Verkkokaupankäynti ei tunne Eurooppaa

Miksi Euroopassa on kaksikymmentäseitsemän digitaalista markkinaa ja USA:ssa vain yksi, kysyy Verkkoteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jani Muhonen tuoreessa blogikirjoituksessaan Morebiz24-sivustolla.

Euroopan verkkokauppa- ja postimyyntiliiton EMOTAn sekä Euroopan digitaalisen median liiton EDiMAn järjestämässä konferenssissa joulukuussa Brysselissä yrittäjät, europarlamentaarikot ja ministerit ilmaisivat yhteisen huolensa Euroopan talousalueen sirpaloituneisuudesta sekä eri maiden välisen kaupankäynnin - eritoten verkkokaupankäynnin - haasteista.

Pixmanian toimitusjohtaja Ulric Jerome totesi, että verkkokaupankäynnissä "ei Eurooppaa ole olemassakaan". Pixmanialla tämä konkretisoituu mm. kahdenkymmenen eri maasivuston, 44 eri maksutapaoperaattorin ja yli yhdeksänkymmenen eri verokäsittelyn muodossa. Eurooppa on vielä aika kaukana yhdestä toimivasta markkinasta.

Jani Muhonen kuitenkin näkee valoa tunnelin päässä.

- Vaikka päätöstenteko ja niiden käytäntöön saattaminen tuntuukin EU-tasolla olevan tuskallisen hidasta, asiat silti etenevät. Jatkossa tämä tarkoittaa Euroopan sisäisen, kansallisten rajojen ylittävän verkkokaupan lisääntymistä merkittävästi, hän sanoo.

Koko blogi on luettavissa osoitteessa: www.morebiz24.com/verkkokaupankaynti-ei-tunne-eurooppaa

Jani Muhonen, toimitusjohtaja, Verkkoteollisuus ry, 0400 191 646, jani.muhonen@ verkkoteollisuus.fi

Verkkoteollisuus lyhyesti

Verkkoteollisuus ry vaikuttaa verkkoliiketoiminnan laajemman ja monipuolisemman hyödyntämisen puolesta. Yhdistys parantaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja kasvumahdollisuuksia myös kansainvälisesti. www.verkkoteollisuus.fi

MORE Business Services lyhyesti

MORE Business Services Oy tarjoaa kaikki markkinointiviestinnän palvelut yhdestä paikasta. Laajaan palveluvalikoimaan kuuluu vaikuttavia markkinointia ja myyntiä tehostavia viestintä- ja markkinointipalveluja strategia- ja konseptisuunnittelusta brändi- ja PR-viestintään sekä digitaaliseen viestintään. www.morebiz24.com.