Bravida sähköistää autokantaansa – kolmannes autoista fossiilittomiksi vuoteen 2025 mennessä

Ensimmäiset täyssähköiset pakettiautot ovat työmailla Helsingissä ja Pohjanmaalla.

Talotekniikan palveluyritys Bravida on aloittanut autokantansa sähköistämisen Suomessa. Yhtiö on hankkinut asentajiensa käyttöön ensimmäiset täyssähköiset pakettiautot. Bravidan tavoitteena on saada 30 prosenttia autokannastaan fossiilittomaksi vuoteen 2025 mennessä.

”Ajoneuvokannan sähköistämisessä on kyse ympäristöarvojen kunnioittamisesta. Entistä useampi asiakas ja sijoittaja odottaa selkeitä panostuksia ympäristön eteen”, sanoo Bravidan hankintajohtaja Sampsa Rautio.

”30 prosentin tavoite on konkreettinen ja kunnianhimoinen. Meillä on selvä päämäärä, jonka eteen teemme töitä suunnitellusti.”

Bravidalla on Suomessa lähes 140 pakettiautoa, joilla asentajat liikkuvat huoltokohteiden välillä ja kuljettavat tarpeellisia työvälineitä. Autojen käyttöikä on keskimäärin viisi vuotta, ja autokanta uudistuu koko ajan.

Autojen sähköistäminen on yksi toimenpide yhtiön hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Bravida hankkii lisää sähköautoja sitä mukaa, kun autojen käyttöikä tulee täyteen.

”Tulemme Suomessa pari vuotta Ruotsia ja Norjaa perässä sähköautojen yleistymisessä. Meillä ei vielä ole esimerkiksi laajoja teollisuusalueita, joissa saa käyttää vain sähköautoja”, Rautio sanoo.

Täyssähköiset pakettiautot monelle yllätys

Bravidan asentajille pakettiauto on arkinen työkalu. Yksi Bravidan sähköpakettiautojen kuljettajista on asentaja Janne Stenberg, joka ajaa Peugeot e-Expertiä Helsingissä.

”Ajo-ominaisuuksista on vain hyvää sanottavaa, ja autossa on riittävästi tilaa sähköasentajan välineille. Kuljetan mukanani paljon erilaisia työkaluja ja varaosia, jotta vältän edestakaista ajelua tavaroiden hakemiseksi”, Stenberg kertoo.

Stenberg asentaa muun muassa sähköautojen latauspisteitä, joten sähköpakettiautosta on myös imagollista etua.

”Teen asennuksia sekä yrityksille että yksityisille. Kun tulen paikalle sähköautolla, se kiinnostaa asiakkaita ja he kyselevät paljon kokemuksia niin lataamisesta kuin käytöstäkin”, Stenberg kertoo.

Sähköpakettiauton imagonoste näkyy myös siinä, että näyttävästi teipattu auto saa aikaan keskustelua lipuessaan äänettömästi parkkiin. Monille vaikuttaa olevan yllätys, että täysin sähköisiä pakettiautojakin on yleisesti saatavilla.

Latausverkoston puutteellisuus on yhä iso haaste – myös Bravidalla. Auton akkujen pitää riittää koko työpäivän ajaksi, ja auto on saatava latautumaan yön aikana.

Sampsa Rautio kertoo, että Bravida pilotoi parhaillaan omaa Bravida Charge -latausasemaratkaisuaan Suomessa.

”Pyrimme sillä taklaamaan latausverkoston haasteita. Palvelu on jo käytössä Ruotsissa ja on saanut siellä hyvän vastaanoton. Rakennamme latausverkostoa myös omille autovarastoillemme.”

Sähköpakettiauto edellyttää asennemuutosta

Perinteisiin pakettiautoihin tottuneiden ei aina ole helppo hyväksyä, miten vaivatonta sähköautoilu loppujen lopuksi on. Ongelma on tuttu myös sähköisten henkilöautojen ympärillä pyörivästä keskustelusta. Helsingissä sähköautoileva Stenberg ei näe estettä sähköautojen yleistymiselle Bravidan asentajien käytössä.

”Jos unohdamme lataushaasteet, en keksi mitään syytä, jonka vuoksi sähköpakettiautoa ei voisi suositella asentajalle. Moni kokeneempi autoilija suhtautuu sähköautoiluun hyvin varautuneesti. Jos on tottunut siihen, että mukana on kannullinen dieseliä tankkiin tarvittaessa kaadettavaksi, siitä voi olla vaikea päästää irti”, Stenberg pohtii.

Raution mukaan sähköautoilu vaatii ihmisiltä laajempaa asennemuutosta.

”Jokaisen kerrostalon pihalle ja jokaiselle autolle ei voida rakentaa omaa latauspistettä. Käyttö vaatii vuorottelua ja jakamisen oppimista”, Rautio tiivistää.

Lisätietoja:
Sampsa Rautio