Uudenaikainen Dual-kuulolaite avaa langattoman yhteyden maailmaan

Ensimmäistä kertaa on nyt saatavilla kuulolaite, joka vastaa käyttäjien ulkonäkö- sekä käyttövaatimuksiin. Johtavan kuulolaitevalmistajan Oticonin uutuustuote Dual on pienestä koostaan huolimatta pakattu täyteen huipputeknologiaa. Kännykän, television, radion, soittimen tai tietokoneen ääni on mahdollista saada langattomasti kuulolaitteeseen.

Koko kuulokojemaailma mullistui vuonna 2006, jolloin esiteltiin uudenlaiset, tyylikkäät versiot kuulokojeista. Niiden hienostunut ulkonäkö ja pieni koko saivat yhä useammat ihmiset hakemaan apua kuulo-ongelmiinsa. Enää ei tarvinnut pelätä joutuvansa käyttämään sitä ”isoisän aikaista” rumaa laitetta.

– Vaikka näiden uusien laitteiden koko sekä ulkonäkö olivatkin kohdallaan, samaan pakettiin ei kuitenkaan saatu mahtumaan kaikkia viimeaikaisia audiologisia ominaisuuksia, kertoo Pekka Huhtinen, Oy Oticon Ab:n toimitusjohtaja.

Pienestä koostaan huolimatta Dual poimii äänet laajemmalta alueelta kuin mikään perinteinen markkinoilla oleva kuulolaite.

– Dual-kuulolaitteen tilaääni-ominaisuuden ansiosta puhe kuulostaa kirkkaammalta ja musiikki paljon täyteläisemmältä. Kun tavalliset kuulokojeet työskentelevät yksin, Dual-kuulolaitepari toimii yhdessä, toistaen äänet tasapainoisina ja luonnollisesti. Käyttäjän on paljon helpompi aistia oma sijaintinsa muihin nähden sekä eri esineiden sijainti ympäristössä, kuvailee Huhtinen laitteen toimintaa.

Streamer yhdistää kuulolaitteen muuhun arjen teknologiaan

Mukana kannettava tai kaulalla riippuva Streamer-kaukosäädin siirtää äänet kännykästä, televisiosta, radiosta, mp3-soittimesta tai tietokoneesta suoraan molempiin korviin. Sen avulla voi käyttää helposti kännykkää, katsoa televisiota sellaisella äänenvoimakkuudella etteivät muut häiriinny tai vaihtaa vaikka musiikin kuuntelusta puheluun näppäimen painalluksella.

– Nämä toiminnot helpottavat huomattavasti kuulolaitetta käyttävien ihmisten arkea. Aiemmin on esimerkiksi pitänyt irrottaa kuulokoje puhelun ajaksi tai kääntää televisio niin kovalle, ettei sitä ole voinut katsella yhdessä muun perheen kanssa, Huhtinen kertoo eläviä esimerkkejä.

Dualia on saatavissa erikokoisina ja -värisinä ja erilaisilla lisävarusteilla, jotta jokainen käyttäjä saa luotua juuri omanlaisensa viestintävälineen.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Pekka Huhtinen / Oy Oticon Ab