Grammy 2009 -voittaja The King’s Singers Suomeen toukokuussa

Suosittu a cappella -lauluyhtye The King’s Singers esiintyy Skandinavian-kiertueellaan Suomessa peräti neljällä paikkakunnalla. Ilman säestystä esitetyn musiikin kansainvälisen superyhtyeen tuorein levy Simple Gifts palkittiin hiljattain Grammylla vuoden 2009 parhaana klassisena crossover -levynä. Suomen lisäksi King’s Singers vierailee myös Tukholman ja Oslon konserttitaloilla.

Yleisöt ympäri maailmaa ovat ylistäneet ryhmää virheettömästä yhteissoinnista, mahtavasta eläytymisestä sekä esityksestä välittyvästä musisoinnin riemusta. Niin kotimainen kuin kansainvälinen lehdistö ovat yhtyneet ylistykseen sekä viihteellisten että klassisten konserttien jälkeen. The King’s Singers on tunnettu kyvystään mukautua kaikkiin musiikin lajeihin.

Alkujaan Cambridgen yliopiston King’s Collegen kuoromusiikin stipendiaattien perustama ryhmä vietti viime vuonna 40-vuotisjuhliaan. Pitkän uransa aikana The King’s Singers on tehnyt yli 100 levytystä. Ryhmä on tunnettu sitoutumisestaan esitysten virheettömään balanssiin ja intonointiin sekä innokkuudesta jakaa osaamisensa eteenpäin järjestämissään koulutustilaisuuksissa.

Mukana kantaesitys suomalaiselta Mäntyjärveltä

Ryhmän yli 2000 kappaleen repertuaari sisältää teoksia keskiajasta renessanssin mestariteoksiin, liedeistä kansanmusiikkiin, poppiin, jazziin ja jopa johtavien nykysäveltäjien modernien teosten kantaesityksiin. Vuonna 1968 tapahtuneen ensiesiintymisensä jälkeen The King’s Singers on kantaesittänyt teoksia useilta tunnetuilta säveltäjiltä, kuten Krystof Penderecki, Luciano Berio, Peter Maxwell Davies, Richard Rodney Bennett, Gyorgy Ligeti sekä kotimainen Jaakko Mäntyjärvi (Armahda meidän päällem’, 2003). Vuosituhannen vaihteen jälkeen kantaesityksiä on kertynyt jo kymmenen ja seuraavaksi ohjelmistoon tulevat englantilaisen John McCaben sekä amerikkalaisen Eric Whitacren sävellykset.

Yhtyeen tähänastisten esiintymispaikkojen kirjo ulottuu katedraaleista ja palatseista maailman kuuluisimpiin konserttisaleihin. Ryhmä on yhdistänyt voimansa useiden kuuluisien orkesterien kanssa mm. Lontoon ja Chicagon sinfoniaorkesterit, Cincinnati Pops Orchestra, sekä viimeisimmällä esityskaudella Concordia-, Sarbande- sekä l’Arpeggiata-kamariorkesterien kanssa.

Lisäksi ryhmä on esiintynyt sellaisten kärkisolistinimien kanssa kuten Kiri te Kanawa, Emanuel Ax, George Shearing, Evelyn Glennie ja jopa Beach Boys -yhtyeen Bruce Johnston. Mainitut yhteistyöt ovat osaltaan kartuttaneet ryhmän mittavaa, yli 80 levyä käsittävää albumikokoelmaa.

An Evening with the King’s Singers – Viihdekonserttikiertue toukokuussa 2009:
Helsinki Finlandia-talo la 16.5.
Turku Konserttitalo ke 20.5.
Oulu Madetojan sali to 21.5.
Kuopio Musiikkikeskus pe 22.5.

Liput myynnissä Lippupisteessä. Kiertueen tuottaa kotimainen Royal Music Finland.

Lehdistökuvia: www.kings.fi/media/TKS1.jpg, www.kings.fi/media/TKS2.jpg
Lisätietoja: www.kingssingers.com, www.kings.fi

Lehdistön akkreditaatiot ja haastattelupyynnöt:
Tj. Antti Virtanen / Royal Music Finland
Puh. 040 561 5559, antti@royalmusic.fi