Verkkokauppaindeksi todistaa verkkokaupankäynnin edullistuneen

Vilkas Groupin verkkokauppaindeksi todistaa verkkokauppojen olevan yhä edullisempi paikka asioida. Hintojen laskusta kertoo alentunut keskitilausarvo, kun samaan aikaan tilausmäärät ovat säilyneet korkealla. – Verkkokauppa on aloittanut vuoden 2010 yllättävän vahvasti. Vuoden ensimmäinen neljännes meni verkkokauppiailla selkeästi ennakoitua paremmin, toteaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Jani Muhonen.

Vuosi sitten koettiin ensimmäisellä neljänneksellä poikkeuksellisen suuri tiputus johtuen taantuman tulosta ja siihen liittyvästä kuluttajien poikkeuksellisen vahvasta ensireaktiosta. Vuoden 2009 Q1 verkkokauppaindeksin lasku oli -8,5% kun se oli vuoden 2010 vastaavana ajanjaksona vain -5,1%. Yleinen trendi on ollut aikaisempina vuosina, että Q1:n aikana indeksin kasvu hieman taittuu ja lähtee sitten selkeään kasvuun aina viimeiseen kvartaaliin saakka, jolloin on verkkokaupassa vuoden tärkein ja paras jakso. Keskitilauksen arvo laskenut Merkittävä ja mielenkiintoinen ilmiö on se, että verkkokaupasta tehdyn tilauksen keskiarvo eli Keskitilaus on tippunut peräkkäin kolmen kvartaalin ajan. Nyt laskua edellisen kvartaaliin oli -5,35%. Nyt ollaan jo samoissa indeksiluvuissa Keskitilauksen suhteen kuin vuonna 2007. - Todennäköinen selitys tälle on verkkokauppojen jatkuvasti alentunut hintataso, toteaa toimitusjohtaja Jani Muhonen. Keskitilaus on ollut korkeimmillaan Q3 2008 (112€) ja sieltä Keskitilaus on tippunut jo noin -20% (90€). - Uskomme vahvasti, että verkkokauppiaat ovat pystyneet tehostamaan toimintavuosien aikana toimintaansa. Näin ollen kauppiaat pystyvät myymään yhä edullisemmalla hintatasolla ilman, että heidän katetavoitteet siitä kärsivät, arvelee Muhonen. Tilausmäärät korkealla Tilausmäärät säilyivät mittauksissa yllättävän vahvana ja se saikin indeksin historian toiseksi parhaan arvon, 1197,2 pistettä. Tilausmääräindeksin ennätys on ollut Q4 2009 1228,8 pistettä. Myös Myynnin arvo oli historian toiseksi paras sitten Q4 2009. Nämä osoittavat sitä että verkkokauppa on aloittanut vuoden 2010 yllättävän vahvasti. - Verkkokaupoilla menee vahvemmin kuin koskaan ja uskomme että vuosi 2010 tulee olemaan verkkokaupoille merkittävä vuosi. Ennustamme, että kuluvan kvartaalin aikana teemme verkkokauppaindeksin ennätyksen 1073 pisteeseen, kun aikaisempi oli vuoden 2009 Q4, jolloin saavutimme 1006 pistettä, toteaa Jani Muhonen. Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen. http://www.vilkas.fi/verkkokauppaindeksi