Bridgestone EMIAn ensiasennusliiketoiminta tarjosi kestäviä innovaatioita vuonna 2020

Maailman johtavat autovalmistajat valitsivat Bridgestonen jälleen kerran rengaskumppanikseen vuonna 2020. Bridgestone EMIAn ensiasennusrenkaiden toimitukset kattoivat yli 80 eri rengasmallia tai ‑kokoa. Toimitukset jakaantuivat 13 eri valmistajan yli 30 automallin kesken. Vuoden aikana innovatiivista yhteistyötä tehtiin muun muassa Lamborghinin, Maseratin ja Volkswagenin sekä uuden tulokkaan INEOS Automotiven kanssa.

Bridgestone EMIAn ensiasennusliiketoiminta edistää tulevaisuuden kestäviä liikkuvuusratkaisuja virtuaalisen renkaankehitysprosessin, ENLITEN-teknologian ja muiden kestävän kehityksen mukaisten prosessien ja teknologioiden kautta.

Vuosi 2020 oli Bridgestone EMIAn ensiasennusliiketoiminnalle (OE) jälleen menestyksekäs, mikä nojaa yrityksen maineeseen kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen kehittäjänä.

Bridgestone on maailman johtavien autovalmistajien arvostettu ja luotettu kumppani, joka on viime vuosina jatkuvasti kasvattanut OE-liiketoimintaansa innovaatioiden, ketteryyden ja asiantuntijuuden tukemana. Bridgestone EMIAn uudet ensiasennusrenkaiden toimitukset vuonna 2020 kattoivat yli 80 rengasmallia tai -kokoa. Toimitukset jakaantuivat 13 valmistajan yli 30 mallin kesken. Asiakkaihin lukeutuivat mm. Mercedes, BMW ja Audi.

Bridgestone EMIAn ja sen OE-liiketoiminnan painopisteenä vuonna 2020 oli liikkuvuuden kestävän tulevaisuuden edistäminen. Vuonna 2020 Bridgestonen kehittämä virtuaalinen renkaiden mallinnusteknologia vähensi testeissä käytettävien prototyyppirenkaiden ja materiaalien määrää, mullistava painoa alentava ENLITEN-teknologia tuli kuluttajien saataville ensimmäistä kertaa Volkswagenin ID.3-täyssähköautossa, ja noin 30 prosenttia Bridgestone EMIAn OE-renkaista meni sähköautoihin. Bridgestonen voikin perustellusti todeta näyttäneen tietä kestävän kehityksen mukaisissa tuotantomenetelmissä ja tuotteissa.

Kehittyvät markkinat

Maailman johtavat autovalmistajat ovat valinneet Bridgestonen kumppanikseen, koska yhtiö pystyy tarjoamaan niiden autojen suorituskyvyn vapauttavat räätälöidyt premium-renkaat. Bridgestone EMIA pysyikin BMW:n, Audin, Seatin ja Toyotan ykköstoimittajana ja oli yksi päätoimittajista esimerkiksi Volkswagenille, Škodalle ja Mercedekselle.

Yli 60 prosenttia Bridgestone EMIAn uusista OE-toimituksista vuonna 2020 oli HRD+-renkaiden segmentissä (vähintään 18”). Taustalla on yhä suurempien rengaskokojen kuluttajakysynnän kasvu.

Noin 30 prosenttia kaikista Bridgestone EMIAn vuonna 2020 kehittämistä OE-renkaista meni puolestaan sähköautoihin, mikä on osoitus sähköautojen suorituskyvyn ja kysynnän nopeasta noususta sekä Bridgestonen sitoutumisesta kestävien, edistyksellisten ratkaisujen tarjoamiseen. Bridgestone on tukenut sähköautojen kehitystä uraauurtavilla rengasteknologioillaan, joista esimerkkejä ovat muun muassa BMW:n i3-täyssähköautoon kehitetty ologic-teknologia sekä edistyksellinen ENLITEN-teknologia.

Vihreämpää rengaskehitystyötä

Bridgestone edistää liikkumisen kestävämpää tulevaisuutta paitsi itse tuotteilla myös niiden kehitystyössä, kuten yhtiö osoitti vuonna 2020.

Virtuaalinen rengasmallinnus edustaa rengaskehitystyön tulevaisuutta Bridgestonella jo tänään. Tämän teknologian avulla Bridgestone voi luoda renkaasta kehitysvaiheessa digitaalisen kaksosen, mikä vähentää tarvetta valmistaa renkaiden prototyyppejä. Se puolestaan vähentää raaka-aineiden kulutusta ja nopeuttaa tuotteen kehitysprosessia jopa 50 prosenttia. Teknologiaa kehitettiin edelleen vuonna 2020, ja sen käytön ansiosta EMIA käytti OE-renkaiden kehitysvaiheessa 20 prosenttia vähemmän testirenkaita kuin vuonna 2019. Virtuaaliteknologian sekä sisätiloissa suoritettavien testien lisääntyneen käytön ansiosta Bridgestone EMIAn OE-renkailla ajettiin testikilometrejä 25 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

Rengaskehitystyön digitalisoinnin lisäksi Bridgestone keskittyy kehittämään itse renkaita entistä paremmin kestävän kehityksen vaatimuksiin vastaaviksi. ENLITEN-teknologian ja muiden innovatiivisten rengasteknologioiden jatkuvan kehitystyön ansiosta yhtiö on pystynyt merkittävästi vähentämään renkaissa käytettävien raaka-aineiden määrää. Bridgestone EMIAn vuonna 2020 lanseeraamien kesärenkaiden ja all season -renkaiden paino laski keskimäärin 10 prosenttia vastaaviin vuoden 2019 tuotteisiin verrattuna.

