• Bravida Finland/

Bravida teki ilmanvaihtojärjestelmän Kalasataman tornien Visioon: “On eri asia tehdä rakennusta 100 metriä taivasta kohden kuin vaakasuuntaan”

Helsingin Kalasataman tornitalot ovat Suomen korkeimpia asuinrakennuksia ja siksi erityisen kiinnostavia kohteita myös toteuttajilleen. Bravida oli mukana jo toisen tornitalon työmaalla.

SRV on rakentamassa Kalasatamaan jo viidettä tornitaloa. Helsingin Visio on torneista neljäs ja nousi ensimmäisenä Itäväylän eteläpuolelle. 24 kerroksessa on 240 asuntoa sekä yleisiä tiloja kuten sauna ja kattoterassi.

“Asensimme rakennuksen ilmanvaihtojärjestelmän. Vastasimme kanava-asennuksista, eristyksistä, laitteistosta, säädöistä ja mittauksista”, kertoo tuotantojohtaja Jaakko Lavikainen Bravidalta.

”Erityisen kiinnostavaa kohteessa oli toteuttaa sekä seurata ilmanvaihdon säätöön ja mittauksiin liittyvää laajamittausta sekä erittäin tarkkaa ja suunnitelmallista työtä. Kohteessa toteutettiin yhteistyössä eri osapuolien kanssa kattavat mittaukseen ja säätöön liittyvät ennakkotestit, mallityöt sekä työnaikaiset tarkistukset liittyen ilmanvaihdon säätöihin”, kuvailee SRV:n työmaapäällikkö Tatu Hotokka.

Helsingin Visio -tornitalo oli mittava hanke Bravidalle ja sen projektinjohtotöissä Bravidalla työskenteli Jaakko Lavikaisen lisäksi Visa Kinnunen. Kohde valmistui joulukuussa 2023.

Kokemus työskentelystä korkeuksissa auttoi toteutuksessa

Ensimmäinen Kalasataman tornitaloista, Majakka, valmistui 2019. Jaakko Lavikainen oli projektipäällikkönä Bravidaan ostetussa Sarjametalli Talotekniikka Oy:ssä, joka toteutti Majakan ilmanvaihtojärjestelmää. Kokemus Suomen korkeimman rakennuksen parissa työskentelystä on etu myös 98-metriä korkean Vision työmaalla.

“Korkean rakentamisen erityishaasteet piti huomioida jo projektiin lähtiessä. On eri asia tehdä 100 metriä taivasta kohti kuin jos talo olisi vaakasuunnassa. Projektia toteutettaessa logistiikka ja tuotantotekniikka olivat erilaisia, kun oli vain yksi reitti, jota pääsi ylös työpisteille.”

Siksi myös jokaisen työntekijän oli tärkeää osata ennakoida omaa työtään – vaikkapa varmistaa, että kaikki materiaalit, työkalut ja varusteet olivat matkassa jo ylös noustessa.

Myös viranomaisilla on erityisvaatimuksia korkeille kohteille, ja esimerkiksi rakennusaikainen paloturvallisuus on muun työturvallisuuden rinnalla korostetun tärkeää. Korkea rakennus vaatii tekijöiltä huippuluokan osaamista ja kokemusta, sillä se on kohteena tavanomaista vaativampi.

Helsingin Visio

• Asiakas: SRV

• Kohde: Helsingin Visio -tornitalo Helsingin Kalasatamassa

• Toimenpiteet: Ilmanvaihto