Bravidalaisten uratarinoita: Akaan Jannet ratkovat pulmia yhdessä ja erikseen

Janne on 13. yleisin miesten etunimi Suomessa. Nimi on yli 27 000 suomalaisella. Heistä neljä työskentelee Bravidalla Akaassa. Akaan Jannet tulevat hyvin toimeen keskenään – ratkaisukeskeisyys ja halu auttaa asiakkaita yhdistää, vaikka jokaisella on oma erikoisosaamisalueensa. Kaikki ovat myös kotoisin Pirkanmaalta. Työvuosia Janneilla on talossa yhteensä yli 70, ja osa on ollut työkavereita jo useamman vuosikymmenen ajan.

Huonekalupuusepästä Bravidan projektipäälliköksi

Janne Suominen on ensimmäiseltä koulutukseltaan huonekalupuuseppä, mutta kouluttautui Tampereella automaatioasentajaksi, kun halusi uralle uutta suuntaa. Valmistuttuaan Suominen aloitti talossa automaatioasentajana, mutta on vuoden 2024 alkupuolelta asti työskennellyt projektipäällikkönä.

Nyt hän vastaa useammasta Bravidan teollisuusasiakkuudesta ja hoitaa tarjouksia, suunnittelua ja esihenkilötehtäviä – moninaisia korjaustöitä unohtamatta.

”Mahdollisuuksien mukaan pyrimme työskentelemään eri asiakkailla, niin saamme tiimissä erilaista näkemystä”, Suominen kertoo.

Suomisen mukaan palkitsevinta työssä on saada tyytyväisiltä asiakkailta palautetta nopeasta reagoinnista ja korkeasta ammattitaidosta.

”Tyytyväisistä asiakkaista tulee hyvä fiilis. Ylipäänsä asiakkaat ja ongelmanratkaisu on parasta ja varsinkin silloin, kun saamme vaikeita vikoja onnistuneesti maaliin”, Suominen sanoo.

Haastaviakin tilanteita tulee lähes päivittäin, mikä vaatii kärsivällisyyttä ja malttia kiireestä huolimatta. Yksi jatkuva haaste on myös resursoinnin vaikeus, koska projektiluontoisessa työssä työkuorma vaihtelee ja on osin vaikeasti ennustettavaa.

”Välillä töitä on enemmän ja välillä vähemmän. Onneksi meillä on porukalla aina rento ja mukava fiilis töissä. Muut kolme Jannea ovat kaikki tuttuja työkavereita. Joskus kun istumme yhdessä ruokapöydässä ja joku huutaa Jannea, nousemme kaikki pystyyn”, Suominen naurahtaa.

Lempäälässä asuvan Suomisen perheeseen kuuluu vaimo, 7-vuotias poika ja 12-vuotias tytär. Vapaa-aika kuluu pitkälti lasten kanssa sekä alamäkipyöräilyn, laskettelun ja skeittilaudan parissa. Perhokalastusta ja metsästystä Suominen voisi tehdä ”koko ajan”.

Sähköturvallisuudella kaikille turvallinen työpaikka

Sähköasentaja Janne Salmi on kotoisin Kylmäkoskelta. Hän opiskeli sähköasentajaksi Hämeenlinnassa, minkä jälkeen veri veti takaisin Toijalaan, mistä myös löytyi työ Sähkö-Tolevalla.

”Työsopimuksessani taitaa lukea vuosi 1994. Kesäkuussa tuli 30 vuotta tässä talossa. Toleva on tosin vaihtunut Sähköpekoon ja Peko Bravidaan”, Salmi muistelee.

Uransa alkupuolella Salmi teki paljon koneasennuksia ja modernisointeja, mikä vei miehen välillä Suomen lisäksi myös ulkomaankomennuksille. Maailmaa tuli nähtyä esimerkiksi työkeikoilla Hollannissa ja Malesiassa.

Reissuvuosien jälkeen Salmi viihtyy nykyisessä työssään teollisuuskunnossapidossa. Pirkanmaalla sijaitsevissa vakiokohteissa hän pitää kiinteistöt, konekannan sekä näihin liittyvät järjestelmät kunnossa. Monipuolinen työ kattaa muun muassa taloautomaation, valaistukset, palo- ja kaasuhälytysjärjestelmät, ilmastoinnin ja kaikki koneet.

”Erilaisia hioma-, lämpökäsittely- ja työstökoneita on eri vuosikymmeniltä. Vanhimmat ovat 70-luvulta ja uusimmat tätä päivää ja kaikkea tältä väliltä. Työssäni haastavinta on tämä laaja repertuaari koneita, kun kaikissa on eri järjestelmiä ja komponentteja”, Salmi kertoo.

Tyytyväisten asiakkaiden lisäksi turvallisuus tuo merkitystä työhön.

”Sähköturvallisuuden on oltava kunnossa ja laitteiden turvallisia käyttää, jotta tehdasalue on kaikille turvallinen työpaikka. Lisäksi pidämme koneet koossa, jotta rattaat pyörivät ja saadaan kaikille leipää pöytään”, Salmi tiivistää.

