• Bravida Finland/

Svenska litteratursällskapet i Finland -seuran toimistotilat saneerataan. Bravida vastaa Snellmaninkatu 13:n urakan koko talotekniikasta

Svenska litteratursällskapet i Finland -seuran (SLS) tilat uusitaan Snellmaninkatu 13:ssa. Bravida Finland on mukana urakassa ja toteuttaa kiinteistöön kaikki talotekniikan tekniikkalajit projektinjohtourakkana.

Svenska litteratursällskapet i Finland eli SLS on vuonna 1885 perustettu tieteellinen seura, joka kerää, tutkii ja välittää tietoa Suomen ruotsinkielisestä kulttuurista. Nyt SLS saa remontoidut tilat Helsingin ydinkeskustassa Snellmaninkadulle ja Bravida vastaa saneerauksen talotekniikkaurakassa kaikista tekniikkalajeista ja tekee kohteessa lämpö-, vesi-, ilmastointi-, sähkö- ja automaatiotyöt sekä kaasusammutusjärjestelmän asennuksen. Urakassa rakennuksen neljäs kerros uusitaan kokonaan. Toisessa ja kolmannessa kerroksessa sekä ensimmäisen kerroksen liiketiloissa tehdään pienempiä muutoksia. Lisäksi Bravida asentaa kellarissa sijaitsevaan arkistotilaan kaasusammutusjärjestelmän ja ensimmäisessä kerroksessa aiemmin asuntona toiminut huoneisto muunnetaan sosiaalitiloiksi. Bravida suorittaa urakan projektinjohtourakkana, joka sisältää suunnittelun ohjauksen.

”Snellmaninkadun projektinjohtourakkaan kuuluu suunnittelun ohjaus. Tämä tarkoittaa, että teemme asiakkaalle suunnitelmatarveaikataulun, jossa tarkastamme luonnossuunnitelmat ja päivitämme ja yhteensovitamme niitä yhteistyössä tilaajan kanssa projektiin sopivaksi. Näin saamme kokonaisuudesta sekä kustannustehokkaan että toimivan, jolloin lopputulos palvelee kiinteistön käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla”, kertoo Bravidan pääkaupunkiseudun LV-yksikön asennuspäällikkö Mikko Jokitöyrä. ”Meillä on sujunut yhteistyö hyvin. Olemme auttaneet toisiamme puolin ja toisin, mikä on edesauttanut hankkeen edistymistä”, kertoo Fira Oy:n työmaapäällikkö Jouni Juntunen.

Tilojen käyttötarkoitus pysyy ennallaan ja valmistuessa toimisto palvelee SLS:n henkilökuntaa entistä paremmin. Samalla erityisesti neljännessä kerroksessa panostetaan energiatehokkuuteen.

”Neljännen kerroksen talotekniikan kokonaissaneerauksen sekä muiden kerroksien pienimuotoisempien muutosten lisäksi osa ilmanvaihtokoneista muutetaan niin, että jatkossa koneissa on myös lämmöntalteenotto. Modernisoinnin avulla voimme parantaa kohteen energiatehokkuutta. Ilmanvaihtokoneiden uusiminen vaatii myös muut tekniikkalajit, eli lämmityksen, jäähdytyksen, sähköistyksen sekä automatiikan toimiakseen oikein. Kun Bravida vastaa kaikista tekniikkalajeista yhdellä kertaa, voimme samalla tehdä työt kustannustehokkaammin ja säästää kuluissa”, sanoo Bravidan pääkaupunkiseudun ilmanvaihdon asennuspäällikkö Teemu Saksa.

Neljänteen kerrokseen tehdään ilmanvaihdon ja lämmöntalteenoton lisäksi myös muun talotekniikan saneeraus. Toisessa ja kolmannessa kerroksessa muutetaan valaisimet ja sähköistys. Valaisimet automatisoidaan ja sähkökeskukset uusitaan vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Lisäksi tiloissa tehdään pienimuotoisia ilmanvaihto- ja putkitöitä. Näin tiloja muokataan vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeisiin. Samalla pienilläkin valaisumuutoksilla, kuten lamppujen vaihtamisella ledeihin, saadaan lisää säästöjä aikaiseksi myös alemmissa kerroksissa.

”Kohteessa on urakan aikana käytössä olevia tiloja, joten meidän on varmistettava, että rakennus pysyy käyttökunnossa koko urakan ajan. Esimerkiksi ilmastointi ei saa katketa kesken urakan, jotta sisäilmasto ei kärsi. Suunnittelemme työt niin, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa kiinteistön käyttäjille ja teemme mahdollisia väliaikaratkaisuja tarvittaessa”, Bravidan pääkaupunkiseudun aluejohtaja Mika Toiviainen kuvaa.

Bravidan on määrä olla valmis kohteessa marraskuun lopussa. Sopimus urakasta on tehty Fira Oy:n kanssa.

Mika Toiviainen
Aluejohtaja