Bravida Finland mukana Valtra Oy:n voimansiirtotehtaan laajennuksessa

Bravida tekee sähkö- ja sprinkleriurakan Valtran voimansiirtotehtaan laajennukseen Suolahdessa. Urakka alkoi marraskuussa ja laajennuksen on määrä olla valmis vuonna 2024.  Traktorivalmistaja Valtran voimansiirtotehtaan laajennus kattaa kokonaisuudessaan 6000m2 kokoisen rakennuksen.

Valtra varmistaa 200 uutta työpaikkaa Suolahdelle voimansiirtotehtaan laajennuksella. Investointien tavoitteena on parantaa sekä prosesseja, kilpailukykyä että työn sujuvuutta ja turvallisuutta. Bravida on mukana varmistamassa voimansiirtotehtaan toimivuutta sähkö- ja sprinkleritöillä.

”Sähkötöiden osalta vastaamme voimansiirtotehtaan laajennuksessa rakennussähköistyksestä ja sähköverkon rakentamisesta aina tuotantolaitteiden liitäntäpisteisiin saakka. Koska tuotantolaitos on toiminnassa koko urakkamme ajan, panostamme tiiviiseen ja avoimeen yhteistyöhön eri osapuolten kanssa kuten aina. Näin voimme varmistaa, että tuotanto voi jatkua häiriöttä läpi hankkeen”, sähköyksikön yksikön johtaja Janne Saukkonen kertoo.

Bravida tekee laajennusosan sprinklerien asennustyöt kokonaisvaltaisesti. ”Olimme mukana myös olemassa olevan voimansiirtotehtaan saneerausurakassa sprinklerien osalta, joten on hienoa jatkaa yhteistyötä Valtran kanssa myös laajennusosassa. Yhteistyö Valtran kanssa on aina sujunut hyvin ja olemme tyytyväisiä, että Valtra luottaa meihin myös tämän hankkeen osalta”, kertoo sprinklerin yksikön johtaja Mika Hyväri.

Bravidalle tämän tyyppiset kohteet ovat tuttuja. Esimerkiksi sprinkleriyksiköllä on vahva aiempi kokemus teollisuusrakennusten nopeista läpimenoajoista ja tiukoista aikatauluista. Myös sähköyksikkö on tehnyt teollisuusrakennuksien sähköjä aiemmin.

Muista tavanomaisten kohteiden joukosta hanke eritoten aikataulunsa osalta, mikä vaatii erityistä huolellisuutta suunnittelussa ja toteutuksessa. Sähkö- ja sprinkleriyksiköt urakoivat myös Valtran uuden maalaamorakennuksen vuonna 2022.

”Pääsimme näyttämään osaamisemme maalaamorakennuksen urakassa viime vuonna ja uskomme sen vaikuttaneen positiivisesti päätökseen valita Bravida urakkaan myös voimansiirtotehtaan laajennuksessa”, Saukkonen kuvailee.

Bravida uskoo kohteen urakan sujuvan suunnitelmien mukaisesti. ”Aikataulu on tiukka. Se on kuitenkin normaalia tämäntyyppisissä kohteissa ja meillä on kokemusta tällaisten kohteiden aikatauluttamisesta ja töiden läpiviemisestä. Meillä on hyvä yhteistyö Valtran kanssa ja onnistuneella suunnittelulla saamme kohteen valmiiksi aikataulussa”, Hyväri sanoo.

Bravida on tehnyt sopimuksen Valtra Oy:n kanssa.

Janne Saukkonen
Yksikönjohtaja, Bravida Finland Oy