Bravida varmistaa hyvät olosuhteet Namika Areenalle

Urheiluareenoille on omat erityisvaatimuksensa. Bravida on mukana luomassa tasaisia olosuhteita uuden koripalloareenan parketille Helsingissä.

Kehä ykkösen varrelle Pakilaan rakennetaan 3 207 neliömetrin Namika Areena Helsingin NMKY:n kotipesäksi. Helsingin NMKY on Suomen suurin juniorikoripalloseura 1500 lisenssipelaajalla.

Bravida toteuttaa kiinteistön koko talotekniikkaurakoinnin eli ilmanvaihdon, sähkön, putket ja rakennusautomaation

Peliparketti vaatii tasaisen ilmankosteuden jo rakennusaikana

Kaikilla urheiluun varatuilla tiloilla on aina omat erityisvaatimuksensa. Namika Areena toimii valmistuttuaan syksyllä 2023 myös lähikoulujen liikuntatilana.

”Koripalloareenalla pitää olla tasaiset olosuhteet eli ilmankosteuden on pysyttävä stabiilina, ettei kentän herkkä parketti turpoa tai kutistu”, sanoo Bravidan projektista kohteessa vastaava Mikko Jokitöyrä

Ilmanvaihtokoneita ohjataan automaatiolla

”Kesällä kosteudenhallinta suoritetaan kuivattamalla ja talvella kostuttamalla. Samalla tavalla kosteudenhallinnan pitää olla kunnossa esimerkiksi arkistokäyttöön tarkoitetuissa tiloissa, ja niistä meillä on kokemusta myös vaativissa kohteissa”, kertoo Namika Areenan automaatioprojektin projektipäällikkö Tapani Siltanen Bravidalta

Ilmanvaihtokoneisto ja rakennusautomaatio otetaan käyttöön jo kesäkuussa, kun parkettia asennetaan.

”Kun kiinteistön toiminnot ovat käytössä jo rakennettaessa, tarvitaan hyvää riskienhallintaa. P1-puhtausluokka pitää saavuttaa, eikä työmaalla saa tulla katkoksia”, kuvailee ilmanvaihdosta vastaava Bravidan projektipäällikkö Teemu Saksa

Kohteen sähköurakoinnin projektipäällikkö Risto Tiihonen kertoo, että sähkön näkökulmasta Namika Areenalla on tehty tuttuja liikuntatiloihin liittyviä töitä:

”Vaihtelua tuovat tilojen keskenään erilaiset värimaailmat, meille uusi Glamox Oy:n Ethernet 2 Dali -valaistusohjausjärjestelmä sekä valaisimet. Valaisimia on rakennuksessa noin 500.”

Projektissa on ollut poikkeuksellisen hyvä meininki

”Areenan tekemisessä korostuu monella tavalla yhteistyö. Hyvä yhteishenki ei ole aina itsestäänselvyys, mutta täällä on ollut poikkeuksellisen hyvä meininki”, kiittelee Mikko Jokitöyrä.

Myös pääurakoitsijan näkökulmasta yhteistyö työmaalla on sujunut hyvin.

”On ollut mukava huomata, miten Bravidan projektihenkilöt käyvät työn suorittamiseen liittyvää detaljiikkaa keskenään läpi, että työvaiheet etenevät jouhevasti”, sanoo NCC:n talotekniikkainsinööri Jaakko Leinonen

Ehkä yhteishenkeä siivittää myös kiinteistön tarkoitus, sillä työn alla ovat erinomaiset treenaus- ja peliolosuhteet nimenomaan juniorijoukkueille. Namika Areenan olosuhteita valvotaan tulevaisuudessakin Bravidan maahantuoman DEOS-automaatiojärjestelmän avulla.

”Kohteeseen ei tule paikallisvalvomokonetta, vaan kiinteistön rakennusautomaatiojärjestelmä liitetään pilvivalvomopalveluumme. Järjestelmää voidaan hallita etänä ja tarkkailla tietoturvallisesti mistä päin vain. Pilvivalvomon etuna on myös ajantasaiset tietoturvapäivitykset”, Tapani Siltanen kertoo.

Namika Areena

• Asiakas: NCC

• Kohde: Namika Areena Helsingin Pakilassa

• Toimenpiteet: Ilmanvaihto, sähköurakointi ja rakennusautomaatio