Bravida Finland varmistaa Scandic Lahteen modernin ja energiatehokkuutta palvelevan automaatioratkaisun

Scandic Lahti saa uuden modernin ilmeen ja talotekniset järjestelmät, kun ne saneerataan vuoden 2024 aikana. Vaikka hotelli ei pääse palvelemaan kesävieraita vielä tänä kesänä, sen ensimmäisen osan on määrä valmistua marraskuussa 2024 ja toisen osan keväällä 2025. Ensi kesän vierailukohteeksi se on siis oiva vaihtoehto. Bravida Finland toteuttaa kohteessa automaatiotyöt ja varmistaa kohteeseen toimivan rakennusautomaatiojärjestelmän palvelemaan muita talotekniikan tekniikkalajeja.

Scandic Lahti rakennettiin 1991 ja on nyt saneerauksen tarpeessa. Hotelli saa uuden modernin ilmeen ja haluaa parantaa urakan avulla energiatehokkuuttaan uuden ilmeen lisäksi. Bravida asentaa kohteeseen automaatiojärjestelmän ja on osaltaan edistämässä energiatehokkuuden tavoitteita kiinteistössä. Automaatiojärjestelmäksi on valittu Siemens. Hotelli suljettiin asiakkaiden käytöstä maaliskuussa 2024, mutta sen ensimmäisen osan on määrä olla valmis jo marraskuussa 2024. Tällöin ensimmäiset asiakkaat pääsevät kokemaan uuden ja modernin hotellin.

Onnistuneen saneerauksen mahdollistamiseksi eri toimijat pitävät aktiivisesti yhteyttä toisiinsa, jotta kaikki tietävät missä vaiheessa projektissa edetään. ”Urakka on suuresta koostaan huolimatta aikataulultaan tehokas ja meidän on suunniteltava tarkasti esimerkiksi kohteen asennusaikataulut. Koska automaatio on kiinteistön sydän, sen on palveltava muita tekniikkalajeja rakennuksessa parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä tarkoittaa, että meidän on oltava samaan aikaan sekä huolellisia että tehokkaita”, kertoo Bravidan Lahden automaatioyksikön yksikönjohtaja Jarmo Ahonen.

Automaation avulla voidaan säädellä tehokkaasti kohteen energiatehokkuutta. Se määrittelee useiden taloteknisten järjestelmien toiminnan ja mahdollistaa niiden säädön keskitetysti ja helposti. ”Tulevaisuudessa hotellin ilmastointia voidaan ohjata toimimaan eri tiloissa kiinteistön käyttäjien tarpeiden mukaisesti. Tilat, joissa ei ole toimintaa, voidaan asettaa toimimaan minimiteholla, mikä säästää energiaa ja kustannuksia. Toisaalta tilat, joissa on toimintaa, voidaan säätää ilmanlaadun tai tarpeen perusteella, mikä varmistaa miellyttävän ja terveellisen sisäilman. Automaatio mahdollistaa tällaiset muutokset tehokkaasti”, Jarmo kuvailee.

Bravida on tehnyt kohteesta sopimuksen projektinjohtourakoitsija Raspal Oy:n kanssa.

Jarmo Ahonen
Yksikönjohtaja, automaatio, Lahti