Bridgestone EMEAlle Platinum-luokitus EcoVadiksen 2023 kestävyysarvioinnissa

• Bridgestone EMEA kuuluu yhden prosentin parhaimmistoon niistä 130 000 yrityksestä, jotka EcoVadis maailmanlaajuisesti arvioi.
  • Bridgestone EMEA sai ensimmäisessä arvioinnissa vuonna 2015 Silver-tason luokituksen, ja Platinum-tasolle luokitus nousi vuonna 2021. Luokitus on pysynyt korkeimmalla tasolla huolimatta arviointiprosessin kiristymisestä.
  • EcoVadis on maailman johtavia vastuullisuusarviointeja tekevä organisaatio.

Bridgestone EMEA on jälleen saanut platinaluokituksen EcoVadiksen arvostetussa arvioinnissa. EcoVadis myönsi Bridgestone EMEAlle korkeimman mahdollisen luokituksen kolmatta kertaa sitten vuoden 2021. Bridgestone EMEA kuuluu siten yhden prosentin parhaimmistoon niistä 130 000 yrityksestä 220 toimialalla, jotka EcoVadis maailmanlaajuisesti arvioi.

Bridgestone EMEA sai ensimmäisessä EcoVadiksen arvioinnissa vuonna 2015 hopeatason luokituksen ja sijoituksen 12 prosentin parhaimmistossa arvioiduista yrityksistä. EcoVadiksen arviointi käsittää neljä teemaa: ympäristö, työ- ja ihmisoikeudet, toiminnan eettisyys ja kestävät hankinnat. Vuonna 2016 Bridgestone EMEA nousi parhaimman seitsemän prosentin joukkoon ja vuonna 2018 parhaimman neljän prosentin joukkoon. Organisaatio sai Gold-tason luokituksen vuonna 2019 ja Platinum-tason luokituksen ensimmäisen kerran vuonna 2021.

Bridgestone on kehittymässä kestäviä ratkaisuja tarjoavaksi yritykseksi vuoteen 2050 mennessä, ja tällä matkalla sitä ohjaavat konsernin kestävän kehityksen puitekehys sekä Bridgestone E8 ‑sitoumus. EcoVadiksen vuoden 2023 Platinum-luokituksen lisäksi Bridgestone EMEAlla oli samana vuonna muitakin kestävän kehityksen työn kohokohtia, mukaan lukien:

• Asensimme 21 000 aurinkopaneelia Bridgestonen Espanjan Burgosissa sijaitsevalle tehtaalle, joka on yhtiön energiasiirtymässä pisimmälle ehtineitä tuotantolaitoksia. Aurinkopaneelien tuottama sähkö kattaa nyt 10–14 prosenttia tehtaan sähkönkulutuksesta.
  • Jatkoimme vastuullisuuden edistämistä koko toimitusketjussamme muun muassa innovatiivisella ja palkitulla Sustainable Supply Chain Financing -ohjelmalla, jonka puitteissa toimittajille tarjotaan rahoitusta niiden EcoVadis-kestävyysluokituksen perusteella.  Ohjelmaan liittyneistä toimittajista 20 % on parantanut EcoVadis-luokitustaan ja 36 % on saavuttanut edistyneen tason.
  • Toteutimme useita projekteja ja hankkeita osana Bridgestone Global Road Safety ‑ohjelmaa, jonka tavoitteena on parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja tukea YK:n tavoitetta puolittaa liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä vuoteen 2030 mennessä. EMEA järjesti muun muassa rengastarkastustapahtumia, liikenneturvallisuuskoulutuksia sekä koulutusohjelmia yli 20 000 henkilölle.

”Sääntely ja kompleksisuus lisääntyvät yritysvastuukentällä jatkuvasti, mikä korostaa saavutuksemme arvoa”, toteaa Bridgestone EMEAn toimitusjohtaja Laurent Dartoux. ”Ymmärrämme riippumattomien varmennusten suuren merkityksen, etenkin vastuullisuuden saralla. EcoVadiksen arviointikriteeritkin ovat vuosien varrella vain kiristyneet samalla kun oma vastuullisuustoimintamme on kehittynyt. Nykyään arviointiprosessissa on mukana henkilöstöä kaikilta liiketoiminnan alueilta, niin henkilöstö-, IT- ja ympäristö-, työterveys- ja työturvallisuustoiminnoista kuin hankinnoista ja taloustoiminnoista. Kaikkea toimintaa johtaa Sustainability Office ‑tiimimme.”

”EcoVadis Platinum ‑luokituksen säilyttäminen on osoitus kokonaisvaltaisesta sitoutumisestamme kestävään kehitykseen sekä kehittymisestämme yrityksenä Bridgestone E8 ‑sitoumuksen mukaisesti. Kuulumme EcoVadiksen arvioinnissa maailmanlaajuisesti tarkasteltuna huippusuorittajiin, mutta siitä huolimatta meidän on otettava vielä lukuisia kehitysaskeleita matkalla kohti vuotta 2050,” Dartoux jatkaa.

Bridgestone Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa (EMEA):

Bridgestone EMEA on Bridgestone Corporationin alueellinen strateginen liiketoimintayksikkö. Bridgestone Corporation on maailman johtava rengasvalmistaja ja vastuullisten liikkuvuusratkaisujen toimittaja. Zaventemissa (Belgiassa) pääkonttoriaan pitävällä Bridgestone EMEAlla on yli 14 000 työntekijää ja toimintaa 35 maassa eri puolilla aluetta.

Bridgestone tarjoaa laajan valikoiman premium-renkaita, rengasteknologioita ja edistyksellisiä liikkuvuusratkaisuja. Yhtiön visio on tarjota yhteiskunnalle ja asiakkaille lisäarvoa kestävien ratkaisujen kautta. Bridgestone E8 -sitoumus on laaja globaali yrityssitoumus, joka määrittelee selkeästi arvon jota yritys tarjoaa yhteiskunnalle, asiakkaille ja tuleville sukupolville kahdeksalla ydinalueella – Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease ja Empowerment – jotka ohjaavat Bridgestonen strategisia painopisteitä, päätöksentekoa, kulttuurin kehitystä ja yritysvastuutyötä siten, että visio saavutetaan.