Suomen Purjehdus ja Veneily ry - uusi vahva ja aktiivinen lajiliitto seurojen tueksi

Purjehtijaliitto ja Veneilyliitto yhdistävät toimintonsa. Kevään kestäneet neuvottelut saavuttivat tänään historiallisen virstanpylvään, kun molempien liittojen ylimääräiset liittokokoukset päättivät yksimielisesti yhdistymisen puolesta. Yhdistymisen perusteena ovat erityisesti toiminnalliset ja taloudelliset syyt sekä opetusministeriön uudet liikuntapoliittiset linjaukset.

- Opetusministeriössä yhdistyminen noteerataan positiivisesti. Yhdistyneen, suuremman liiton merkitys ja voima näkyy tulevaisuudessa liikuntapoliittisia päätöksiä tehtäessä. Nykyiset liitot nousevat yhdistyessään 60.000 jäsenen voimalla 10 suurimman lajiliiton joukkoon, vahvistaa ylitarkastaja Hannu Tolonen opetusministeriön liikuntayksiköstä.

Vahvistavat kokoukset elokuun lopulla sinetöivät yhdistymisen. Uuden liiton, Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n tehtävä on luoda nykyistä selvästi paremmat toimintaedellytykset jäsenseuroille, urheilu- ja harrastustoiminnalle.

- Tavoitteena on kaksinkertaistaa liiton panostukset purjehduksen ja veneilyn kehittämiseksi. Resurssien keskittäminen ja toiminnan tehostaminen tulee näkymään nuorisotoiminnan laajentumisena, veneilyn edellytyksien parantumisena Suomen vesistöissä, vesisöjen suojelutyön tukemisena ja kilpaurheilun kehittämisenä erityisesti valmennustoimintaa kehittämällä ja mahdollistamalla suurten kilpailutapahtumien järjestämisen Suomessa, lupaavat liittojen puheenjohtajat Hannu Salo ja Seppo Seljavaara.

- Neuvottelut talven ja kevään aikana ovat sujuneet hyvässä hengessä ja yllävän nopeasti, toteaa Purjehtijaliiton puolesta yhdistymisneuvotteluja johtanut Tom Schubert.

Uusi strategia yhdistää vahvuudet

- Koska yhdistymisen kannalla oli suuri enemmistö, voidaan lopullisten tavoitteiden määrittely aloittaa yhdessä jo kesän aikana ja saattaa loppuun tämän vuoden aikana, kertovat puheenjohtajat.

Uuden liiton luottamushenkilövalinnat ja toiminnanjohtajan rekrytointi aloitetaan alkusyksystä. Strategisentason linjausten ja suunnitelmien vahvistuttua, saamme suuntaa kehitys- ja toimintasuunnitelmille. Tulevan kattojärjestön strategia määrittelee painopistealueet ja sitä kautta kehitys- ja tukikohteet. Uusi liitto ja liittohallitus aloittavat toimintansa 1.1.2011.

Pohjana neuvotteluille on ollut viimekesäinen, alustava verkkoäänestys, jossa neuvottelujen käynnistämistä kannatti 74,5 % seuroista, sekä Veneilyliiton syysliittokokouksen että Purjehtijaliiton purjehtijapäivien yksimielinen äänestystulos yhdistymisneuvottelujen käynnistämisen puolesta.

Seppo Seljavaara puh. 0400 4035 59, Veneilyliiton ja neuvottelutoimikunnan puheenjohtaja
Hannu Salo, puh 044 3868 412, Purjehtijaliiton puheenjohtaja ja neuvottelutoimikunnan jäsen
Tom Schubert  puh. 040 527 8909, neuvottelutoimikunnan puheenjohtaja

Mediamateriaalit ja haastattelupyynnöt: