Bravida vastaa Sorrilan yhtenäiskoulun talotekniikasta Valkeakoskella

Lähes tuhannelle hengelle mitoitettu koulu kohoaa tontille, jossa on jo sata vuotta vanha puukoulu ja 90 vuoden ikään ehtinyt kivikoulu. Bravida hoitaa urakan yhdessä Skanskan kanssa.

Bravida toteuttaa Valkeakoskelle valmistuvan Sorrilan yhtenäiskoulun LVIS-urakan. Koulun pääurakoitsija on Skanska. Bravida vastaa urakan talotekniikasta sekä sen suunnittelun ohjauksesta, joka on parhaillaan käynnissä.

”Tontilla on jo tehty väliaikaisia LV- ja sähköasennuksia. Talotekniikkatyöt alkavat kesällä, jolloin meiltä aloittavat siellä ensimmäisenä putkiasentajat. Olemme resursoineet urakkaan yhteensä parikymmentä omaa työntekijää”, kertoo projektin vastuuhenkilönä Bravidan osalta toimiva Mikko Oksanen.

Uudisrakennus yhdistetään yhdyskäytävällä tontilla sijaitsevaan ja vuonna 1932 rakennettuun pieneen kivikouluun. Vuonna 1920 rakennettu vanha puukoulu jää myös paikoilleen. Uudisrakennus tulee vanhan Sorrilan koulurakennuksen paikalle, joka on jo purettu uuden koulun tieltä.

”Tekeminen on helpompaa, kun tuntee ihmiset”

Kohteen tilaaja on Valkeakosken kaupunki, jolta Skanska sai koulun hankesuunnitelmat ja arkkitehtuurikuvat.

”Urakkalaskentavaiheessa kilpailutimme LVIS-urakan, jonka Bravida voitti. On hyvä saada koko talotekniikka samasta paikasta ilman urakkarajoja. Lähdimme kehittämään suunnitelmaa eteenpäin yhdessä Bravidan kanssa”, kertoo Skanskan Länsi- ja Itä-Suomen talotekniikan tulosyksikön johtaja Markku Mäkinen.

Bravida ja Skanska ovat tehneet yhdessä useita projekteja.

”Bravida on meille tuttu toimija. Tekeminen on helppoa, kun tuntee ihmiset. Voi luottaa resursseihin ja siihen, että asiat hoidetaan sovitusti ja aikataulussa”, Mäkinen toteaa.

Mukana Skanskan ja sen valitsemien suunnittelijoiden sekä Bravidan lisäksi on erillinen automaatiourakoitsija.

”Hoidamme kaikki asiat yhdessä kolmikantaisesti. Lähdimme puhtaalta pöydältä liikkeelle, ja tähän mennessä työskentely on ollut sujuvaa. Tämä on merkittävä ja tärkeä hanke, sillä kyseessä on iso koulurakennus”, Mäkinen kertoo.

Oppilaita esikoululaisista peruskoulun päättäviin

Uusi koulu tulee enimmillään noin 850 oppilaan käyttöön esikoulusta peruskoulun päättäviin. Henkilökuntaa koulussa tulee työskentelemään noin 120.

Koulun liikuntasalissa tullaan tulevaisuudessa pelaamaan muun muassa futsalin pääsarjatasoa, minkä vuoksi sinne asennetaan audiovisuaalista tekniikkaa ja valaistusta normaalia koulun salia enemmän.

Noin 10 000 neliön kokoisen koulurakennuksen arvioitu valmistumisaika on huhtikuussa 2025. Ensimmäiset oppilaat aloittavat rakennuksessa elokuussa 2025.

Asiakas: Skanska Talonrakennus Oy
Tilaaja: Valkeakosken kaupunki
Toimenpiteet: LVIS
Urakka-aika: Vanhan koulurakennuksen purku ja maatyöt alkoivat tontilla maaliskuussa 2023. Koulu on suunniteltu valmistuvaksi huhtikuussa 2025.
Lisätietoja: Mikko Oksanen, yksikön johtaja, 050 516 7002, mikko.oksanen@bravida.fi

Kuva: Valkeakosken kaupunki & Arkkitehtisuunnittelu Mikko Uotila Oy