Bridgestone tuo Enliten-teknologian markkinoille uudessa Volkswagen ID.3-täyssähköautossa

• Ympäristöystävällinen Enliten-teknologia vähentää vierintävastusta erittäin merkittävästi, mikä auttaa säästämään ID.3:n akkua.
  • Enliten-teknologialla valmistetut renkaat ovat kevyempiä, sillä niihin käytetään jopa 2 kg vähemmän raaka-aineita, mikä säästää myös osaltaan akun energiaa.
  • Enliten-teknologia takaa renkaiden maksimaalisen märkäpidon ja kulumiskestävyyden, joten ID.3:n ratissa pääsee nauttimaan erinomaisista ajo-ominaisuuksista.

Bridgestone tuo yhteistyössä pitkäaikaisen kumppaninsa Volkswagenin kanssa markkinoille mullistavan kevyiden renkaiden teknologiansa uudessa Volkswagen ID.3-täyssähköautossa. Ympäristöystävällisellä Enliten-teknologialla voidaan valmistaa renkaita, joiden vierintävastus on erittäin alhainen, ja samalla voidaan vähentää materiaalien käyttöä. Teknologiaa käytetään ensimmäistä kertaa Turanza Eco -renkaissa, jotka on suunniteltu ID.3:a varten.

Ympäristöystävällinen auto ja ympäristöystävällinen rengas

Pitkään odotetun ID.3:n kehitystyön tavoitteena oli tuoda sähköisen liikkuvuuden edut useamman autoilijan ulottuville. ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen markkinoille tuleva täyssähköauto. ID.3:n kehitystyön aikana Volkswagen haki rengasratkaisua, joka tarjoaisi suorituskykyiset ominaisuudet sekä märällä että kuivalla kelillä, hyvät jarrutusominaisuudet, pitkän käyttöiän ja ennen kaikkea erittäin alhaisen vierintävastuksen. Vierintävastuksella voi olla merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen tai, kuten tässä tapauksessa, ID.3:n toimintamatkaan sähköllä.

Bridgestone vastasi kaikkiin näihin vaatimuksiin kehittämällä ID.3:een räätälöidyn, Enliten-teknologiaa hyödyntävän Turanza-renkaan. Bridgestonen uusi innovatiivinen kevyiden renkaiden teknologia asettaa riman renkaiden materiaalinkäytölle ja vierintävastukselle sekä tarjoaa merkittäviä ympäristöetuja – siis täydellinen valinta kestävän kehityksen mukaiseksi suunniteltuun autoon.

Enliten-renkaiden vierintävastus on jopa 30 prosenttia tavallista premium-kesärengasta pienempi.[1] Polttomoottoriautossa tämä tarkoittaa pienempää polttoaineen kulutusta ja alhaisempia CO2-päästöjä, kun taas sähköauton kohdalla toimintamatka kasvaa merkittävästi – ID.3:n omistajat pääsevät siten nauttimaan auton maksimaalisesta toimintasäteestä. Enliten-teknologia säästää polttoainetta/akun energiaa myös jopa 20 prosenttia tavanomaista premium-kesärengasta pienemmällä painollaan.1 Jokaisen renkaan valmistukseen käytetään noin 2 kg vähemmän materiaaleja, mistä ympäristö hyötyy tarkasteltaessa niin luonnonvarojen käyttöä kuin lopullista käytöstä poistoa.

Tämän lisäksi tulevat vielä Enliten-teknologian suorituskykyedut. Enliten-renkaiden valmistuksessa käytettävät ainutlaatuiset materiaalit ja uusi sekoitusprosessi parantavat kumiseoksen kulumiskestävyyttä pidon kärsimättä. Kun tähän yhdistetään urien muoto ja 3D-pintakuvio, Enliten-teknologia parantaa auton ajettavuutta ja ajonautintoa sekä ID.3:n tapauksessa täyttää kaikki Volkswagenin suorituskykytavoitteet.

Pitkästä yhteistyöstä hyötynyt projekti

Bridgestonen ja Volkswagenin pitkäaikainen menestyksekäs yhteistyö – josta esimerkkinä on Nürburgringin radan sähköautojen kierrosennätyksen rikkominen viime vuonna – osoitti vahvuutensa tässäkin tapauksessa, sillä renkaat kehitettiin nopeassa aikataulussa juuri Volkswagenin vaatimusten mukaan.Bridgestone käytti renkaan kehitystyön alkuvaiheissa mullistavaa virtuaaliteknologiaansa määrittääkseen digitaalisesti renkaan optimaaliset mitat ID.3:lle. Virtuaaliteknologia ei vain nopeuta renkaan kehitystyötä vaan tarjoaa lisäksi ympäristöetuja, koska renkaita ei tarvitse valmistaa ja koeajaa kehitys- ja testausvaiheessa.Enliten-teknologiaa hyödyntäviä Turanza Eco -renkaita saa Volkswagen ID.3:een 18, 19, ja 20 tuuman kokoina. Renkaiden 19 ja 20 tuuman versioissa käytetään Bridgestonen B-Seal-teknologiaa, joka takaa rengaspaineen väliaikaisen säilymisen ja matkan jatkumisen, jos pintakuvion alueelle tulee pistovaurio.

Volkswagenin alustarakenteiden kehityksestä vastaava Karsten Schebsdat kommentoi: ”ID.3 on merkittävin lanseerauksemme sitten Golfin. Tiesimme, että renkaiden on oltava täydelliset, jotta kuljettajat saavat kaiken irti auton suorituskyvystä ja ympäristöeduista. Siksi valitsimme ID.3:een Bridgestonen Enliten-teknologian. Enliten-teknologian tuoma huomattava alennus vierintävastuksessa säästää merkittävästi ID.3:n akkua, mikä on tärkeää, varsinkin kun sähköautojen toimintamatkasta käydään tällä hetkellä paljon keskustelua. Enliten voi osaltaan auttaa muuttamaan käsityksiä sähköisestä liikkumisesta. Se on todellakin mullistava teknologia.”

Bridgestone EMIAn ensiasennusliiketoiminnasta vastaava johtaja Mark Tejedor toteaa: ”Viimeaikaiset projektit täyssähköisen ID-malliston parissa ovat todistaneet sähköisen liikkuvuuden potentiaalin; ID.3 on aidosti kaikille suunniteltu sähköauto. Olemme ylpeitä, että pystyimme tuomaan Enliten-teknologian suorituskyky- ja ympäristöedut kaikkien ulottuville ensimmäistä kertaa Volkswagenin uuden ID.3-täyssähköauton myötä. Olemme yrityksenä sitoutuneet tarjoamaan räätälöitäviä ratkaisuja alkuperäisvalmistajille. He ovat avainkumppaneitamme edistäessämme tulevaisuuden liikkuvuutta ja luodessamme uutta arvoa yhteiskunnalle. Yhteistyö Volkswagenin kanssa on erinomainen esimerkki juuri tästä.”

[1] Bridgestonen sisäisen vertailun perusteella. Vertailurenkaina oli Bridgestonen Enliten-teknologiaa hyödyntäviä ja hyödyntämättömiä premium-kesärenkaita koossa 92Y 225/40R18 XL.

Bridgestone Euroopassa, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA)

Vastaamme Bridgestonen liiketoiminnoista Euroopassa, Venäjällä, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa. Olemme jo lähes 90 vuoden ajan luoneet edellytyksiä ihmisten ja tavaran luotettavalle liikkumiselle määränpäähänsä mahdollisimman mukavasti ja keskeytyksettä. Nykypäivän nopeasti muuttuvassa maailmassa kehitämme ratkaisuja asiakkaiden todellisiin ongelmiin. Siksi Bridgestone EMIA on nopeasti muuttumassa premium-renkaiden valmistajasta liikkuvuusratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi. Kehitämme innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja alan edistyksellisimpiin kuuluvien tehtaiden, maailmanluokan teknologian ja haluttujen kumppanuuksien tukemana. Jatkamme muutostamme tavoitteenamme muovata liikkuvuuden tulevaisuutta.

Lisätietoa Bridgestonen EMIAsta osoitteissa www.bridgestone.eu ja www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa ja LinkedIn:ssa.

Bridgestone Europe NV/SA, Suomen sivuliike vastaa Bridgestone-, Firestone-, Dayton- ja Seiberling-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Toimitilamme sijaitsevat Helsingissä. www.bridgestone.fi

Lainaukset

Karsten Schebsdat, Head of Chassis Development, Volkswagen