Arbetsplatser får bättre brandskydd med webblösning

Med hjälp av en ny tjänst på webben ska vi få bättre brandskydd på våra arbetsplatser. Det är Svenska Brandskyddsföreningen som nu gör det möjligt för företagen att få ordning på sina rutiner och samla all dokumentation om det systematiska brandskyddsarbetet.

–Vi möter varje dag människor som tycker att brandskydd är viktigt. Men de prioriterar inte brandskydd för att andra verksamhetskritiska frågor går före. Folk måste förstå att det alltid är enkelt att göra rätt, säger Hans Andersson som är brandingenjör på Svenska Brandskyddsföreningen. Svenska Brandskyddsföreningen introducerade sitt verktyg för intern brandskyddskontroll redan för tio år sedan. Nu tar man ett steg till. – Vi vill göra det lätt att ta ansvar för brandskyddet, säger Daniel Rydholm som är projektledare på Svenska Brandskyddsföreningen. Därför har vi byggt IBK Webb så att det ska fungera för både små och stora företag. Och både för fastighetsägare och verksamhetsutövare. Från och med 2005 upphör räddningstjänsterna med den traditionella brandsynen och alla fastighetsägare och verksamhetsutövare ska själva regelbundet kontrollera sitt brandskydd. Många ska också lämna in en skriftlig redogörelse för brandskyddet till sin kommun. Det gäller bland annat skolor, dagis, vårdanläggningar, kyrkor, varuhus, samlingslokaler, industrier med fler än 20 anställda och alla verksamheter som hanterar brandfarlig vara. I april var det endast en tredjedel av dem som är skyldiga att lämna in en skriftlig redogörelse som gjort det. – Med bra hjälpmedel för sitt systematiska brandskyddsarbete kommer fler att sköta brandskyddet på ett professionellt sätt. Det ger oss säkrare arbetsplatser och bostäder, säger Daniel Rydholm.