Oppilaitosyhteistyössä Optima ja Bravida: ”Alueen parhaat osaajat löytyvät jo koulun penkiltä”

Bravida on tehnyt yli 20 vuotta suunnitelmallista oppilaitosyhteistyötä Pietarsaaressa ammatillista koulutusta tarjoavan Optiman kanssa. Pohjanmaan markkinat ovat talotekniikan alalla kasvussa. Bravidalle on tärkeää kehittää toimialaa ja sen mahdollisuuksia yhdessä alan tulevaisuuden osaajien kanssa sekä tukea heidän jäämistään alueelle.

Pietarsaaressa toimiva, pääosin ruotsinkielistä rakennusalan koulutusta tarjoava Optima on tärkeä oppilaitoskumppani Bravidalle. Bravidalla on yli 13 000 työntekijää Pohjoismaissa ja yritys on alan johtava kestävien kokonaisratkaisujen toimittaja service- ja urakointipalveluissa.

”Suunnitelmallisella yhteistyöllä voimme edistää opiskelijoiden työllistymistä ja edesauttaa merkittävästi osaavan työvoiman jäämistä Pohjanmaan alueelle. Me tarjoamme Optimalle uusia työkaluja, alan näkemystä sekä työelämän tuoreimmat kuulumiset ja vastaavasti saamme opiskelijoilta uusia ideoita ja tapoja tehdä sekä kehittää toimintaamme”, Bravidan Pietarsaaren alueen kehityspäällikkö Jens Björkskog kertoo.

Monet bravidalaiset ovat valmistuneet Optimasta

Yhteistyö sai alkunsa vuonna 2001, kun Optima aloitti yhteistyön Pohjanmaalla toimineen Asentaja Groupin kanssa. Bravida osti Asentaja Groupin vuonna 2016, ja yhteistyö on jatkunut siitä asti Bravidan kanssa.

Björkskog on itsekin opiskellut Optimassa, samoin kuin Asentaja Groupin entiset omistajat ja monet Bravidan asentajista. Björkskog pitää tärkeänä, että alueen suurin talotekniikan toimija pystyy antamaan opiskelijoille oman näkemyksensä tulevaisuuden työelämätarpeista ja auttaa näin kehittämään opintoja. Suomessa on korkeatasoista talotekniikka-alan osaamista.

Toimiva yhteistyö on kahden kauppa; sekä oppilaitoksen että yrityksen pitää hyötyä siitä. Siksi yhteistyössä tärkeintä on, että opettajien ja Bravidan työnjohtajien välinen vuorovaikutus sujuu – ja meillä se on sujunut hyvin. Yhteistyö tukee sekä opetuksen laatua että Bravidan toimintaa. Opiskelijoille yhteistyö taas merkitsee tärkeää kosketusta oman alan todellisuuteen ja ammatilliseen kehittymiseen”, Björkskog toteaa.

Optima räätälöi kursseja vastaamaan Bravidan tarpeita työelämässä. Lisäksi Optima on järjestänyt esimerkiksi vain Bravidalle suunnattuja työturvallisuuskursseja, joihin on ollut osallistujia myös Bravidan Vaasan yksiköstä.

”Optima kysyy meiltä usein harjoittelupaikkoja, ja lisäksi tarjoamme kesätöitä ja mahdollisuuden tehdä meille esimerkiksi lopputyö. Hyvin sujuneen harjoittelun jälkeen palkkaamme mielellämme osaajia erilaisiin projekteihin. Pietarsaaressa on ensi vuonna alkamassa uusia, isoja hankkeita. Monesti pätevät osaajat rekrytoidaan jo opiskeluaikoina”, Björkskog vinkkaa.

Kiinnostaisiko harjoittelupaikka Bravidalla tai onko sinulla idea tai aihe lopputyötä varten? Lue lisää Bravidan työmahdollisuuksista.