvien järjestelmien käyttöönottoa on ollut varmistamassa ohjelmistotestauksen asiantuntijayritys, suomalainen ComIQ Oy.

- Mobiilivarmenteen suunnittelussa ja toteutuksessa ovat korkea laatu ja toimintavarmuus erittäin tärkeässä asemassa. Tämä asettaa laadunvarmistukselle ja ohjelmistotestaukselle merkittäviä vaatimuksia. ComIQ on erikoistunut tämän tyyppisten vaativien liiketoimintakriittisten järjestelmien testaukseen, joten olemme tyytyväisiä saadessamme olla mukana hankkeessa, kertoo toimitusjohtaja Antti Öfversten ComIQ Oy:stä.

Mobiilivarmenne on FiCom-yhteistyössä tuotettu matkapuhelimen sim-korttiin liitettävä palvelu, joka toimii sähköisenä henkilöllisyystodistuksena. Sen avulla varmennetaan henkilöllisyys erilaisiin sähköisiin palveluihin kirjautumisessa sekä sähköisissä allekirjoituksissa. Mobiilivarmennetta voi käyttää myös henkilöiden keskinäisessä asioinnissa.

Käyttäjien helppo tunnistaminen ja asioinnin luotettavuus tarjoavat yrityksille mahdollisuuden sähköistää palveluitaan. Se parantaa olemassa olevien palveluiden käytettävyyttä ja tietoturvaa sekä mahdollistaa asiakaspalveluiden toteutuksen uudella, tehokkaalla tavalla kaikissa asiakashallinnan vaiheissa: aina asiakkuuden perustamisesta ja rekisteröimisestä tilauksiin ja ostojen hyväksyntään asti.

Mobiilivarmenne myös tehostaa olemassa olevia palveluprosesseja yrityksissä ja organisaatioissa, sillä tunnistamisen lisäksi ratkaisun avulla voidaan kuitata tapahtumia ja toimeksiantoja sekä allekirjoittaa dokumentteja. Asiakkaiden itsepalvelua lisäämällä ja päästä päähän toteutuvilla palveluketjuilla yritykset nopeuttavat ja yksinkertaistavat prosessejaan. Virhekustannukset laskevat ja kaupan tai asioinnin keskeytymisen riski pienenee.

- Käyttäjä voi siis yhden tunnusluvun avulla todistaa henkilöllisyytensä, maksaa ostoksia, allekirjoittaa sopimuksia ja rekisteröityä asiakkaaksi, kehityspäällikkö Mika Repo Elisalta kuvaa. Tunnusluku on helppo oppia muistamaan, sillä yksi ja sama luku toimii kaikkiin palveluihin ja käyttökokemus on omaa luokkaansa nykyisiin tunnistautumistapoihin verrattuna.

- ComIQ:lla on kokemusta mobiilivarmennepalveluiden lisäksi myös maksamiseen ja maksuliikenteeseen liittyvien järjestelmien testaamisesta ja laadunvarmistuksesta. Jatkossa mobiilivarmenteen ja maksamisen alueilla on entistä enemmän tarvetta laadukkaille testauspalveluille. ComIQ on kehittänyt testauspalveluaan erityisesti sellaisiin tarpeisiin, joissa näitä kumpaakin aluetta yhdistellään, Öfversten toteaa.

Antti Öfversten, toimitusjohtaja, ComIQ Oy
Puh. 050 573 3434, antti.ofversten@comiq.fi

Mika Repo, kehityspäällikkö, Elisa Oyj
Puh. 050 303 8260, mika.repo@elisa.fi