Lasikehän sisään nousevassa Ekotalossa käytetään rohkeita uusia ekorakentamisen tekniikoita

Suomen Lasinjalostus Oy on rakentaa Lempäälään Ekotalon kierrätysmateriaaleista. Yli 200 neliömetrin suuruinen talo tulee saamaan kierrätyslasista valmistetun valtavan 900 neliömetriä kattavan lasikehän, joka suojaa talon lisäksi sen saunarakennusta, uima-allasta, kasvimaata sekä sadeveden keräysjärjestelmää. Ekotalo on uniikki projekti sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Ekotalo-projekti polkaistiin näyttävästi käyntiin Tampereella tiistaina 30.11.2011 järjestetyssä Kick Off -tapahtumassa. Tilaisuudessa esiteltiin Ekotalo-projekti alkuideasta nykyvaiheeseen sekä valotettiin projektin vaiheita ja tulevaisuuden suunnitelmia. Myös yhteistyökumppanit pääsivät esittäytymään ja kertomaan osuutensa Ekotalo-projektissa.

– Projekti rakentuu kierrätyksen ja uusiokäytön periaatteiden pohjalta, mutta antaa mahdollisuuden kokeilla myös täysin uusia ekologisia ja ilmastoa vähän kuormittavia tekniikoita. Esimerkiksi lasia käytetään rakennusmateriaalina monipuolisesti, luovasti ja innovatiivisesti, kertoo Lasinjalostus Oy:n toimitusjohtaja
Ville Nieminen.

Ekotalo-idean kehitysponnisteluista on syntynyt jo uudenlainen tasolasin kierrätys- ja jatkojalostusmenetelmä, jolle on haettu myös patenttisuojaus. Ekotalo-kokonaisuus elää ja muuttuu projektin edetessä ja uusia innovaatioita sovelletaan eri osa-alueille.

– Tästä on osoituksena viimeisin projektin aikana toteutuva kehitysidea: lasikehän sisälle tulevat rakennukset rakennetaan käytetyistä merikonteista, toteaa projektipäällikkö Antti Niemi.

Ekotalon päärakennuksen suunnittelusta vastaa Arkkitehtiruutu Oy. Lisäksi projektiin on ilmoittautunut tähän mennessä jo parisenkymmentä vahvaa ja visionääristä yhteistyökumppania, jotka ovat mukana mm. tutkimuksen, osaamisen, teknologian, työpanoksen tai materiaalien muodossa. Konevuokrausyritys Ramirent Oy on yksi yhteistyökumppaneista.

– Lähdimme mukaan jo toista vuotta sitten, koska uskoimme, että projekti antaa meillekin uudenlaisen tuotekehitysympäristön. Meillä on myös projektille paljon tarjottavaa kuten esimerkiksi rakennuskoneet, laitteet telineet ja suojaukset, kertoo Ramirentin aluemyyntipäällikkö Marko Hietaharju.

Yhteistyökumppanineuvottelut jatkuvat ja rakennustyöt ovat jo alkaneet. Ekotalo valmistuu kesän 2011 aikana

Lisätietoja: Ville Nieminen, toimitusjohtaja, p. 010 4399 112, ville.nieminen@lasinjalostus.fi
Mediamateriaalit: MOREnews24 -mediapalvelut, Eila Aalto, puh. 050 575 1073,
eila.aalto@morebiz24.com