Bravida vastaa historiallisesti merkittävän Lohjan Yhteislyseon lukion LVI-urakoinnista ja automaatiosta

Lohjan Yhteislyseon lukion saneerauksessa rakennuksen sisätilat on purettu lähes runkoa myöten. Bravida toteuttaa rakennuksen LVI-urakoinnin ja automaation.

Lohjalla on käynnissä historiallisesti ja arkkitehtuurisesti merkittävä hanke, kun vuonna 1954 valmistuneen Lohjan Yhteislyseon lukion sisätilat saneerataan. Bravida vastaa rakennuksen LVI-urakoinnista ja automaatiosta.

”Yhteistyö on ollut mutkatonta meiltä urakan tilanneen Mijorak Oy:n kanssa. Kaikki on toiminut myös Lohjan kaupungin ja muiden urakoitsijoiden kanssa. Itse työt ovat edenneet niin hyvin kuin tällaisissa kohteissa voi sujua – sillä yllätyksiähän saneerauskohteissa tulee aina”, sanoo Bravidan IV-asennuspäällikkö Teemu Saksa.

Yksi yllätyksistä on ollut kellareiden ennalta tiedettyä suuremmat maanrakennustyöt, jotka ovat tuoneet haastetta koko urakan aikatauluun. Lohjan Yhteislyseon lukion rakennus on perustettu suoraan louhitun ja luonnontilaisen kallion päälle, ja kellarikerros on louhittu osittain kallion sisään.

”Tilanne kerryttää eri puolilla taloa päällekkäisiä töitä, mikä aiheuttaa lisää resurssisuunnittelua. Nyt pitää olla useammassa paikassa samaan aikaan. Etenemme silti suht hyvin aikataulussa”, Saksa kertoo.

Bravidan osuus projektissa alkoi syksyllä 2022. Bravidalta työmaalla on keskimäärin kahdeksan henkeä. Parhaimmillaan väen määrä kohoaan viiteentoista.

Urakassa tärkeintä on yhteistyö

Lohjan Yhteislyseon lukion työmaan vetovastuu on hankkeen rakennuttajakonsulttina toimivalla Ahma insinöörit Oy:lla. Saneerauksen urakoitsija on rakennusliike Mijorak Oy. Aliurakoitsija Bravida valittiin mukaan tarjouskilpailulla.

”Bravidalla on vankka kokemus ja tarvittavat resurssit isojen sekä vaativien taloteknisten saneerausten kokonaisvaltaisesta toteuttamisesta. Kohde on haastava, joten on hyvä, että yksi urakoitsija hoitaa koko LVIA-järjestelmän urakoinnin kokonaisuudessaan. Hankkeessa tärkeintä on yhteistyö eli se, että molemmat työskentelevät yhteisen päämäärän eteen. Kaikki haasteet taklataan yhteistyöllä”, sanoo Mijorak Oy:n vastaava työnjohtaja Toni Merta.

Merkittävä rakennus Lohjalle ja lohjalaisille

Lohjan Yhteislyseon lukion on suunnitellut Aarne Ervi, joka oli yksi sotien jälkeisen ajan merkittävimmistä suomalaisista arkkitehdeistä. Valmistumisensa jälkeen rakennus on kokenut monta muodonmuutosta ja korjauskierrosta: Sitä on esimerkiksi laajennettu vuonna 1999. Alkuperäinen osa 1989, ja rakennuksen julkisivu korjattiin kymmenisen vuotta sitten.

Rakennus on merkitty suojeltavaksi vuoden 2016 keskustan osayleiskaavassa. Sen myötä rakennuksen kulttuurihistoriallisen ja kaupunkikuvallisen arvon tulee säilyä korjaus- ja kunnostustöissä.

”Lukiorakennuksen saneerauksella on Lohjalle iso merkitys. On tärkeää, että suojeltu rakennus saadaan saneerattua – etenkin, kun hanke on venynyt useilla vuosilla. Reilun vuoden päästä oppilaat pääsevät ahtaista väistötiloista modernisti saneerattuihin ja nykypäivän oppimisympäristön vaatimukset täyttäviin tiloihin”, sanoo Lohjan kaupungin tilapäällikkö Matti Peltonen.

Rakennuksen pitäisi olla valmis helmikuussa 2024. Koulunkäynti saneeratussa rakennuksessa alkaa elokuussa 2024.

Asiakas: Mijorak Oy
Tilaaja: Lohjan kaupunki
Kohde: Lohjan Yhteislyseon lukion sisätilojen saneeraus
Toimenpiteet: LVI ja automaatio