Bridgestone edistää kestävää liikkumista uudella kaupunkibussin renkaalla

• Bridgestonen kaupunkibussisegmentin uuden lippulaivarenkaan alhaisempi vierintävastus ja korkeampi kilometritulos pienentävät polttoaineen kulutusta, CO2 -päästöjä ja kokonaiskustannuksia.1
  • Bridgestone U-AP 002 vähentää melupäästöjä 2 dB:llä edeltäjäänsä verrattuna.
  • Rengasta on ollut saatavilla 1.4.2021 alkaen. Se on suunniteltu kaupunkiliikenteessä käytettäviin polttomoottori-, hybridi- ja sähköbusseihin.

Bridgestone tuo markkinoille uuden kaupunkibussisegmenttiin tarkoitetun lippulaivatuotteensa, Bridgestone U-AP 002 ‑renkaan. Edeltäjänsä U-AP 001:n pohjalta kehitetty rengas on suunniteltu pienentämään polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä ruuhkaisissa kaupunkiympäristöissä pienemmän vierintävastuksen ansiosta. Parempi kestävyys pidentää lisäksi renkaan käyttöikää, joten tuloksena ovat alhaiset kokonaiskustannukset.

Vastaus kaupunkiajon erityishaasteisiin

Sähköajoneuvotekniikan ja monipuolisten voimalinjojen kehitys sekä tiukentuvat ympäristömääräykset lisäävät kaupunkibussien ympäristöystävällisyyttä ja tehokkuutta. Näiden muutosten myötä kuljetusliikkeet odottavat myös renkailtaan enemmän. Maailmanlaajuisesti johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja Bridgestone on kehittänyt U-AP 002 ‑renkaan vastatakseen näihin kaupunkiajon asettamiin erityisiin haasteisiin.

Bridgestone U-AP 002:n B-luokituksen vierintävastus vähentää polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä. Uuden lippulaivarenkaan käyttöikä on lisäksi 9 prosenttia pidempi1; renkaan paksu kylkisuojaus ja luja rengasrunko tuovat jykevyyttä ja mahdollistavat renkaan pinnoittamisen useaan kertaan. Kaikki nämä ominaisuudet yhdessä tekevät U-AP 002:sta pitkäikäisen renkaan, joka alentaa kilometrikohtaisia kokonaiskustannuksia.

Bridgestone U-AP 002:lla on 200 kg suurempi kantavuus1, mikä on keskeinen vaatimus sähköbusseille, ja se soveltuu kahdeksantonnisille ohjaaville akseleille. CO2-päästöjen alentamisen lisäksi Bridgestone U-AP 002 vähentää kaupunkiliikenteen melupäästöjä: sen ohiajomelu on edeltäjään verrattuna 2 dB pienempi. Uusi lippulaivarengas antaa myös turvallisuutta ja mielenrauhaa vuoden ympäri, sillä se on täysin valmis talviajoon 3PMSF- ja M+S-merkintöineen.

Kaupunkien pysähtelevään ajoon suunniteltu suorituskyky

Bridgestone U-AP 002 ‑renkaan suorituskyky perustuu erilaisiin muotoiluun ja seosteknologiaan tehtyihin parannuksiin ja innovaatioihin. Renkaan uusi suljettu kuvio ja lamelligeometria takaavat paremman suorituskyvyn kaupunkiympäristössä: suljettu kuvio kestää hyvin kaupunkiajoa suurella vääntömomentilla ja uusi lamelligeometria suojaa rengasta sivuttaisvoimilta ajon aikana. Nämä ominaisuudet yhdessä suojelevat U-AP 002 ‑rengasta tehokkaasti epäsäännölliseltä kulumiselta, alentavat melutasoa, pienentävät vierintävastusta ja pidentävät renkaan käyttöikää.

Uudessa renkaassa on myös ensiluokkaisiin materiaaleihin perustuva parannettu kumiseos. Kulutuspinnan suuri silicapitoisuus parantaa vierintävastusta, käyttöikää ja märkäpitoa. Bridgestone U-AP 002:ssa on myös uusi vedenpoistoteknologia, jossa keskellä sijaitseva vedenpoistokanava antaa renkaalle erinomaisen pidon märissä olosuhteissa.

Lanseeraus huhtikuussa 2021

Bridgestone U-AP 002 on kehitetty Bridgestone Euroopan tutkimus- ja kehityskeskuksessa Roomassa. Bridgestonen kuljetusyritysasiakkaat seitsemässä maassa ovat testanneet sitä polttomoottori-, hybridi- ja sähköbusseissa. Rengasta on ollut saatavilla 1.4.2021 lähtien koossa 275/70 R22.5.

Myöhemmin tänä vuonna valikoimaan tulevat koot 245/70 R19.5, 215/75 R17.5 ja 315/60 R22.5 ja vuonna 2022 koko 265/70 R19.5. Vuoden 2021 lopussa markkinoille tulee esivulkanoitu pintakumi koossa 275/70 R22.5. Tämä tukee Bridgestonen Total Tyre Care -mallia.2

Kaikki Bridgestone U-AP 002 ‑renkaat 22.5 tuuman versioina varustetaan RFID-seurantavalmiudella. RFID-seurannan avulla rengas on jäljitettävissä koko elinkaarensa ajan. Tämän etuja ovat muun muassa turvallisuuden paraneminen ja renkaiden kierrätysasteen lisääntyminen.

”Kaupungeissa liikkumiseen liittyy monenlaisia haasteita, kuten kaupunkien keskustojen CO2-päästöt ja melu. Pyrimme vastaamaan näihin haasteisiin.”, sanoo Mark Tejedor, VP Commercial Replacement and OE, Bridgestone EMIA. ”Julkinen bussiliikenne on olennainen osa kaupungin ekosysteemiä, ja olemme tuoneet markkinoille renkaan, joka auttaa vastaamaan samanaikaisesti eri haasteisiin. Korkeampi kilometritulos, pienempi polttoaineen kulutus, pienemmät CO2-päästöt ja melu sekä alhaisemmat kokonaiskustannukset ovat etuja, joista hyötyvät niin asiakkaat, ympäristö kuin kaupunkielämä.”

1 Verrattuna edeltäjään, Bridgestone U-AP 001

2 Bridgestonen räätälöitävä rengashallinta- ja huoltopalvelupaketti kuljetusyrityksille

Bridgestone Euroopassa, Venäjällä, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA)

Bridgestone EMIA, jonka pääkonttori on Zaventemissa Belgiassa, kuuluu Bridgestone-konserniin, joka on johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja maailmassa. Premium-rengastuotteiden lisäksi yritys tarjoaa jatkuvasti laajenevan valikoiman rengas- ja liikkuvuusratkaisuja ja palvelee asiakkaitaan kasvavan, tuhansista asiakaspalvelupisteistä koostuvan jälleenmyyntiverkoston kautta.

Bridgestonen ohjenuorana on globaali sitoumus yritysvastuuseen – Our Way to Serve. Yhtiö pyrkii yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa muokkaamaan tulevaisuuden liikkuvuutta ja parantamaan ihmisten elämää, työtä, liikkumista ja vapaa-aikaa.

Lisätietoa Bridgestonen EMIAsta osoitteissa www.bridgestone.eu ja www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa ja LinkedIn:ssa. Bridgestone Europe NV/SA, Suomen sivuliike vastaa Bridgestone- ja Firestone-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Toimitilamme sijaitsevat Helsingissä. www.bridgestone.fi