Bravida tekee LVI-työt ja jäähdytyksen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen sähkönsyöttöasemille

Kalasatamasta Pasilaan on raitiotiehanke, jonka liikennöinti on määrä aloittaa 2024. Hankkeessa rakennetaan 4,5 kilometriä uutta raitiotietä välille Nihti-Kalasatama-Vallilanlaakso-Pasila. Bravida auttaa osaltaan saamaan raitiovaunut liikkeelle tehdessään Pasilan ja Sompasaaren sähkönsyöttöasemiin erilaisia talotekniikan töitä.

Bravida on ollut projektissa mukana taloteknisenä asiantuntijana infrarakentamisen tukena. Pasilaan Bravida toteuttaa lämmön, ilmanvaihdon ja jäädytyksen sekä käännöspaikan omaavaan Sompasaareen näiden lisäksi vielä veden. ”On ollut hienoa päästä mukaan projektiin, jossa kehitetään kaupungin infraa ja julkista liikennettä”, sanoo LVI-yksikön päällikkö Ossi Viik.

Bravida on seurannut talotekniikan laatua tarkkaan ja pitänyt yllä sekä seurannut työturvallisuuden toteutumista työmaalla. ”Koska kyseessä on sähkönsyöttöasema ja vesi kulkee jäähdytyslaitteissa, on otettava huolellisesti huomioon kaikki linjat ja varotoimenpiteet niin, ettei vesi missään tilanteessa pääse kosketuksiin sähkölaitteiden kanssa. Kohteen sähkölaitteet on totta kai suojattu vedeltä, mutta siitä huolimatta huolellinen suunnittelu ja toteutus on tärkeää tehdä niin, että kaikki mahdolliset riskit on arvioitu”, Ossi kuvailee.

Samalla urakassa on otettava huomioon, että töitä tehdään ahtaassa kaupunkiympäristössä. Asennukset tapahtuvat muiden työmaa-alueiden keskellä, mikä on logistisesti haastava ympäristö ja aikataulut sekä työn suorittaminen on suunniteltava tarkkaan.

Myös kiinteistöjen talotekniikkaurakka tehdään huolellisesti. ”On rakentamisen kannalta vastuullista tehdä toimenpiteet kiinteistöissä niin, että ne palvelevat kiinteistöjen pitkäikäisyyttä ja hyvinvointia pitkällä aikavälillä. Samalla laadukkaan taloteknisen toteutuksen avulla voidaan saada aikaan säästöjä”, Ossi kertoo. Itse kiinteistöt on tarkoitettu palvelemaan mahdollisimman pitkään, joten materiaalien laatuun on panostettu.

”Olemme tehneet Bravidan kanssa yhteistyötä ennenkin ja valitsimme Bravidan saamiemme tarjousten perusteella. Hanke on merkittävä kaupunkikehitys- ja raitioliikennehanke Helsingissä. Uuden raitiotien sähkönsyöttöasemat ovat oleellinen osa järjestelmässä, ja myös toteutuksen kannalta syöttöasemat ovat mielenkiintoinen ja haastava kokonaisuus”, hankkeen Karaatti-allianssin projektipäällikkö Jonna Tuomiranta kuvailee.

Kuten kaikessa rakentamisessa, myös infrarakentamisessa on tärkeää ymmärtää kiinteistön lopputarkoitus. ”Tarjoamme asiakkaallemme henkilökohtaista asiantuntijuutta kaikilla talotekniikan aloilla. Olemme avoin ja asiantunteva kumppani”, Ossi sanoo. Bravidan työt ovat osaltaan mahdollistaneet syöttöasemien toteutuksen tavoitteen mukaisessa aikataulussa. Monipuolisessa kokonaisuudessa rakentamisen eri tekniikkalajien yhteensovittamisen onnistuminen on myös ollut ensiarvoisen tärkeää”, Jonna kertoo.

Kalasatamasta Pasilaan -hanke kehittää samalla myös kaupunkiympäristöä, mikä tekee siitä kaupunkilaisille näkyvän projektin. ”On ollut hienoa olla mukana urakassa, jossa tilaajana on infrarakentamisen asiantuntija”, Ossi pohtii projektia.

Bravida on tehnyt sopimuksen urakasta GRK:n kanssa ja valmis raitiolinja on määrä ottaa käyttöön vuoden 2024 aikana.

Kiinnostuitko Bravidasta talotekniikan asiantuntijana? Ollaan yhteydessä!

Ossi Viik
Bravida Finland Oy