Itsehoitolääkkeiden verkkokaupassa panostetaan kuluttajaturvallisuuteen

Itsehoitolääkkeiden myynti tuli mahdolliseksi verkkoapteekeissa jo helmikuun alussa, mutta varsinaista kauppaa ollaan päästy käymään vasta aivan viime viikkoina. - Toisin kuin tavallisessa verkkokaupassa, verkkoapteekit joutuvat panostamaan erityisesti kaupankäyntiin liittyvään turvallisuuteen, kertoo toimitusjohtaja Markku Korkiakoski Vilkas Groupista, joka on rakentanut 14 suomalaiselle apteekille yhteisen myynti- ja tuotehallintajärjestelmän. - Kotimaisessa verkkoapteekissa ei tarvitse hengellään urheilla, vaan ostokset voi tehdä turvallisin mielin.

Turvallisuuden takaamiseksi sähköisen kaupankäynnin asiantuntijatalo Vilkas Group on tehnyt mittavan määrän tietoturvatestauksia ja myös huomioinut tiukasti Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEAn asettamia edellytyksiä.
- Nyt luotu sähköinen myyntijärjestelmä on kehitetty verkkoapteekeille sopivaksi, jolla apteekit voivat hallinnoida verkossa myytäviä tuotteita, asiakkaita, maksamista ja toimittamista. Järjestelmältä tämä on vaatinut paljon erityisominaisuuksia koskien tietosuoja- ja tietoturvatasoa, joilla on täytetty FIMEAN antamat vaatimukset, kertoo Korkiakoski, ja kehuu kehitystyössä mukana olleiden kanssa tehtyä yhteistyötä.
- Selkeästi kaikilla on ollut yhteinen tavoite luoda luotettava ja turvallinen sähköinen kauppapaikka itsehoitolääkkeille.

Laatujärjestelmällä suljetaan väärennetyt lääkkeet ulos

Itä-Suomen yliopiston apteekki on mukana Vilkas Groupin luomassa yhteisjärjestelmässä. Apteekin verkkopalvelun valikoimassa ovat nyt kaikki yleisimmät itsehoitolääkkeet.

- Itä-Suomen yliopiston apteekin verkkoapteekki aloitti toimintansa jo vuonna 2009, mutta tuolloin lainsäädäntö ei vielä mahdollistanut lääkkeiden myyntiä. Lainsäädännön muututtua aloitimme itsehoitolääkkeiden myynnin niin pian kuin se oli mahdollista, kertoo verkkoapteekista vastaava proviisori Petri Kröger.
- Palvelu toimii verkossa yhtä korkeiden laatukriteerien mukaan kuin apteekissakin, eikä laillisten suomalaisten apteekkien verkkopalveluita käytettäessä tarvitse pelätä väärennettyjä lääkkeitä.

Neuvontapalvelut kuluttajan tukena

Verkkoapteekissa myytäviin tuotteisiin kuuluvat tänään itsehoitolääkkeet ja ns. vapaan kaupan tuotteet, mm. vitamiinit, kalaöljy-, kalkki- ja magnesiumvalmisteet, apteekkikosmetiikka, suunhoitovalmisteet, luontaistuotteet, intiimituotteet, eläintuotteet ja paljon muuta.  Itsehoitolääkkeiden myyntiin liittyy myös rajoituksia mm. tilausmäärät ja tuotteisiin liittyviä ikärajoitukset. Lisäksi on tuotteita, joita ei voi tilata ilman neuvontaa.

- Tilauksia voi verkkoapteekissa tehdä ympäri vuorokauden ja tilauksen yhteydessä voi aina ilmoittaa, tarvitseeko lääkeneuvontaa vai ei. Jos asiakas ilmoittaa haluavansa neuvontaa,farmaseuttinen henkilökuntamme on yhteydessä asiakkaaseen ennen lääketilauksen lähettämistä. Lisäksi puhelinneuvontamme palvelee asiakkaita joka päivä klo 8-22, kertoo Petri Kröger.

- Verkkoapteekit parantavat osaltaan myös syrjäseutujen palvelutasoa, sillä sekä tilaus-toimitusprosessi että neuvonta voidaan hoitaa

sähköisesti ja puhelimella ilman paikalle saapumista.

Nettikauppa laajentaa vaikutuspiiriään

Vilkas Groupin Korkiakosken mukaan verkkoapteekit ovat hyvä osoitus netissä tapahtuvan kaupan kasvumahdollisuuksista.

- Uusia tuoteryhmiä ja palveluja tulee nettiin koko ajan. Verkkoapteekit ovat hyvä osoitus siitä, miten voidaan kotimaista kaupankäyntiä tukea, kun yhteistyössä lainsäädännön ja yrittäjien kanssa luodaan laadukkaita uusia kaupan ratkaisuja kuluttajille. Pelkästään eläkkeelle jäävät suuret ikäluokat, jotka ovat tottuneet käyttämään nettiä, tulevat varmasti hyödyntämään verkkoapteekkipalveluja, hän ennustaa.

- Apteekkien siirtyminen nettiin oli vain ajan kysymys muiden peruspalvelujen laajentuessa sinne jo. Verkkoapteekit ovat loistava vastaisku ulkomaisille verkkoapteekeille, joista kuluttajat ostavat täysin laaduttomia tuotteita jopa hengensä uhalla, ihmettelee Korkiakoski ja kehottaa kuluttajia etsiytymään vain luotettaville apteekkisivustoille, joilta tuotteet ja neuvonnan voi saada suomeksi. Luvallisten apteekkien internetsivuilta on löydyttävä linkki FIMEAn ylläpitämälle listalle niistä apteekkien verkkopalveluista, joilla on lupa myydä itsehoitolääkkeitä.

Reseptilääkkeet seuraavaksi verkkoon

Seuraava askel verkkoapteekeille on tarjota reseptilääkkeiden tilaus sähköisen e-reseptin avulla. Korkiakoski arvioi palvelun tulevan Suomessakin käyttöön noin 1-2 vuoden sisään.
- Tällä hetkellä suurimmat haasteet ovat edelleen viranomaispuolella. Yksi ratkaistavista asioista on mm. KELA-korvausten hallinnointi verkkoapteekin kautta tilattavista reseptilääkkeistä, sanoo Korkiakoski.
- Kysyntä e-reseptipalvelulle on jo olemassa, sillä pelkästään seniorit, palvelutalot ja kotihoidon piirissä toimivat hyötyisivät palvelusta suunnattomasti.

Lisätietoa Apteekin verkkopalvelutoiminnasta

Lisätietoa ja materiaalia:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, puh. 0400 434 244
Petri Kröger, proviisori, Itä-Suomen yliopiston, puh. 040 834 4059
Anna von Bonsdorff-Nikander, yliproviisori, FIMEA, puh. 09 4733 4478

VILKAS GROUP LYHYESTI
Vilkas Group on jo viidentoista vuoden ajan muuttanut sähköisen kaupankäynnin menetelmiä Suomessa toimivampaan suuntaan. Omaverkkokauppa-palveluitamme käyttää jo kolmasosa kotimaisista, aktiivisista verkkokaupoista, ja niiden kautta on välitetty miljoonia transaktioita Suomeen ja ympäri maailmaa. Liity sinäkin menestyvien verkkokauppiaden joukkoon. Lisätietoja:
www.vilkas.fi