Bravida toteutti Finnoon metroaseman sprinkleri- ja palovesiurakan

Suomen pisimmät liukuportaat veivät Bravidan Finnoon asemalaitureille noin 40 metrin syvyyteen maan alle, missä Bravida toteutti aseman sprinkleri- ja palovesiurakan.

Nyt valmiina kohoava Finnoon metroasema on osana Länsimetron rakentamisen toista vaihetta, jossa rakennettiin viisi uutta asemaa ja seitsemän kilometriä pitkä ratalinja. Bravida työskenteli kohteessa pääasiassa maan alla kallioon louhituissa tiloissa. Työ asemalla tarjosi mielenkiintoisen ja erikoisen työympäristön sekä haastetta olosuhteiden lisäksi palovesilinjojen osalta, sillä kaikki suuret putket tehtiin HST-materiaalista. HST-materiaali on hapon kestävää ja sitä käytetään erityisesti tiloissa, joissa voi olla kosteutta. Tämä estää putken ruostumisen. HST-materiaalien putket tehdään usein hitsaamalla, mikä vie aikaa.

Urakoitsijoiden välisen hyvän työhengen ja joustavan rakentamisen ansiosta työ sujui kuitenkin kohteessa onnistuneesti. ”Yhteistyö tilaajan ja Länsimetron sekä asemalla muiden työskennelleiden urakoitsijoiden kanssa sujui erityisen hyvin läpi koko hankkeen.” kommentoi Bravidan yksikönjohtaja Mika Hyväri.

Kohde luovutettiin tilaajalle toukokuussa ja metroasema jää odottamaan matkustajia, jotka pääsevät käyttämään uusia metroasemia vuonna 2023. Bravida teki sopimuksen kohteen urakasta GRK Infra Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n muodostaman työyhteenliittymän kanssa. Urakka aloitettiin 2019 loppukesästä ja Bravida luovutti sen tilaajalle 13.5.2022. Finnoon asema on viidestä uudesta metroasemasta suurin.