Bravida Finland vastaa Riihikallion koulun LVI-urakasta

Tuusulan Riihikallioon rakentuu uusi kolmikerroksinen monitoimikampus, jonka suunnittelussa ja toteutuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota esteettömyyteen, sisäilman laatuun, ääniympäristöön sekä valaistukseen. Nykyisistä koulurakennuksista säilytetään yläkoulusiipi ja liikuntasalirakennus. Monitoimikampuksen uudisrakennus tulee valmistuttuaan tarjoamaan tilat opiskeluun enintään 840 koululaiselle ja reilulle 20 esikoululaiselle. Vanhan koulun kunnostettavat tilat palvelevat jatkossa muita kuntalaisia.

Bravida toimii kohteen LVI-urakoitsijana ja toteuttaa kohteen lämpö-, jäähdytys-, vesi- ja viemäröintityöt sekä ilmanvaihdon. Rakenteilla olevan koulurakennuksen kokonaispinta-ala on 11 588 brm², joten kyseessä on verrattain suuri kohde. ”Vastaamme Riihikallion kampuksen lämmitys-, jäähdytys-, käyttövesi-, viemäröinti- ja ilmanvaihtotöistä. Uudisrakennukseen rakentuvasta uudesta lämmönjakohuoneesta lähtee lisäksi lämmitys- ja käyttövesilinjat kampusalueella sijaitsevan vanhan koulun säilytettäviin osiin”, kertoo Bravidan pääkaupunkiseudun LV-yksikön projektipäällikkö Mikko Virmavaara.

”Kohteen viemäröintityöt ovat jo pääsääntöisesti valmistuneet, samoin vesikiertoinen lattialämmitysjärjestelmä, joka asennettiin kaikkiin luokkahuoneisiin. Vesikiertoinen lattialämmitys on energiatehokas vaihtoehto tilojen lämmittämiseen. Se on tilatehokas järjestelmä, jonka kautta lämpö nousee lattiapinnoilta tasaisesti koko tilaan”, Virmavaara kuvaa vesikiertoisen lattialämmitysjärjestelmän etuja.

”Luokkahuoneisiin tulee käyttöön tarpeenmukainen ilmanvaihto. Ilmanvaihtokanaviin asennetaan ilmamääräsäätimet, jotka tarpeen mukaan lisäävät ilmanvaihtoa, tai vastaavasti esimerkiksi luokkahuoneen ollessa tyhjänä, vähentävät tilan ilmanvaihtotarvetta energian säästämiseksi”, Virmavaara sanoo.

”Kaiken kaikkiaan Riihikallion työmaalla on hyvä yhteishenki ja eri urakoitsijat puhaltavat yhteen hiileen, jotta kampuksen rakennustyöt etenevät aikataulussa. Kohde on kolmessa kerroksessa ja eri tekniikkalajien urakoitsijoita toimii useita samaan aikaan työmaalla. Asennustöiden toteuttaminen on vaatinut huolellista työnaikaista reittisuunnittelua, koska tilaa on vähän, mikä tulee huomioida eri tekniikkalajien suunnittelumalleissa. Rakennusliike U. Lipsanen Oy on toiminut pääurakoitsijana mallikkaasti ja johtanut työmaata hienosti”, Virmavaara kiittelee.

Rakennusliike U. Lipsasen Riihikallion monitoimikampuksen vastaava työnjohtaja Sauli Partin mukaan Bravidan osuus urakassa on sujunut hyvin ja aikataulussa. ”Rakennusliike U. Lipsanen on perheyhtiö, jonka arvoihin lukeutuvat mm. asiakastyytyväisyys ja laatu. Kun kilpailutimme eri urakoitsijoita kohteen LVI-töiden toteuttajaksi, onnistui Bravida vakuuttamaan meidät aikaisemmilla referensseillään, takuulla laadukkaasta työnjäljestään sekä kustannustehokkuudellaan”, Partti kertoo. ”Työmaalla on vallinnut heti alusta lähtien hyvä henki ja eri toimijat ovat pelanneet hienosti yhteen”, Partti jatkaa.

”Näin Tuusulalaisena on ollut ilo huomata, miten kunta on viime vuosina panostanut etenkin koulujen rakentamiseen ja kehittämiseen, jotka samalla palvelevat monipuolisesti myös muita kuntalaisia. On hienoa, että kunta haluaa uudistaa kouluverkkoa palveluverkkosuunnitelman mukaisesti”, Virmavaara päättää.

Bravidan osalta LVI-asennustyöt alkoivat lokakuussa 2023 ja niiden on määrä valmistua kuluvan vuoden joulukuuhun mennessä. Työmaalla työskentelee kokoaikaisesti noin viisi putkimiestä ja kaksi harjoittelijaa. Lisäksi IV-asennuksia on paikan päällä tekemässä noin 5–6 henkilöä. Monitoimikampuksen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike U. Lipsanen, arkkitehti- ja LVIA-suunnittelusta vastaa Reijlers Finland Oy ja kohteen rakennuttajakonsulttina sekä valvojana toimii WSP Finland Oy.

Lisätietoja:

Mikko Virmavaara