Bridgestonelle tunnustusta vesivastuullisuudesta

• Bridgestone sai korkeimman, arvostetun A-luokituksen CDP:n arvioinnissa yritysten vesiturvallisuuteen liittyvästä toiminnasta.
  • Bridgestone otti vesivastuun toimintaperiaatteensa käyttöön vuonna 2020 edistääkseen sosiaalisesti oikeudenmukaista veden käyttöä ja suojellakseen veden kiertokulkua yhteisöissä, joissa yritys toimii.

Bridgestone ylsi CDP:n tämän vuoden Water Security -arvioinnissa A-listalle osoituksena yhtiön erinomaisesta toiminnasta vesiturvallisuuteen liittyvissä hankkeissa. CDP[1] on kansainvälinen voittoa tavoittelematon ympäristöjärjestö. Bridgestone oli yksi 118 yrityksestä, jotka CDP valitsi lähes 3 000 arvioidun yrityksen joukosta parhaiden yritysten A-listalle.

Bridgestonen tavoitteena on osaltaan tukea elämistä tasapainossa luonnon kanssa. Tässä työssä yhtiötä ohjaa sen vuodelle 2050 asetettu pitkän aikavälin ympäristövisio. Tavoitteen saavuttamiseksi Bridgestonen on suojattava luonnon monimuotoisuutta esimerkiksi vesivaroja suojelemalla. Vesi on Bridgestonen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta tärkeä resurssi, minkä vuoksi yhtiön vastuulla on käyttää vettä kestävästi. Bridgestone otti vesivastuupolitiikkansa[2] käyttöön vuonna 2020 edistääkseen sosiaalisesti oikeudenmukaista veden käyttöä ja suojellakseen veden kiertokulkua yhteisöissä, joissa yritys toimii. Yhtiö panostaa veden käyttöön liittyviin asioihin sidosryhmät osallistavalla prosessilla, joka sisältää toimenpiteitä niin valuma-alueilla, toimipaikoilla kuin tuotantoketjun loppupään liiketoiminnoissa. Pääsy tämän vuoden Water Security -arvioinnin A-listalle on osoitus yhtiön kehityksestä sekä konkreettisten vesivastuusuunnitelmien käyttöönotosta vesivastuupolitiikan mukaisesti, etenkin veden niukkuudesta kärsivillä alueilla.[3] Toimenpiteiden ansiosta vedenotto oli vähentynyt Bridgestonen Buenos Airesin tehtaalla Argentiinassa 65 prosenttia ja Izmitin tehtaalla Turkissa 35 prosenttia vuoteen 2020 mennessä (vuoden 2005 lähtötasoon verrattuna).

Bridgestone-konsernin toimitusjohtaja Shuichi Ishibashi kommentoi yhtiön pääsyä Water Security -arvioinnin A-listalle: ”Vesi on Bridgestonen liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta tärkeä resurssi, minkä vuoksi yhtiön vastuulla on edistää veden sosiaalisesti oikeudenmukaista käyttöä ja suojella veden kiertokulkua. Bridgestonen tavoite on olla kestävien ratkaisujen yhtiö vuoteen 2050 mennessä. Siksi teemme tuotteidemme koko elinkaaren ja kaikki arvoketjut kattavaa yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa kestävän yhteiskunnan edistämiseksi.”

Aiheeseen liittyviä linkkejä (englanniksi):

Yritysvastuuraportti 2020–2021

Pitkän aikavälin ympäristövisio

Vesivastuupolitiikka ja tuotannon hankkeet (mukaan lukien vastaukset CDP:n kyselyihin)

Ulkoiset arvioinnit Bridgestonen yritysvastuusta

CDP:n A-luettelo 2021 (ulkoinen linkki)

[1] CDP on kansainvälinen kansalaisjärjestö, joka kerää ja julkistaa yritysten ja kaupunkien ympäristötietoja. CDP rohkaisee institutionaalisten sijoittajien, yritysten ja muiden organisaatioiden pyynnöstä organisaatioita julkistamaan ilmastonmuutokseen, kasvihuonekaasupäästöihin, vedenkäyttöön ja muuhun ympäristönsuojeluun liittyviä tietojaan. Järjestö myös tutkii ja arvioi näiden organisaatioiden toimintaa.

[2] Vesivastuullisuus viittaa vesivarojen kokonaisvaltaiseen eettiseen hallintaan.

[3] Tuotantolaitokset vesiriskialueilla: Tuotantolaitokset, joihin kohdistuu sijaintinsa vuoksi vesivarojen niukkuuteen tai veden laatuun liittyviä riskejä.

Bridgestone Euroopassa, Venäjällä, Lähi-idässä, Intiassa ja Afrikassa (EMIA)

Bridgestone EMIA on Bridgestone Corporationin alueellinen strateginen liiketoimintayksikkö. Bridgestone Corporation on maailman johtava renkaiden ja muiden kumituotteiden valmistaja, joka tarjoaa asiantuntemukseen perustuvia ratkaisuja turvalliseen ja vastuulliseen liikkuvuuteen. Zaventemissa (Belgiassa) pääkonttoriaan pitävällä Bridgestone EMIA:lla on yli 20 000 työntekijää ja toimintaa 40 maassa eri puolilla aluetta. Bridgestone tarjoaa monipuolisen valikoiman innovatiivisiin teknologioihin perustuvia premiumluokan renkaita ja edistyksellisiä ratkaisuja, jotka parantavat ihmisten liikkumista, elämää, työtä ja vapaa-aikaa.

Lisätietoa Bridgestonen EMIAsta osoitteissa www.bridgestone.eu ja www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa,  YouTubessa ja LinkedIn:ssa.

Bridgestone Europe NV/SA, Suomen sivuliike vastaa Bridgestone-, Firestone- ja Dayton-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Toimitilamme sijaitsevat Helsingissä. www.bridgestone.fi

Lainaukset

Shuichi Ishibashi, Global CEO of Bridgestone