Bravida panostaa kiinteistöhuoltoon ja energiatehokkuuden parantamiseen kestävän tulevaisuuden näkökulmasta

Bravida on edelläkävijänä rakentamassa kestävää tulevaisuutta nykyiselle ja seuraavalle sukupolvelle, ja se haluaa edistää kaikin keinoin YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö lanseerasi muutama vuosi sitten nopeat ja fossiilittomat GreenHub-palvelut kaikkialla Pohjoismaissa. Avainasemassa ovat vihreät, päästövapaat palvelutoimitukset. Bravidan kiinteistöhuollon yksikönpäällikkö Lauri Laaksonen kertoo tarkemmin Bravidan GreenHub-tarjonnasta.

Mikä on GreenHub?

Bravidan GreenHub on uudenlainen kiinteistönhuoltopalvelu, jossa Bravidan kiinteistönhuollon henkilöstö kulkee kohteisiin sähköpyörillä, sähkömopoilla, cargo-pyörillä, julkisia liikennevälineitä käyttäen tai kävellen. GreenHub-työntekijällä on tarvittaessa mahdollisuus ottaa käyttöönsä sähköllä toimiva pakettiauto, jos isojen kuormien noutaminen sitä vaatii.

GreenHub-palvelu on tällä hetkellä käytössä seitsemässä Helsingin keskustan kiinteistökohteessa. Tällä hetkellä GreenHubin palveluksessa työskentelee noin kymmenen henkilöä.

Miten GreenHub toimii?

GreenHub-henkilöstö matkaa asiakkaan kohteeseen Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevasta hubista käsin. Keskeisen sijainnin ansioista huoltokäynnit tapahtuvat sekä tehokkaasti ja luotettavasti että mahdollisimman päästövapaasti.

Säilytämme Helsingin keskustassa sijaitsevassa hubissa yleisempiä kiinteistöhuollossa tarvittavia varaosia, jolloin ne ovat helposti ja ympäristöystävällisesti noudettavissa huoltokohteesta. Tarvittaessa työntekijämme noutavat tarvittavat varaosat ja laitteet tukkuliikkeestä niin sanotulla cargo-pyörällä tai sähköpakettiautolla.

Mitä hyötyä GreenHub-palvelusta on?

GreenHub-palvelu yhdistää henkilöstön nopeat ja ympäristöystävälliset siirtymiset kiinteistökohteisiin – työntekijöiltä ei kulu aikaa esimerkiksi liikenneruuhkiin. Henkilöstömme ei myöskään tarvitse käyttää aikaa pysäköintipaikkojen etsimiseen. Käyttämällä kevyen liikenteen kulkuneuvoja, voimme säästää Helsingin kantakaupungissa keskimäärin jopa puolet siirtymiseen käytetyssä ajassa.

Jos asiakkaallamme ilmaantuu akuutteja toimenpiteitä vaativa tarve, kuten rikkoutunut vesiputki, on GreenHub-palvelu nopeampi vaihtoehto perinteiseen kiinteistöhuoltoon verrattuna. Nopea reagointi vähentää myös riskiä vahinkojen leviämisestä.

Kuinka paljon GreenHub vähentää kiinteistöhuollon hiilijalanjälkeä?

Huomattavasti. Merkittävä osa kiinteistöhuollosta syntyvästä ilmastokuormasta syntyy kohteiden välillä tapahtuvista siirtymisistä. Suosimalla sähkökäyttöisiä ja kevyen liikenteen kulkuneuvoja yrityksen kiinteistöhuollon synnyttämää ilmastokuormaa ja hiilijalanjälkeä on mahdollista pienentää merkittävästi. Bravida muuttaa aktiivisesti kiinteistöpalvelun autokantaa sähköautoihin, ja tavoitteenamme on luopua perinteisistä, ympäristöä enemmän kuormittavista kulkuneuvoista vuoteen 2045 mennessä.

Kodin ja työpaikan välisissä siirtymisissä GreenHub-työntekijämme suosivat päästövapaita liikkumismuotoja, mikä vähentää työmatkojen päästöjä. Ilmastokuormaa vähentää myös se, etteivät huoltoajoneuvot kuluta turhaa aikaa ruuhkissa.

Palveluillamme autamme asiakkaitamme vähentämään heidän päästöjään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Mitä GreenHub-palvelu sisältää?

GreenHub tarjoaa kiinteistöllesi täyden palveluratkaisun aina valvonnasta säännölliseen huoltoon. Meiltä löytyy osaamista koko talotekniikan alalta.

GreenHub-palvelu räätälöidään aina yksityiskohtaisesti asiakkaan tarpeisiin, jolloin asiakas saa tarvitsemansa kiinteistöpalvelut luotettavasti nopeallakin aikataululla.

Missä GreenHub-palvelu on saatavilla?

Tällä hetkellä palvelu on tarjolla pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. GreenHub-palvelua laajennetaan asiakkaan tarpeiden mukaan, jolloin palvelua on mahdollista laajentaa myös muille paikkakunnille ja kiinteistökeskittymiin.

GreenHub-kohteita on tällä hetkellä seitsemän.

Kuinka paljon GreenHub-palvelu maksaa?

Perinteisen kiinteistöhuollon tavoin, myös GreenHub-palvelut räätälöidään aina asiakkaiden tarpeisiin sopiviksi. Käymme läpi sekä kiinteistön että asiakkaidemme tarpeet ja hinta määräytyy esimerkiksi huolto- tai ylläpitosopimuksen laajuuden mukaisesti.

Voiko asiakas yhdistää GreenHub-palvelun niin sanottuun perinteiseen kiinteistöpalveluun?

Voi. GreenHub-palvelu on mahdollista yhdistää perinteiseen huoltopalveluun siten, että osa asiakkaan kiinteistönhuollosta tuotetaan GreenHubin kautta ja osa niin sanotun perinteisen palvelun kautta.

Yhdistäminen voi olla tarpeen etenkin silloin, kun osa kiinteistöistä sijaitsee kauempana kaupungin keskustasta.

Kiinnostuitko GreenHubista? Ollaan yhteydessä!

Lauri Laaksonen
Yksikön päällikkö