BRIDGEPOINT OSTAA A-KATSASTUKSEN

Report this content

Euroopan johtaviin pääomasijoitusyhtiöihin kuuluva Bridgepoint Capital Limited ostaa A-Katsastuksen MB Rahastoilta ja yhtiön muilta osakkailta. A-Katsastus Oy –konserni on Suomen johtava katsastuspalvelujen ja katsastustoimintaa tukevien palvelujen tarjoaja, joka yksityistettiin vuonna 2003. Toimiva johto jatkaa yhtiön omistajina. Kaupan osapuolet eivät julkista kaupan hintaa.

A-Katsastus -konsernin liikevaihto vuonna 2004 oli 81 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 1200 henkilöä. Suomessa yhtiöllä on yli 160 katsastusasemaa. Yhtiö on käynnistänyt asteittaisen kansainvälistymisen Suomen lähialueille ja on laajentanut toimintaansa Suomen lisäksi tänä vuonna Tanskaan ja Venäjälle. Aikaisemmin yhtiö on käynnistänyt toiminnan Latvian ja Puolan markkinoilla. Kaupalla ei ole vaikutusta yhtiön nykyiseen liiketoimintaan tai henkilöstön asemaan. ”Kokemuksemme kansainvälistymisestä osoittaa, että suomalaisen katsastusalan osaamisen pohjalta on mahdollista rakentaa kansainvälistä liiketoimintaa ja viedä osaamistamme muihin maihin laajentumalla uusille markkinoille. Kasvuun tarvitsemme kuitenkin lisää voimavaroja ja investointeja. Uusi omistajamme Bridgepoint pystyy auttamaan meitä hyvin, koska yhtiöllä on erityisesti kasvuyhtiöiden strategiaosaamista ja tarvittavia resursseja”, Lasse Korppi, A-Katsastus Oy:n toimitusjohtaja, toteaa omistajamuutoksesta. ”A-Katsastus on näkemyksemme mukaan hyvin johdettu yhtiö, jonka suomalainen toimintakonsepti on laajennettavissa niin, että yhtiö voi kasvaa johtavaksi pohjoiseurooppalaiseksi katsastusalan konserniksi ja kilpailla Eurooppa-tason toimijana kun markkinat avautuvat kilpailulle uusissa maissa. Tarkoituksena on myös laajentaa entisestään katsastustoimintaa tukevia palveluja. Uskomme, että yhtiöstä tulee aktiivinen alueellinen toimija, joka kasvaa sekä orgaanisesti että yrityskauppojen seurauksena Pohjois-Euroopassa ja Baltiassa”, Graham Oldroyd, Bridgepointin partneri, perustelee ostoa. Teknisen tarkastuksen markkinat ovat Euroopassa muutoksessa. Yhtiöt yhdistyvät kasvaakseen ja markkinat avautuvat kilpailulle. Lisääntyvät ympäristö- ja turvallisuusvaatimukset ja niiden testaus osaltaan vauhdittavat Bridgepointin mukaan markkinoiden kasvua. Tässä kasvussa A-Katsastuksen on uuden omistajan mukaan mahdollista menestyä. Bridgepointin taloudellisena neuvonantajana transaktiossa on toiminut Aventum Partners. Lisätietoja: Bridgepoint, Graham Oldroyd, puhelin +46 8 545 16820 A-Katsastus, Lasse Korppi, puhelin 075 323 2000 tai 045-632 2000