• Bridgestone Suomi/

Bridgestone ja Lightyear yhdistivät voimansa – yhteistyön kohteena maailman ensimmäinen pitkän toimintasäteen aurinkosähköauto

Bridgestone sovelsi kevyttä ja ympäristöystävällistä ENLITEN-teknologiaansa Lightyear Oneen räätälöityihin Turanza Eco ‑renkaisiin. Tuloksena oli merkittävästi parempi tehokkuus, joka pidentää akun kestoikää, maksimoi ajoneuvon toimintasäteen ja vähentää ympäristövaikutuksia.

• ENLITEN-teknologia mahdollistaa erittäin alhaisen vierintävastuksen ja vähentää raaka-aineiden kulutusta. Tuloksena on merkittävästi parempi tehokkuus, joka pidentää akun kestoikää, maksimoi ajoneuvon toimintasäteen ja vähentää ympäristövaikutuksia.
  • Lightyearin ja Bridgestonen kumppanuus syntyi osapuolten panostuksesta kestävään kehitykseen. Sen pohjalla on Bridgestone World Solar Challenge ‑haasteen parissa tehty yhteistyö.
  • Lightyear One tuodaan testiradoille vuoden 2021 toisella neljänneksellä ja markkinoille vuoden loppuun mennessä.

Bridgestone, 90 vuoden ajan osaamistaan kartuttanut maailmanlaajuisesti johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja, on julkistanut eksklusiivisen kumppanuuden Alankomaissa toimivan liikkuvuusratkaisujen innovoijan Lightyearin kanssa. Bridgestone on suunnitellut renkaat maailman ensimmäiseen pitkän toimintasäteen aurinkosähköautoon, Lightyear Oneen, jonka on määrä tulla markkinoille tämän vuoden loppuun mennessä.

Bridgestonen tuoreiden tutkimusten[1] mukaan 50 prosenttia eurooppalaisista autoilijoista harkitsee täysin sähköllä toimivan auton hankkimista, ja 37 prosenttia on edelleen epäilevällä kannalla tehokkuuteen ja toimintasäteeseen liittyvien huolien vuoksi.

Lightyear One ratkaisee nämä ongelmat tarjoamalla ennennäkemättömän laajan toimintasäteen, 725 km, ja jopa kolminkertaisen energiatehokkuuden verrattuna markkinoilla nykyisin oleviin sähköajoneuvoihin. Ajoneuvo latautuu suoraan auringosta katolla olevien aurinkopaneelien avulla, mikä minimoi CO2-päästöt ja lataustarpeen sekä maksimoi tehokkuuden.

Lightyear on saavuttanut tämän uskomattoman suorituskyvyn venyttämällä nykyteknologian rajoja ja suunnitellut markkinoiden tähän asti aerodynaamisimman auton hyödyntämällä merkittäviä edistysaskeleita monilla eri ajoneuvosuunnittelun alueilla. Lightyear halusi tukea tätä ainutlaatuista suorituskykyä ja parantaa auton tehokkuutta entisestään, ja siksi yritys haki rengasta, jolla on erittäin alhainen vierintävastus ja kevyt paino, jotta akku kestäisi mahdollisimman pitkään, autolla olisi mahdollisimman suuri toimintasäde ja ympäristövaikutukset olisivat mahdollisimman pienet.

Bridgestone kehitti Lightyear Oneen räätälöidyt Turanza Eco ‑renkaat, joissa yhdistyvät ensimmäistä kertaa yhtiön mullistava, kevyt ENLITEN-teknologia ja ologic-teknologia. Nämä teknologiat alentavat renkaan painoa käyttämällä vähemmän raaka-aineita koko valmistusprosessin aikana ja pienentävät vierintävastusta innovatiivisen kulutuspinnan, suurempien halkaisijoiden, korkeiden rengaspaineiden ja ohuen muotoilun avulla.

Renkaan erittäin alhainen vierintävastus tarkoittaa myös, että Lightyear Onessa voidaan käyttää kevyempää akkua. Vaihtoehtoisiin sähköautonrenkaisiin verrattuna Turanza Eco ‑renkaat kasvattavat auton toimintasädettä matkan, joka vastaa yli 90 kg:n pudotusta auton painossa[2]. Paitsi että rengas pidentää Lightyear Onen latausten välistä ajomatkaa, sen silican jakautumista on parannettu soveltamalla uutta sekoitusteknologiaa. Renkaiden paino alenee kaikkiaan 3,6 kg (noin 10 %) ajoneuvoa kohti.[3] Kilometrituloksesta[4] ja pidosta ei silti ole tingitty.

Turanza Eco ‑renkaiden kyljissä on ensimmäistä kertaa uusi Bridgestone EV ‑merkintä. Bridgestone EV ‑merkintää käytetään renkaissa, jotka on valmistettu varta vasten sähköautoihin. Se osoittaa, että renkaalle on suoritettu tiukat testit, joiden tuloksena se on saanut autonvalmistajien hyväksynnän. Nämä renkaat tukevat sähköajoneuvojen ainutlaatuisia ominaisuuksia ja täyttävät autonvalmistajien ajoneuvon toimintasäteelle, hallittavuudelle ja renkaan käyttöiälle asettamat vaatimukset.

Bridgestone hyödynsi myös virtuaalista renkaankehitysteknologiaansa, joka mahdollistaa renkaan suorituskyvyn tarkan mallinnuksen ilman, että rengasta tarvitsee fyysisesti valmistaa ja testata. Näin säästetään jopa 40 000 testikilometriä todellisissa olosuhteissa ulkona ja ajoneuvoissa. Lisäksi se voi lyhentää tuotekehitykseen kuluvaa aikaa jopa 50 prosentilla[5].

