Bravida Finlandilla suotuisa toinen vuosineljännes

Bravida Finlandin vuoden toisen neljänneksen liikevaihto kasvoi vertailukauteen nähden 16,5 prosenttia ja oli 56,3 miljoonaa euroa. EBITA oli 2,67 m€ ja EBITA marginaali oli 4,7 prosenttia. EBITA koheni selkeästi vertailukauteen (1,43 m€) nähden.

”Liikevaihto ja tulos olivat hyvällä tasolla. Tulokseemme vaikuttivat onnistunut projektien hoito ja tuloskehitys service-liiketoiminnassa. Saatujen uusien tilausten määrä oli 48,8 m€ ja tilauskantamme oli 112,6 m€. Osaava henkilökuntamme, asiakkaiden luottamus ja hyvä toiminta yhteistyökumppaneidemme kanssa on ollut todella tärkeää nykyisessä markkinaympäristössä. Orgaaninen kasvu oli 0 prosenttia, joten kasvumme tuli vertailukaudella yritysostoista”, Bravida Finlandin toimitusjohtaja Marko Holopainen kertoo.

Bravidassa uskotaan heikohkona jatkuvan uudisrakentamisen suhdannenäkymästä huolimatta palveluliiketoiminnan, korjausrakentamisen, vihreän siirtymän sekä teollisuussektorin luovan mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen.

Bravida-konsernilla vahva kassavirta ja vankka tilauskertymä

Bravida-konsernin liikevaihto nousi viisi prosenttia ja oli 7 694 miljoonaa Ruotsin kruunua (7 306). Tilauskanta oli hyvällä tasolla ja oli 17 559 miljoonaa Ruotsin kruunua (16 597). EBITA-marginaali laski ja oli 4,5 % (5,6).

”Olen iloinen voidessani todeta, että parantunut kassavirta jatkui edelliseltä vuosineljännekseltä. Etelä-Ruotsin ja Suomen odotetusta haastavasta markkinaympäristöstä huolimatta orgaaninen kasvu oli positiivista ja service-liiketoiminta jatkoi kasvuaan. EBITA-marginaali heikkeni edelliseen vuoteen verrattuna pääosin Tanskassa aiemmin ilmoitettujen tapahtumien ja toimenpiteiden sekä Etelä-Ruotsin heikomman markkinatilanteen takia.

Muut liiketoimintamme osa-alueet ovat vakaampia, ja niissä markkinoita ajaa yhteiskunnallinen muutos, infrastruktuuri sekä sähköistäminen. Nämä ovat markkinavetureita, joiden odotetaan jatkuvan myös silloin, kun talotekniikan kysyntä palaa tavanomaiselle tasolleen.

Haasteista ja markkinoiden vastatuulesta huolimatta liikevaihto kasvoi viisi prosenttia ja orgaaninen kasvu oli yksi prosentti, mikä oli odotuksia parempi taso. Service-liikevaihdon osuus kasvoi kahdeksan prosenttia vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna. Meillä on edelleen vakaa tilauskertymä, ja se kasvoi Ruotsissa ja Norjassa.

Liiketoiminnan kassavirta parani vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna, ja kassakonversio nousi 112 prosenttiin. Nettovelan suhde käyttökatteeseen on edelleen matala (1,1), ja se mahdollistaa kannattavan yritysostotoiminnan jatkumisen. Näemme edelleen hyviä mahdollisuuksia tehdä yritysostoja ja työskentelemme aktiivisesti useiden potentiaalisten ehdokkaiden kanssa.

Pitkäjänteisellä vastuullisuustyöllämme on positiivisia vaikutuksia. Työtapaturmataajuus (LTIFR) laski 5,9:ään (7,3). Panostuksemme ajoneuvokannan sähköistämiseen alkaa näkyä merkittävästi mittareissamme. Vuosineljänneksen aikana sähköautojen osuus kasvoi 28 prosentista 33 prosenttiin koko autokannasta. Sähköistyminen tuottaa tulosta, ja olemme vähentäneet ajoneuvojemme kokonaispäästöjä 11 prosenttia viimeisen 12 kuukauden aikana”, Bravidan konsernijohtaja Mattias Johansson sanoo.

Lue konsernin tulosraportti täältä https://www.bravida.fi/investors/

Lisätietoja:

Marko Holopainen
toimitusjohtaja, Bravida Finland Oy
marko.holopainen@bravida.fi

Hyvällä kiinteistöllä on merkitystä. Siksi Bravida. Olemme Pohjoismaiden johtava kestävien kokonaisratkaisujen toimittaja service- ja urakointipalveluissa. Autamme asiakkaitamme luomaan toimivia ja kestäviä kiinteistöjä.

Bravidan pitkän aikavälin tavoitteena on ilmastoneutraali toiminta koko arvoketjussa vuoteen 2045 mennessä. Meillä on 14 000 työntekijää ja toimintaa noin 190 paikkakunnalla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Bravidan osake on noteerattu Tukholman Nasdaq-pörssissä. www.bravida.fi