PANU TURUNEN SUUNNITTELEE CARLO MORETTILLE MALJAKKOMALLISTON

Report this content

Ainutlaatuisessa ja harvinaisessa yhteistyössä myös syyskuussa järjestettävän Helsinki Design Weekin vieraat pääsevät osallistumaan Muranon kristallista valmistettavien maljakoiden suunnittelemiseen.

Suomalainen muotoilija Panu Turunen ja italialainen lasinvalmistaja Carlo Moretti ovat sopineet ainutlaatuisesta yhteistyöstä. Panu Turunen ideoi Carlo Morettille maljakkomalliston, joka viimeistellään Muranon kuuluisalla lasinpuhaltajien saarella Venetsiassa. Aiemmin Muranon lasinvalmistajien kanssa yhteistyötä ovat tehneet muun muassa Tapio Wirkkala, Harri Koskinen ja Oiva Toikka.

Inspiraation lähteenä Turunen käyttää ’My Italy’ -valokuvakollaasia, jonka rakentamiseen 6.-16.9. järjestettävän Helsinki Design Weekin vieraat voivat osallistua. Valokuvakollaasi tulee olemaan esillä Carlo Morettin töitä myyvän Brillanza Helsingin myymälässä Helsingin Tulli- ja pakkahuoneella, jossa myös Helsinki Design Week järjestetään. Maljakkokokoelma tulee myyntiin Suomessa ja muissa maissa myöhemmin syksyllä.

”Projekti antaa minulle mahdollisuuden sukeltaa italialaisen lasin sydämeen ja hakea yhdessä ihmisten kanssa tunteita ja ajatuksia ainutlaatuisiin lasiteoksiin suomalaisen muotoilun kansainvälisesti tasokkaaseen, ajattoman vahvaan tyyliin.”, Turunen toteaa. ”Voin tällaisissa projekteissa toteuttaa itseäni muotoilijana tuoden jotain todella mielenkiintoista suomalaiseen sisustukseen.”, Turunen jatkaa.

Valkeakoskella, kuvanveistäjä Emil Wikströmin (1864-1942) rakennuttaman kansallisromanttisen erämaa-ateljee Visavuoren miljöössä asuva muotoilija Panu Turunen (1978) valmistui Lahden Ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutista, käsi- ja taideteolliselta linjalta vuonna 2004. Vapaasti suupuhallettuun lasiin hän tutustui Nuutajärvellä 2003 ja aloitti silloin yhteistyön Pohjoismaiden mestaruuden voittaneen lasinpuhaltajamestari Kari Alakosken kanssa. Turusen suunnittelemia lasiesineitä on ollut esillä muun muassa Suomen Lasimuseossa Riihimäellä ja Shanghain maailmannäyttelyssä vuonna 2010 sekä Suomen Tasavallan presidentin kansliassa.

Italialaisen Carlo Morettin tuotteet ovat saaneet lukuisia palkintoja ja niitä on ollut esillä museoissa ja gallerioissa ympäri maailman, muun muassa Museum of Modern Artissa, New Yorkissa ja Suomen Lasimuseossa Riihimäellä. Morettin valikoimaan kuuluu Muranon kristallista valmistettuja, suupuhallettuja ja käsin viimeisteltyjä maljakoita, kulhoja, lautasia, juomalaseja sekä valaisimia.

LISÄTIETOJA:

Jukka Nieminen