Pitkäkestoisia ja uusia kumppanuuksia

Vuonna 2020 Bridgestone ja Lamborghini sopivat ensimmäistä kertaa yhteistyöstä, kun Bridgestonesta tuli Huracán STO -superauton ensiasennusrenkaiden toimittaja yksinoikeudella. COVID-19-pandemiasta huolimatta Bridgestone kehitti autoon räätälöidyt Potenza Sport ‑renkaat, jotka vastaavat superauton uskomatonta kilparatatason suorituskykyä.

Bridgestone kehitti räätälöidyt Potenza Sport -renkaat myös pitkäkestoisen kumppaninsa Maseratin MC20-superautoon. MC20:n ensiasennusrenkaiden ainoana toimittajana Bridgestone kehitti Potenza Sport ‑renkaat tukemaan auton käsiteltävyyttä, hallittavuutta, dynaamisia ajo-ominaisuuksia ja kokonaissuorituskykyä.

Perinteikkäiden autovalmistajien lisäksi Bridgestone pääsi sopimukseen yhteistyöstä vuoden 2020 odotetun tulokkaan INEOS Automotiven kanssa. Valmistajan innovatiivinen, jatkuvalla nelivedolla varustettu maasturi Grenadier tulee markkinoille vuoden 2022 alussa. Autossa on vakiona Bridgestone Dueler A/T 001 ‑renkaat.

Bridgestone toi vuonna 2020 markkinoille myös innovatiivisen, painoa alentavan ENLITEN-teknologian. ENLITEN-renkaiden vierintävastus on jopa 30 prosenttia Bridgestonen premium-kesärengasta pienempi, ja ne ovat jopa 20 prosenttia kevyempiä. [1] Molemmat ominaisuudet auttavat säästämään polttoainetta tai vähentämään sähköautojen akkujen kulutusta. Jokaisen renkaan valmistukseen käytetään noin 2 kg vähemmän raaka-aineita, mikä on ympäristöteko niin luonnonvarojen käytön kuin renkaiden kierrätyksenkin kannalta. Bridgestone toi teknologian maanteille ensimmäistä kertaa kumppaninsa Volkswagenin uudessa ID.3-täyssähköautossa. ENLITEN-teknologia on sittemmin tullut tarjolle 10 rengasmallissa tai -koossa, ja sitä käytetään useiden valmistajien autoissa, kuten Volkswagenin täyssähköisessä SUV-mallissa ID.4:ssä sekä uudessa Golf 8:ssa.

Bridgestone EMIAN OE-liiketoiminnan saavutuksia kommentoi Steven De Bock, VP Consumer Replacement and OE, Bridgestone EMIA: ”Vuonna 2020 tarkastelimme kaikkia projektejamme alusta loppuun asti ennen kaikkea kestävän kehityksen kannalta. Keskityimme tosissamme vähentämään raaka-aineiden käyttöä, kehittämään ja hyödyntämään virtuaalista rengaskehitysteknologiaamme aina kun mahdollista sekä käyttämään ENLITENin kaltaisia kestävän kehityksen mukaisia rengasteknologioita työn alla olleissa renkaissa. Sen ansiosta olemme edistyneet hienosti tällä alueella 12 viime kuukauden aikana.”

”Venytämme insinööritaidon rajoja, jotta voimme tarjota kestävän kehityksen periaatteita noudattaen kehitettyjä suorituskykyisiä huipputuotteita. On hienoa, että olemme voineet yhteistyössä maailman johtavien autovalmistajien kanssa tavoitella yhteisiä ympäristötavoitteitamme ja muokata liikkuvuuden tulevaisuutta entistä kestävämmäksi.”

[1] Bridgestonen oman vertailun perusteella. Vertailurenkaina oli Bridgestonen ENLITEN-teknologiaa hyödyntäviä ja muita premium-kesärenkaita koossa 225/40R18 92Y  XL.

Bridgestone Euroopassa, Venäjällä, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA)

Bridgestone EMIA, jonka pääkonttori on Zaventemissa Belgiassa, kuuluu Bridgestone-konserniin, joka on johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja maailmassa. Premium-rengastuotteiden lisäksi yritys tarjoaa jatkuvasti laajenevan valikoiman rengas- ja liikkuvuusratkaisuja ja palvelee asiakkaitaan kasvavan, tuhansista asiakaspalvelupisteistä koostuvan jälleenmyyntiverkoston kautta.

Bridgestonen ohjenuorana on globaali sitoumus yritysvastuuseen – Our Way to Serve. Yhtiö pyrkii yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa muokkaamaan tulevaisuuden liikkuvuutta ja parantamaan ihmisten elämää, työtä, liikkumista ja vapaa-aikaa.

Lisätietoa Bridgestonen EMIAsta osoitteissa www.bridgestone.eu ja www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa ja LinkedIn:ssa. Bridgestone Europe NV/SA, Suomen sivuliike vastaa Bridgestone- ja Firestone-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Toimitilamme sijaitsevat Helsingissä. www.bridgestone.fi