Suomi mukana vuoden 2011-2012 Volvo Ocean Race -isäntähaussa

Suomi tavoittelee kolmen vuoden välein purjehdittavan avomeripurjehduskilpailun satamaisän-nyyttä vuoden 2011-2012 Volvo Ocean Race -maailmanympäripurjehduksessa. Turun kaupunki vie hanketta eteenpäin yhteistyössä Suomen Purjehtijaliiton ja Turun Pursiseuran kanssa. Suomen hakemus läpäisi prosessin ensimmäisen vaiheen.

Volvo Ocean Race -kilpailuorganisaatio tarjosi alkukeväästä Suomelle ja Suomen Purjehtijaliitolle mahdollisuutta osallistua hakuprosessiin. Kilpailu alkaa vuonna 2011 Euroopasta, jatkuu maapallon ympäri ja päättyy Eurooppaan kesällä 2012. Suomen mahdollinen kisaisännyys tulee ajoittumaan vuo-teen 2012. - Mahdollinen isäntäsataman status on tavoitteena kova, mutta mahdollisuus on ainutlaatuinen, jota ei pidä jättää käyttämättä. Ensimmäisen vaiheen läpäiseminen on jo osoitus Turun vahvasta asemasta Suomen johtavana merikaupunkina, Turun kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen korostaa. - Otimme Turun Pursiseurassa ilahtuneina vastaan uutisen siitä, että Suomen Purjehtijaliitto valtakun-nallisena lajiliittona päätyi ehdottamaan Volvo Ocean Race -organisaatiolle Turkua ja Turun Pursiseu-raa. Seurallemme tapahtuman järjestäminen yhteistyössä Suomen Purjehtijaliiton ja Turun kaupungin kanssa tulee olemaan erittäin tärkeää, toteaa Turun Pursiseuran kommodori Samuli Salanterä. Turun Pursiseura on aiemminkin järjestänyt näyttäviä purjehdustapahtumia, jotka ovat olleet merkittäviä sekä purjehdukselle että Turun talousalueelle, kuten Swan Regatta vuonna 2006. Kevään aikana organisaatiolle toimitetut hakupaperit läpäisivät ensimmäisen vaiheen kriteerit ja seu-raavaksi isännyyttä hakevat tahot toimittavat yksityiskohtaisemmat hakuasiakirjat kilpailuorganisaatiolle. Syksyn aikana järjestävä taho arvioi isäntäehdokkaita ja lopullinen päätös julkaistaan vuoden 2010 maaliskuussa. Suomi purjehduksen maailmankartalla 2011-2012 - Suomen isännyys näin suuressa, kansainvälisessä purjehdustapahtumassa kruunaisi vuoden 2011 purjehduksen historiankirjoihin. Samana vuonna järjestetään Helsingissä avoimet olympialuokkien EM- sekä näyttävien, klassikkoveneiden MM-kilpailut. Suomen purjehduskansalle tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus tuoda osaamistamme esille yhdessä maailman seuratuimmista urheilutapahtumista, Pur-jehtijaliiton puheenjohtaja Hannu Salo korostaa. Volvolle purjehdus on tuttu sponsorointikohde jo kymmenen vuoden takaa ja monella eri tasolla. Volvo Youth Teamissä kehittyvät nuoret, lupaavat suomalaispurjehtijat samalla kun maailman huippupurjehtijat ratkaisevat paremmuutensa valtamerillä. - Volvo Ocean Race on purjehdussponsorointimme ykkösbrändi ja olisi hienoa jos tämä jännittävä ja seikkailutäyteinen kisa saapuisi myös Suomeen. Turku tarjoaa varmasti purjehtijoille ja yleisölle loistavat puitteet, sanoo Volvo Auton toimitusjohtaja Pekka Tefke. Tapahtumajärjestäjien viralliset sivut: www.volvooceanrace.org www.purjehtija.fi Kuvamateriaalia: Volvo Ocean Race 2008-2009 http://images.volvooceanrace.org/asset-bank/action/viewHome Lisätietoja: Suomen Purjehtijaliitto, viestintäpäällikkö Sara Antila, puh. 0400 955 115, sara.antila@purjehtijaliitto.fi Turun kaupunki, projektipäällikkö Kimmo Hyyppä, puh. 050 5590 180, kimmo.hyyppa@turku.fi