Perusta Lightyear Onelle luotiin Bridgestone World Solar Challengessa, Australian erämaan halki ajetussa 3000 kilometrin kisassa, joka venyttää teknologisten innovaatioiden ja aurinkokäyttöisten autojen rajoja. Bridgestone on tehnyt kahdeksan vuoden ajan yhteistyötä Eindhovenin teknillisen yliopiston ja Lightyearin taustalla olevan tiimin kanssa. Lightyearin takana oleva talli Solar Team Eindhoven voitti Bridgestone World Solar Challengen Cruiser Cupin neljä kertaa peräkkäin vuosina 2016–2019.

Bridgestone EMIAn COO & CTO Emilio Tiberio kertoo: ”Lightyearin lähestymistapa kestävään liikkuvuuteen teki vaikutuksen heti kun talli lähti mukaan Bridgestone World Solar Challengeen, ja siksi olemme innoissamme, että saamme olla mukana Lightyear One ‑projektissa. Bridgestone on sitoutunut vähentämään CO2-päästöjään 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja siirtymään sataprosenttisesti kestävän kehityksen mukaisten materiaalien käyttöön vuoteen 2050 mennessä, ja näiden tavoitteiden saavuttamisessa strategiset kumppanuudet ovat ratkaisevan tärkeitä.”

Lightyearin CEO Lex Hoefsloot lisää: ”Olemme erityisen iloisia tästä kumppanuudesta Bridgestonen ja Lightyearin välillä. Se tuo yhteen kaksi yritystä, joilla on sama visio kestävän liikkuvuuden tulevaisuudesta. Maailma on jo nyt ennennäkemättömien muutosten ja haasteiden keskellä, ja innovaatioiden ja huipputeknologian avulla voimme yhdessä tarttua mahdollisuuksiin ja rakentaa kestävämpää maailmaa.”

Lightyear:
Lightyearin missio on tehdä puhtaasta liikkumisesta mahdollista kaikille kaikkialla. Lightyear kehittää energiatehokkaaksi suunniteltuja, integroiduilla aurinkopaneeleilla varustettuja sähköautoja. Sähköautolla voidaan siten ilmastosta riippuen ajaa jopa 20 000 kilometriä vuodessa aurinkovoimalla. Nopeasti kasvava yritys perustettiin vuonna 2016, ja sillä on nykyisin yli 140 työntekijää. Tiimiin kuuluu nuoria osaajia ja kokeneita konkareita autoteollisuudesta, mukaan lukien Teslan, Audin, McLarenin ja Ferrarin entisiä työntekijöitä. Vuonna 2019 Lightyear sai avustusta Euroopan komission myöntämästä Horisontti 2020 ‑ohjelmasta avustussopimuksella numero 848620. Kesällä 2019 Lightyear julkisti ensimmäisen ajokelpoisen prototyyppinsä, Lightyear Onen, ja avasi uuden toimiston. Arvovaltainen TIME Magazine valitsi Lightyear Onen sadan parhaan keksinnön joukkoon vuonna 2019. Ensimmäiset autot toimitetaan arviolta vuoden 2021 lopussa, ja eksklusiivisen, 946 autoa käsittävän sarjan tuotantoa ajetaan ylös vuonna 2022.

[1] Tutkimukseen osallistui 3000 kuluttajaa Euroopan eri maista. Tutkimuksen suoritti Profacts Brand Tracker Bridgestonen toimeksiannosta tammikuussa 2021

[2] Energiankulutusvertailu Lightyear Onen renkaan ja Bridgestonen valikoimissa olevan tavallisen renkaan 175/60 R19 välillä.

[3] LY Onen renkaan paino verrattuna samankokoiseen tavalliseen BS-renkaaseen (175/60 R19).

[4] Kulutustestissä verrattiin LY Onen rengasta ja samankokoista tavallista BS-rengasta (175/60 R19).

[5]Virtuaalinen kehitystyö voi minimoida tai eliminoida kokonaan ulkona tehdyt testit (40 000 km), jotka koostuvat aidoissa ajo-olosuhteissa ajoneuvoilla suoritetuista testeistä ja ulkoradalla suoritetuista testeistä, jotka perustuvat neljään kehityskierrokseen.Bridgestonen Euroopan teknologiakeskus suorittaa nykyisin henkilöautonrenkaiden kehitystyössä keskimäärin 40 000 km testejä (ulkoradalla ja ajoneuvoissa).

Bridgestone Euroopassa, Venäjällä, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA)

Bridgestone EMIA, jonka pääkonttori on Zaventemissa Belgiassa, kuuluu Bridgestone-konserniin, joka on johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja maailmassa. Premium-rengastuotteiden lisäksi yritys tarjoaa jatkuvasti laajenevan valikoiman rengas- ja liikkuvuusratkaisuja ja palvelee asiakkaitaan kasvavan, tuhansista asiakaspalvelupisteistä koostuvan jälleenmyyntiverkoston kautta.

Bridgestonen ohjenuorana on globaali sitoumus yritysvastuuseen – Our Way to Serve. Yhtiö pyrkii yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa muokkaamaan tulevaisuuden liikkuvuutta ja parantamaan ihmisten elämää, työtä, liikkumista ja vapaa-aikaa.

Lisätietoa Bridgestonen EMIAsta osoitteissa www.bridgestone.eu ja www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa ja LinkedIn:ssa. Bridgestone Europe NV/SA, Suomen sivuliike vastaa Bridgestone- ja Firestone-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Toimitilamme sijaitsevat Helsingissä. www.bridgestone.fi

Lainaukset

Emilio Tiberio, COO & CTO, Bridgestone EMIA