Indeksi ulkomaisten verkkokauppojen myllerryksessä

Verkkokauppaindeksi laski yllättäen alkuvuodesta kasvuodotuksista huolimatta. Suomalaista verkkokaupankäyntiä mittaavan indeksin ennusteiden mukaan kasvua odotettiin +6,7 %, mutta laskua tulikin yllättäen -5,1 %.
– Aiempina vuosina alkuvuoden ensimmäisten kvartaalien välistä kasvua on ollut selvästi, mutta nyt tapahtunut lasku löi meidät ällikällä, kommentoi Vilkas Groupin hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski, jonka mielestä kotimaiset yritykset ovat liian hitaasti reagoineet kuluttajien tarpeisiin.

Suurin syy indeksin laskuun löytyy lähinnä tilausmäärien -10,7 %:n laskusta, kun se vuosi sitten vastaavana ajankohtana oli vain -0,4 %. Toisaalta keskitilauksen arvo kasvoi ennakoitua enemmän. Keskitilaus kasvoi peräti 11,3 %, kun se viimeiset kolme vuosikvartaalia on ollut laskusuuntainen.

Hiljattain julkistetun TNS Gallupin Online Shopping -tutkimuksen mukaan yli 2,6 miljoonaa suomalaista kävi ostoksilla verkossa vuonna 2009. Shoppailuun käytettiin yhteensä 4 miljardia euroa. Näistä miljardeista joka neljäs euro päätyi ulkomaille. Tänäkin vuonna sama suunta näkyy jatkuvan.

Asiakkaat ovat siirtyneet vuoden aikana yllättävän nopeasti ulkomaisten verkkokauppojen asiakkaiksi. Viimeisen vuoden aikana jopa 400.000 suomalaista on ostanut ensimmäisen kerran ulkomaisesta verkkokaupasta, ja se luku on tämän kokoisessa maassa aika hurja, toteaa TNS Gallupin yksikönjohtaja Seppo Roponen huolestuneena.

Roposelta saattaa löytyä vastaus myös kasvaneeseen keskiostosarvoon.
– Taantuman jälkeen kuluttajat ovat keskittäneet hankintoja tiettyihin tuoteryhmiin, missä keskiostokset ovat suurempia, kuten esim. matkoihin.

Suomalaisten yritysten
ryhdistäydyttävä nopeasti

Eurojen valuminen ulkomaisiin verkkokauppoihin pitäisi saada tyrehtymään, sillä nykyisellä menolla kotimainen verkkokauppias on suurien haasteiden edessä.
– Yritysten tulee yhä tarkemmin miettiä omaa strategiaansa suhteessa ulkomaisiin verkkokauppoihin, sekä myös omia mahdollisuuksia hyödyntää omaa liiketoimintaa Internetissä. Internet on globaali markkinapaikka ja nyt jokaisen yrityksen tässä pienessä maassa olisi viimeinkin syytä sisäistää tämä fakta, kommentoi Verkkoteollisuus ry:n tuleva toimitusjohtaja
Jani Muhonen.

Nykyisellään kotimaiset verkkokaupat jäävät jo jälkeen esimerkiksi hintavertailuissa ja myös toimitusnopeudessa. Kun vielä valikoimatkin ovat usein muualla runsaammat, on suomalaisten verkkokauppiaiden oikeasti mietittävä kilpailukeinojaan.
– Esimerkiksi voimakkaampi erikoistuminen tuoteryhmissä ja tarkka kohderyhmämarkkinointi voi monelle olla avain tuloksekkaampaan kaupantekoon,
ehdottaa Vilkas Groupin Markku Korkiakoski lääkkeeksi tilanteeseen.

Verkkokauppaindeksi Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen. Lisätietoa: http://www.vilkas.fi/verkkokauppaindeksi

Markku Korkiakoski, Vilkas Group Oy, puh. 0400 434 244

Jani Muhonen, Verkkoteollisuus ry, puh. 0400 191 646

Mediamateriaalit:
EKLEKTI Finland Oy, puh. 040 511 4460,
info@eklektifinland.fi

Mediamateriaalit:
EKLEKTI Finland Oy, puh. 040 511 4460,
info@eklektifinland.fi

Vilkas Group Oy on vuonna 1995 perustettu verkkokaupankäynnin palvelutalo joka toimittaa laadukkaita verkkokauppoja ja verkkokauppiaiden menestystä tukevia lisäpalveluja. Vilkas Groupin toimittamia verkkokauppoja käyttävät useat sadat suomalaiset yritykset kaikilta toimialoilta. Lisäksi Vilkas Group on toimittanut lukuisia verkkokaupankäyntiä tukevia ratkaisuja Ruotsiin, Englantiin, Saksaan ja Espanjaan. Lisätietoja: www.vilkas.fi

Avainsanat: