Bridgestone kehittää uutta tekniikkaa renkaan kulumisen havaitsemiseen CAIS-konseptin pohjalta

Bridgestone-konserni on kehittänyt uuden tekniikan renkaan kulumisen ja kulutuspinnan urasyvyyden arviointiin. Innovatiivinen tekniikka perustuu Contact Area Information Sensing- eli (CAIS*1) -konseptiin.

Renkaan kuluminen saattaa heikentää pito-ominaisuuksia etenkin märällä tienpinnalla. Lisäksi epätasaisesti tai toispuoleisesti kulunut rengas voi heikentää auton käsiteltävyyttä.

Uudessa tekniikassa hyödynnetään renkaaseen asennettuja antureita, jotka keräävät ajon aikana tietoa kulutuspinnassa tapahtuvista muutoksista. Analysoimalla nämä tiedot järjestelmä arvioi kulutuspinnan kulumisen tasoa ja tarjoaa kuljettajalle reaaliaikaista tietoa renkaiden kunnosta.

Tarjoamalla kuljettajalle reaaliaikaista tietoa esimerkiksi renkaiden urasyvyydestä ja mahdollisesta epätasaisesta kulumisesta Bridgestonen järjestelmä auttaa kuljettajaa ajamaan turvallisemmin sekä määrittämään oikean ajankohdan renkaiden vaihtamiselle. Tekniikka auttaa myös päättämään oikean ajankohdan renkaiden paikan vaihtamiseksi. Tällöin renkaat kuluvat tasaisemmin ja kestävät pidempään, mikä säästää ympäristöä.

Tuomalla tämän uuden tekniikan markkinoille Bridgestone haluaa auttaa asiakkaitaan säästämään kustannuksia ja tarjota heille mielenrauhaa. Bridgestone on sitoutunut edistämään turvallista ajamista innovatiivisilla renkailla ja teknologioilla.

CAIS-konseptin yleiskuvaus (Bridgestonen anturiteknologia)

Kulumisen arviointitekniikan yleiskuvaus

1. Renkaaseen asennettu anturi havaitsee muodonmuutokset renkaan kulutuspinnassa. Tieto lähetetään langattomasti ajoneuvon analysointilaitteeseen. Anturin voimanlähteenä toimii renkaaseen asennettu generaattori.

2. Ajoneuvon analysointilaite tulkitsee lähetetyt tiedot reaaliajassa ja määrittää renkaan kulumisen tason.

3. Renkaan kulumisesta tietoa tarjoavan tekniikan ansiosta renkaat voidaan vaihtaa uusiin ennen kuin ne ovat kuluneet liiaksi. Se auttaa myös päättämään oikean ajankohdan renkaiden paikan vaihtamiselle. Tekniikka voi ylipäänsä tehdä ajamisesta turvallisempaa ja pienentää käyttökustannuksia.

*1. CAIS on yleisnimitys Bridgestonen rengasantureita*2 hyödyntäville tekniikoille, jotka tarjoavat lisäarvoa keräämällä renkaan kosketuspinnasta tietoa, jonka perusteella voidaan määritellä tienpinnan olosuhteet sekä renkaan kunto.

*2. Antureita käytetään haluttujen muuttujien mittaamiseen.