Bravida Finlandilla vahva tilauskanta ja lähes 200 miljoonan euron liikevaihto

Bravida-konserni julkaisi tänään neljännesvuosiraporttinsa loka-joulukuulta 2023. Tässä tiedotteessa esitetään Q4:n avainluvut Bravida Finlandin ja Bravida-konsernin osalta.

Bravida Finlandin tilauskanta kasvoi 11,5 prosenttia 117,9 miljoonaan euroon. Vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto oli 52,1 miljoonaa euroa. EBITA oli 3,2 miljoonaa ja EBITA-marginaali säilyi hyvällä tasolla 6,1 prosentissa.

Koko vuoden osalta liikevaihto kasvoi 14,8 prosenttia 195,6 miljoonaan euroon ja EBITA 7,6 miljoonaan euroon. EBITA-marginaali oli 3,9 prosenttia.

”Henkilökuntamme venyminen ja asiakkaiden luottamus on ollut ensiarvoisen tärkeää haastavissa olosuhteissa. Kasvumme tuli yritysostoista, mutta myös orgaanisesti. Tulokseen vaikuttivat jonkin verran projektien alaskirjaukset ja materiaalien hinnan nousut pitkäkestoisissa projekteissa. Vuoden aikana saatujen uusien tilausten määrä oli 185 miljoonaa euroa”, Bravida Finlandin toimitusjohtaja Marko Holopainen kertoo.

Bravidassa uskotaan heikohkosta uudisrakentamisen suhdannenäkymästä huolimatta palveluliiketoiminnan, korjausrakentamisen, vihreän siirtymän sekä teollisuussektorin luovan mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen.

Bravida-konsernin tilauskertymä kasvoi 25 % neljännen kvartaalin aikana

Bravida-konsernin liikevaihto kasvoi kaksi prosenttia ja oli 8 106 miljoonaa Ruotsin kruunua (7 945). Tilauskanta oli hyvällä tasolla ja oli 17 000 miljoonaa Ruotsin kruunua (16 881). EBITA-marginaali oli odotusten mukaisesti 7,4 % (8,4).

”Olemme iloisia voidessamme haastavassa markkinaympäristössä ehdottaa yhtiökokoukselle korkeampaa osinkoa. Ehdotus perustuu tilauskertymän 25 % kasvuun, vakaaseen service-liiketoimintaan ja parantuneeseen kassavirtaan.

Liikevaihdon kahden prosentin kasvu oli linjassa odotustemme kanssa. EBITA-marginaali kuitenkin laski, ja siihen olivat pääasiallisena syynä tappiolliset projektit kolmella alueella Tanskassa. Marginaalin heikkenemiseen vaikuttavista syistä tehdään yksityiskohtainen selvitys, jonka perusteella ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin. Meitä jo pidempään seuranneet muistavat, että toimimme samalla tavalla Tukholman divisioonassa vuonna 2019, kun käänsimme tuloksen suunnan siellä. Tekemiemme toimenpiteiden ansiosta jo seuraavana vuonna marginaalimme oli jälleen vakaalla tasolla. Tanskassa tunnistettujen haasteiden lisäksi olemme löytäneet EBITA-marginaalin parantamiseksi kustannussäästömahdollisuuksia koko konsernissa.

Markkinaympäristö jatkuu epävarmana ja Bravida noudattaa edelleen toimintamalliaan ‘kannattavuus ennen volyymia’. Hyödynnämme osaamistamme infrastruktuuriprojekteissa, joissa kysyntä pysyy vahvana. Investointimme energiatehokkuuspalveluihin ja -ratkaisuihin tuottavat myös tulosta. Niihin sisältyy rakennusautomaatio, jonka vuosittainen liikevaihto on kasvanut yli miljardiin Ruotsin kruunuun. Lisäksi jatkamme orgaanisen kasvumme täydentämistä todistetusti toimivalla yritysostostrategiallamme” Bravidan konsernijohtaja Mattias Johansson sanoo.

Lue konsernin tulosraportti täältä https://www.bravida.fi/investors/

Lisätietoja:

Marko Holopainen