Työporukassa on pysynyt pitkäaikaisia työkavereita muutoksista huolimatta. Salmi kehuu hyvää kunnossapitotiimiä, vaikka verstaalla voi joskus tulla nimien takia väärinymmärryksiä: ”Meistä Janneista pitää kyllä sukunimillä puhua, muuten menee sekaisin.”

Tehtaan melusta Salmi rentoutuu marjametsällä, kävelyillä ja pyöräilemällä. Kolmen lapsen isä ohjaa parhaillaan tyttärensä autokoulua opetusluvalla.

Elintarvikkeet eivät odota – usein korjausta tehdään kiireen alla

Automaatioasentaja Janne Lehtinen ja Salmi ovat pitkäaikaisia työkavereita, sillä Lehtinenkin on viihtynyt talossa pitkään: 26 vuotta.

Lehtinen on kotoisin Tampereelta, jossa hän opiskeli automaatiotekniikkaa, mutta on jo asunut Toijalassa pitkään. Bravidalla hän vastaa kunnossapitotöistä ja työskentelee pääosin elintarvikevalmistajan tehtaalla Valkeakoskella.

Lehtinen tiivistää työkuvansa yksinkertaisesti kaikkeen sähköön liittyvään. Haastavinta on työn ennustamattomuus – viat kun tulevat yllättäen. Samaan aikaan työssä parasta on ongelmanratkaisu.

”Kun pääsee itse ratkaisemaan koneen ongelmaa ja saa sen toimimaan, niin jaksaa taas monta päivää. Elintarviketeollisuudessa raaka-aineet eivät saa seistä kauaa eli työssä pitää olla myös ripeä. Nautin kiireestä ja kun koneen saa kuntoon, se tuo hyvän mielen”, Lehtinen kertoo.

Vuosien saatossa korjaustoiminta on vähentynyt. ”Ennen laitteita korjattiin enemmän. Nykyään helpommin vaihdetaan osakokonaisuuksia, koska se on nopeampaa. Kaiken pitää olla heti valmista”, Lehtinen pohtii.

Akaalla porukka on hitsaantunut hyvin yhteen, mikä osaltaan saa kokonaisuuden toimimaan.

”Bravidalla joustetaan puolin ja toisin. Täällä on ollut hyvä olla, niin mitäs sitä sitten vaihtamaan”, Lehtinen sanoo.

Korjailu ja kojeet täyttävät myös Lehtisen vapaa-ajan.

”Aina on jotain näprättävää vanhan rintamamiestalon kanssa, eikä aika tule pitkäksi. Nyt olen innostunut aurinkosähköjärjestelmistä ja olen niitä itse rakentanut. Harrastan myös radioamatööritoimintaa ja hiljattain kunnostin vanhan moposkootterin, millä voi kesähelteillä ajella jäätelökiskalle.”

Muille Akaan Janneille Lehtinen lähettää terveisiä: ”Pidetään lippu korkealla ja jatketaan yhdessä eläkkeelle saakka!”

Ennakoivan kunnossapidon sanansaattaja

Kunnossapitopäällikkö Janne Jokinen on porukan uusin bravidalainen – vaikka hänelläkin tulee syksyllä kahdeksan vuotta talossa. Aikaisemmin 15 vuotta ammattikorkeakoulumaailmassa työskennellyt Janne on niin ikään viihtynyt Bravidalla.

”Toimin pääasiassa asiakasrajapinnassa. Ylläpidän suhteita asiakkaisiimme ja pyrin hankkimaan uusia asiakkaita. Teen edelleen myös kunnossapidon analyyseja asiakkaille”, Jokinen kertoo.

Jokinen toimii myös esihenkilönä. Hän pyrkii ylläpitämään hyvää ryhmähenkeä ja keskustelukulttuuria, mutta suoraviivaisuuskin on hänelle tärkeää. Tavoitteet ovat selkeät: ”Tähtäämme toiminnassamme korjaavasta kunnossapidosta kohti ennakoivaa kunnossapitoa. Se on kaikille osapuolille järkevämpää, sillä aikaa säästyy ja tuottavuus kasvaa.”

Työarkea tasapainottaa vaimon liikunta-alan yritys Lempäälässä, jossa molemmat vetävät ohjattuja ryhmäliikuntatunteja. Jokinen ohjaa esimerkiksi kahvakuula-, crossing- ja spinning-tunteja. Viime aikojen hitti on ollut myös äijäporukalle suunnattu, matalan kynnyksen treeniryhmä.

”Yritämme saada porukkaa liikkumaan oman kunnon ja fiiliksen mukaan, eikä verenmaku suussa. Itselleni näitä ryhmäliikuntatunteja kertyy viikossa 5–8 tuntia”, Jokinen paljastaa.

Muut Jannet ovat olleet talossa jo ennen Jokista:

”Kaikki Jannet ovat hyviä tyyppejä. Aikaisemmin meitä oli jopa viisi Jannea Akaalla. Aika hyvin noin 20 ihmisen työporukasta.”

Tutustu Bravidan monipuolisiin uramahdollisuuksiin täällä!