Optimisti- ja Zoom8-jollien ranking avaus Espoon vesillä

Suomen Optimistijolla- ja Zoom8 -liittojen järjestämät kauden ensimmäiset rankingkilpailut ajettiin Nuottaniemen vesillä Espoon Pursiseuran toimiessa isäntänä. Yli sadan purjehtijan voimin käydyt kilpailut purjehdittiin hyisen kylmässä ja harmaassa säässä tuulen puhaltaessa 3-5m/s.

Optimistipurjehtijoille regatta oli erityisen tärkeä, sillä se oli toinen kolmesta arvokisakarsinnasta. Suomen junioripurjehduksen taso on noussut parin viime vuoden aikana systemaattisen ja tasokkaan harjoittelun, sekä kansainvälisen kilpailukokemuksen ansiosta. Merkittävä tekijä on myös harrastajamäärän kasvu. Kaukaisimmat suomalaiset purjehtijat tulevat Oulusta, Kajaanista ja Lappeenrannasta. Tällä kertaa mukana oli myös kolme eestiläistä purjehtijaa. Toisena kilpailupäivänä optimistijollien tuomarit jakelivat keltaisia lippuja ja mustan lipun varaslähtöjä runsain käsin, mikä sekoitti järjestystä. Optimistijollien kolmannet ja viimeiset arvokisakarsinnat purjehditaan ensi viikonloppuna Turussa, Airiston vesillä. Optien PM-kilpailut ovat Helsingissä 20.-24.7, EM-kisat Puolan Kamien-Pomorskissa 2-10.7., ja MM-kisat Langkawissa Malesiassa 28.12.-8.1. Tulokset Optimistijollat: 1. Julia Toroi, TDC tiimi (ESF), 2. Venla Soini (TPS), 3. Monika Mikkola TDC tiimi (ESF), 4. Felix Malm TDC-tiimi (EPS), 5. Pietari Airakorpi KuPS. Zoom8: 1. Noora Ruskola (NJK), 2. Victor Silen (NJK), Niklas Kumpulainen (NJK), 4. Oscar Silen (NJK)