Bravida Finland mukana Jyväskylän Lahjaharjun hoivatilojen rakennusurakassa

Jyväskylän Lohikosken kaupunginosaan rakentuu hoivatilat, jotka tarjoavat yhteisöllistä sekä ympärivuorokautista hoivapalveluasumista ikäihmisille. Kohteen pääurakoitsijana toimii Pohjola Rakennus Oy Suomi, jonka kanssa Bravida on tehnyt kohteesta sopimuksen.  Bravida toteuttaa kohteeseen LVI-työt, rakennusautomaation sekä sprinklerijärjestelmän.

LV-töihin kohteessa lukeutuvat mm. viemäröintien ja vesijohtojen asennus sekä lämmitys- ja jäähdytyslaitteiden asennus. Ilmanvaihdon osalta Bravida vastaa ilmanvaihtokoneiden ja kanavistojen sekä päätelaitteiden toimituksesta, asennuksesta ja käyttöönotosta. Lisäksi Bravida toimittaa kohteeseen myös sprinkleriputkistot ja -järjestelmät sekä vastaa niiden asennuksesta ja käyttöönotosta.

”Kaikki toimittamamme järjestelmät kytketään Bravidan toimittamaan laadukkaaseen keskitettyyn rakennusautomaatiojärjestelmään. Rakennusautomaation osalta teemme kohteessa tarvittavat komponenttiasennukset, testaamme ja teemme käyttöönoton järjestelmälle sekä varustamme sen etävalvontamahdollisuudella tulevaisuutta ajatellen”, kertoo Bravidan Jyväskylän LVI-yksikön projektipäällikkö Riku Villikka.

”Kaikista kohteen taloteknisistä järjestelmistä viedään tieto rakennusautomaatiojärjestelmään. Eli kaikkia LVI-järjestelmien teknisiä laitteita ohjataan keskitetysti automaation kautta. Tämä tarkoittaa, ettei laitteissa ole paikallissäätimiä, vaan rakennusautomaatiojärjestelmän kautta saavutetaan mahdollisimman suuri muunneltavuus. Automaatiolla huolehditaan esimerkiksi lämmityksestä ja viilennyksestä. Järjestelmän avulla voidaan varmistaa, ettei niiden yhtäaikainen käyttö ole käytännössä mahdollista, jolloin ne toimivat myös energiatehokkuuden kannalta mahdollisimman optimaalisesti”, Villikka sanoo.

”Kohteessa tehdään parhaillaan maatöitä ja pääsemme aloittamaan oman urakkamme viemäriasennuksilla lokakuun loppupuolella. Bravidan osalta asennustyöt valmistuvat ensi vuoden toukokuun loppuun mennessä”, Villikka avaa projektin aikataulua.

”Pohjola Rakennuksen kanssa pitkään jatkunut ja hyvin sujunut yhteistyö jatkuu tässä kohteessa. On hienoa, että Pohjola Rakennus luottaa Bravidan kokonaistoimitukseen hankkeessa”, Villikka päättää.

”Bravida pystyi tarjoamaan koko hankkeen LVIA- ja sprinkleriurakat optimaalisesti. Toki valintaa helpotti myös useamman hankkeen hyvin sujunut yhteistyö”, toteaa Pohjola Rakennus Oy Suomen tuotantopäällikkö Tommi Laitiainen.

Lisätietoa:

Riku Villikka