• Bravida Finland/

Bravida Finland jatkoi Vaasan yliopiston remonteissa ja toteutti Vaasan yliopiston Tervahoviin lämpö-, vesi-, ilmanvaihto- ja sähköasennukset

Vaasan yliopiston Tervahovi sai uuden ilmeen, kun sen tiloihin remontoitiin opetustilat, toimistoja ja uusi ruokasali palvelemaan yliopiston opiskelijoita ja henkilökuntaa entistä paremmin. Bravida teki kohteeseen lämpö-, vesi-, ilmanvaihto- ja sähkötyöt. Koska kohteen arkkitehtuuriin ja esimerkiksi ruokasalin kattoon on panostettu paljon, on Bravida toteuttanut talotekniikan arkkitehtien suunnittelutyötä kunnioittaen.

Bravida oli mukana vuonna 2022 alkaneessa ja 2023 päättyneessä Tritonia-kirjaston muutosremontissa, jossa vanha kirjasto remontoitiin henkilökunnan tiloiksi. Nyt Bravida toteutti LVIS-asennukset myös Vaasan Tervahovin remonttikohteeseen. ”Projekti oli monipuolinen ja kiinnostava. Teimme LVIS-asennukset huolellisesti vastaamaan eri tilojen tarpeita. Esimerkiksi suuren ruokasalin katon arkkitehtuurista ilmettä haluttiin kunnioittaa suunnitelmissa ja asensimme talotekniset ratkaisut niin, etteivät ne tule liikaa esiin”, Vaasan ja Seinäjoen sähköyksikön yksikönpäällikkö Kim Sund kuvailee projektia.

”Tavoitteemme oli löytää hankkeeseen korkeaa ammattitaitoa omaava ja laatutietoinen urakoitsija. Bravida pystyi vastaamaan tähän tarpeeseen huomioiden myös kilpailukykyisen hinnoittelun. Luotettava yhteistyökumppani on meille tärkeä. Olemme vuosin saatossa onnistuneesti toteuttaneet vastaavanlaisia projekteja Bravidan kanssa ja todenneet, että yhteistyö toimii eriomaisesti. Niin myös tässä hankkeessa”, kertoo Peab Oy:n hankekehityspäällikkö Minna Nygård.

Laadukkaat ja energiaa säästävät ratkaisut ovat Bravidalle tärkeitä

Kohteeseen asennettiin laadukkaiden ja kustannustehokkaiden ratkaisujen lisäksi myös energiaa säästäviä toteutuksia. ”Toteutimme esimerkiksi sähkön KNX-tekniikalla, jonka olemme todenneet sekä kustannustehokkaaksi että laadukkaaksi. Se on usein monille hieman tuntemattomampi ratkaisu, mutta oikein asennettuna ja säädettynä toimii luotettavasti ilman ongelmia ja säästää energiaa, kun valot eivät toimivan liiketunnistimen ansiosta jää turhaan päälle”, Sund kertoo.

Hyvä yhteishenki kannustaa ja motivoi tehokkaassa urakassa

Rakennusaikataulu oli kohteessa tiivis ja Tervahovin yli 9000 neliömetrin remontti kesti purkutöineen noin vuoden. ”Vaasan Yliopiston kampuskehityshankkeen tavoitteena oli rakentaa kampusalueesta vireä ja vetovoimainen kohtaamispaikka kestävän kehityksen periaatteita noudattaen sekä tulevaisuuden opiskelun ja työnteon tarpeet huomioiden. Kampushanke toteutettiin allianssimallilla kolmessa eri vaiheessa, joista viimeinen valmistui keväällä 2024. Tekemisellä ja aikataulusidonnaisuudella oli suuri merkitys myös tässä urakkamuodossa ja hyvät toteutuneet kokemukset ovat kaikille osapuolille hyväksi toiminnan edelleen kehittämiseksi”, Nygård sanoo.

Bravida teki kohteen osalta järjestelmällistä suunnittelua aikataulussa pysymiseksi, ja Tervahovissa työskenteli parhaimmillaan yli 25 Bravidan asentajaa. ”Kohde on suunniteltu hyvin ja meillä pelasi yhteistyö myös pääurakoitsijan kanssa erinomaisesti. Onnistuneella yhteistyöllä pysyimme aikataulussa, ja kaikki puhalsivat projektissa yhteen hiileen. Teimme pitkälti myös edellisen Vaasan yliopiston kohteen yhdessä, joten työskentely ja toimintatavat ovat nivoutuneet yhteen projektien aikana. Myös turvallisuuteen panostettiin. Oli ilo huomata, miten Peab panosti työmaan turvallisiin oloihin, jolloin myös asentajilla oli hyvä työskennellä kohteessa”, Sund sanoo.

Bravida Finland teki sopimuksen urakasta Peab Oy:n kanssa. Kohde valmistui huhtikuussa 2024.

Kiinnostuitko Vaasan ja Seinäjoen sähkötarjoamasta? Ollaan yhteydessä!

Kim Sund
Bravida Finland
Vaasan ja Seinäjoen sähköyksikön yksikönpäällikkö
kim.sund@bravida.fi