• Bravida Finland/

Päiväkodin urakka vaati urakoitsijalta joustoa ja tehokkuutta – Bravida huolehti aikataulupaineen alla turvallisesta lopputuloksesta

Pietarsaareen rakennettu päiväkoti Alma avasi ovensa maaliskuussa 200 lapselle ja 40 henkilökunnan jäsenelle. Bravida toteutti kohteen LV-, sprinkleri- ja sähköurakan. Päiväkodin erityisen nuoren käyttäjäkunnan vuoksi oli tehtävä tavallistakin laadukkaampaa, siistimpää ja turvallisempaa urakointijälkeä. Bravida piti aikataulupaineenkin alla huolen siitä, että päiväkodissa päästiin aloittamaan toimiva arki ja lopputulos on kaikin puolin turvallinen lapsille.

Pedersören kirkon viereen kohonnut päiväkoti Alma on yhteensä 2 700 neliön uudiskohde. Se edustaa modernia nykyajan päiväkotia ja sisältää tyypillisten leikkihuoneiden, lepohuoneiden, WC-tilojen, toimistojen ja jakelukeittiön lisäksi sauna- ja potkuallasosaston, isot suihkutilat ja lasten oman harjoittelukeittiön. Bravida toteutti koko päiväkodin LV-, sprinkleri- ja sähkötyöt.

Loppukäyttäjien tarpeet eivät välttämättä jousta – silloin sitä odotetaan urakoitsijalta

Bravidan LV-urakkaan kuului päiväkodin lattialämmitys, patterit ja seinäpatterit ja jäähdytys sekä käyttövesi. Bravida teki päiväkotiin myös putkiasennustyöt potkuallasta ja saunaa varten.

Sähköurakka piti sisällään valaisinasennukset, pistorasiat, turvavalojärjestelmän, paloilmoitinjärjestelmän, ATK-järjestelmän ja savunpoistojärjestelmän. Lisäksi Bravida asensi päiväkotiin yhteensä noin 40 sprinklerisuutinta.

– Urakasta teki erityisen haastavan tiivis aikataulupaine; päiväkodin rakennustekninen urakka viivästyi aikataulustaan, mutta päiväkodin ensimmäiset lapset tarvitsivat hoitopaikan jo maaliskuun alusta alkaen. Urakan päätöspäivässä ei siis ollut lainkaan joustovaraa, joten LV- ja sähköurakka oli saatava valmiiksi helmikuun loppuun mennessä, kertoo Bravidan Pietarsaaren ja Kokkolan yksikönjohtaja Mathias Björkell.

Aikataulupaine kuriin suurella määrällä asentajia

Bravida toteutti urakat laadukkaasti ja joustavasti huolimatta kohteen kovasta aikataulupaineesta. Aikataulupaineen takia Bravida muun muassa järjesti työmaalle aiempaa suuremman määrän asentajia, jotta urakka saatiin suoritettua aikataulussa.

Urakan tilaaja oli erittäin tyytyväinen Bravidan työnjälkeen ja joustavuuteen sekä siihen, että kokonaisuudessaan urakka pysyi aikataulussa. Ensimmäiset lapset muuttivat sisään maaliskuun alussa, kuten oli tarkoitus. Tilaaja antoi Bravidalle erityiskiitosta avuliaisuudesta, tavoitettavuudesta ja selkeästä viestinnästä.

– Bravidan työnjälki oli todella siistiä ja he pysyivät hyvin aikataulussa. He myös auttoivat meitä sähköpuolen suunnittelussa ja antoivat neuvoja ja ohjeita esimerkiksi valaistuksien järkevään säätämiseen, Fastighets Ab Ebba Kiinteistö Oy:n toimitusjohtaja Åsa Björkman kiittelee.

Faktalaatikko:

• LVI-, sprinkleri- ja sähköurakka
  • Tilaaja: Fastighets Ab Ebba Kiinteistö Oy
  • Kohde: Päiväkoti Alma
  • Toimenpiteet:
    • Putkityöt saunaan, suihkuihin ja allastiloihin
    • Lämmitys-, käyttövesi- ja jäähdytysjärjestelmät
    • Sprinklerityöt
    • Sähkö- ja ATK-järjestelmät
    • Turvavalo-, paloilmoitin-, äänentoisto- ja savunpoistojärjestelmät
  • Urakka-aika: Helmikuu 2019–helmikuu 2020

Lisätietoja: