Britannia kutsuu – VisitBritainin viimeisimmät matkailu-uutiset, marraskuu 2005

Britain Calling, marraskuu 2005

CHURCHILL-MUSEO AVATTIIN LONTOOSSA Ison-Britannian valtiomiehen ja sodan aikaisen johtajan Sir Winston Churchillin kuolemasta on kulunut 40 vuotta. Sen muistoksi Lontoossa avattiin hänelle omistettu uusi museo 11.2. Se on maailman ensimmäinen museo, joka on omistettu tuolle BBC:n äänestyksen mukaan suurimmalle koskaan eläneelle brittiläiselle, hänen elämälleen, saavutuksilleen ja perinnölleen. Museo on viimeinen laajennus Cabinet War Rooms -huoneistoon, joka sijaitsee hallituksen rakennuksen kellarikerroksessa ja josta Churchill johti maata ja liittoutuneita sotajoukkoja toisen maailmansodan aikana. 13,5 miljoonaa puntaa maksaneen projektin aikaansaannos on Churchillin entisöity yksityisasunto osana War Rooms -huoneistoa: museossa on kulttuuriesineitä, valokuvia, dokumentteja ja videonauhaa, joiden joukossa on runsaasti julkisuudessa ennen näkemätöntä materiaalia. Churchill Museum on avoinna päivittäin. Sisäänpääsymaksu on 10 puntaa aikuiselta, lapsille ilmainen, puh. +44 (0)20 7930 6961. Lisätietoja museon verkkosivuilta: www.churchillmuseum.org.uk. GONDOLITARJOILUA RUOKAILIJOILLE BIRMINGHAMISSA Englannin toiseksi suurin kaupunki Birmingham julistaa ylpeänä, että sillä on useampi kilometri kanaaleja kuin Venetsialla. Silti se ei ole aiemmin voinut tarjota vierailijoilleen ajelua gondolilla – mutta nyt voi. Yksi näistä perinteisistä veneistä kuuluu kanaalin varressa sijaitsevan Don Salvo -ravintolalle, ja ruokailijat voivat nyt halutessaan nousta kyytiin tyylikkäästä ostos- ja ravintolakorttelista, Brindleyplacesta, ja ajella muutaman sadan metrin matkan Don Salvo’siin sampanjaa siemaillen. Yhtiökumppani James Drago-Ferrante korostaa, että vene on aito italialainen: “Haluamme tuoda Birminghamiin Italian tunnelmaa.” Kanaaleja hoitava British Waterways on asiasta yhtä innostunut, sillä palvelulla on muitakin ulottuvuuksia: Englannin kaupunkikanaalit tunnetaan parhaiten 200 vuotta vanhana teollisuusarkeologisena alueena ja luonnon turvapaikkana. Paikat gondoliruokailulle suositellaan varaamaan kolme viikkoa etukäteen. Elämys maksaa 100 puntaa kahdelta henkilöltä, ja hintaan sisältyy pullo samppanjaa. Palvelu sai pariskuntien suosion ystävänpäivän aikoihin, helmikuun alhaisista lämpötiloista huolimatta. Varaukset voi tehdä soittamalla numeroon +44 (0)121 643 4000. www.britishwaterways.co.uk TUTUSTU ISOON-BRITANNIAAN KÄVELLEN Kävelijät voivat tutustua eräisiin Britannian kirjallisuuden sankareihin ja historiallisiin legendoihin Sherpa Expeditionsin järjestämällä omatoimisella patikointilomalla. Reittien valikoima ulottuu Cotswoldsin pehmeästi kumpuilevilta kukkuloilta Skotlannin ylänköjen villiin ja rosoiseen maisemaan, joten se vastaa kaikenlaisten kävelijöiden tarpeisiin. Sherpa järjestää yömajoitusta kävelijöille majataloissa, hotelleissa ja vierasmajoissa sekä järjestää matkatavaroiden kuljetuksen majatalosta toiseen samalla, kun kävelijät kulkevat vaikkapa seuraavia polkuja pitkin: • 82-kilometrinen Hadrian’s Wall seuraa suurta Rooman keisarin muuria Solway Firthistä Pohjanmerelle. Muuri on rakennettu 122 jaa. • Dorset-Wessex on vierailijoiden mahdollisuus nähdä Etelä-Englannin maisemat, jotka innoittivat kirjailijoita Jane Austenia ja Thomas Hardya. • The Great Glen Way Skotlannissa kulkee Caledonian kanaalin rantaa Fort Williamista Invernessiin. Varo Loch Nessin hirviötä! Hinnat ovat alkaen 423 puntaa kahdeksan päivän kävelystä. Hintaan kuuluu majoitus ja aamiaiset, matkatavaroiden kuljetukset ja matkapakkaus, joka sisältää reittien kuvaukset yksityiskohtaisine karttoineen ja vierailukohteineen. Varaukset voi tehdä soittamalla numeroon +44 (0)1748 826492. Lisätietoja verkkosivuilta: www.sherpa-walking-holidays.co.uk/britain BRITANNIAN KIRJALLISET MERKKIPÄIVÄT 2005 Britannia juhlii suurten kirjailijoidensa saavutuksia vuonna 2005. Charlotte Brontësta William Wordsworthiin – maan maineikkaat kirjailijat eivät unohdu alueilla, joita he rakastivat. • Charlotte Brontën kuoleman 150-vuotispäivää muistetaan Yorkshiressa: Brontë Parsonage -museossa Haworthissa on kirjailijan kirjeitä, pukuja ja käsikirjoituksia esittelevä näyttely 1.2.–31.12. Merkkipäivän kunniaksi järjestetään myös nykytaidenäyttely "Leaving Home" (11.–31.3.), jonka yhteydessä rakennuksen ulkopuolella ja talon historiallisissa huoneissa näytetään kuvaheijastuksia. Charlotten kuolemaa muistetaan myös kuninkaallisella postimerkillä, ja Haworthin kirkossa pidetään muistotilaisuus 31.1. • Samuel Johnson laati merkittävän sanakirjansa vuonna 1755 eli 250 vuotta sitten. Hänen taloonsa pääsee tutustumaan London’s Fleet Streetin lähellä, ja sanakirjantekijän syntymäpaikkamuseo on Staffordshiren Lichfieldissä, jonne on asetettu näytteille tämän suurmiehen tutkimuksia. Siellä järjestetään myös paikallisia kävelyretkiä. • Sir Winston Churchill oli sekä kirjailija ja taiteilija että valtiomies, ja hänen kuolemansa 40-vuotispäivän kunniaksi järjestetään näyttely hänen sukukodissaan Blenheimin palatsissa toukokuusta syyskuuhun. www.blenheimpalace.com • Kirjailija ja taiteilija Beatrix Potter osti sata vuotta sitten Hill Top -nimisen maatalon Lake Districtissä lähellä Windermereä, ja nykyään se on yleisölle avoin kansallisperintökohde. Yksi hänen suosituista eläinhahmoistaan, Miss Tiggywinkle, täyttää kohta sata vuotta. William Wordsworthin elämäkerrallinen runo The Prelude täyttää 200 vuotta ja Arthur Ransomen kertomus Swallows and Amazons 75 vuotta. Molemmat ovat saaneet alkunsa Coniston Waterin ja Lake Windermeren seuduilla. Lisätietoja verkkosivuilta: www.gocumbria.com • Edith Nesbitin teoksen The Railway Children julkaisusta on kulunut sata vuotta, ja merkkipäivän kunniaksi järjestetään erilaisia tapahtumia National Railway Museumissa Yorkissa 22.–30.10. www.nrm.org.uk BRIDGET JONESIN LONTOO KARTALLA Elokuvakartta esittelee kaikki Lontoon paikat jotka näkyvät uutuuselokuvassa Bridget Jones: Elämä jatkuu (Bridget Jones: The Edge of Reason), pääosissa Renée Zellweger ja Hugh Grant. Film Londonin ja turistivirasto Visit Londonin tuottamaan julkaisuun on merkitty paikkoja Conduit Streetillä sijaitsevasta alusvaateliike Rigby & Pelleristä aina Kensington Gardensin italialaisiin lähteisiin, joilla Mark Darcy ja Daniel Cleaver tappelivat Bridgetistä. Kartan jokaiseen kohteeseen on merkitty lähimmät metroasemat, joten fanit voivat itse suunnitella reittinsä. Elokuvassa ovat esillä myös pääkaupungin aukiot, taidegalleriat, torit sekä moderni arkkitehtuuri. Tämän kartan saa ilmaiseksi VisitBritain-toimistoista kautta maailman (Brittiska Turistbyrån Tukholmassa) ja matkatoimistoista Englannissa, tai sen voi ladata Visit London -verkkosivulta. Tammikuussa 2005 julkaistiin kartta ihmissuhde-elokuvasta Iholla (Closer), pääosissa Julia Roberts ja Jude Law. Muut tähän mennessä julkaistut kartat ovat elokuvista Myrskylinnut (Thunderbirds), Rakkautta vain (Love Actually) ja Tyttären talossa (The Mother). Ilmaisen kartan voi tilata sähköpostitse osoitteesta suomi@visitbritain.org. HUMMERI JA RANSKALAISET MUKAAN DEVONÍN JA CORNWALLIN UUDET MAKUELÄMYKSET Devonissa on fish and chip -myymälä The Fish Shed, jossa saa valita kalansa suoraan altaasta. Kalakokit tarjoavat sen oluessa paistettuna tai yksinkertaisesti grillattuna ja oliiviöljyllä maustettuna. Kala ostetaan kolmelta tai neljältä yksityisalukselta, jotka takaavat, että se ei koskaan ole yli 12 tuntia vanhaa, ja kaikki on siimalla pyydettyä. On todella hämmästyttävää, että tämän kaiken saa viidellä punnalla, kun vertaa niihin pakastimesta otettuihin, öljyssä lionneisiin tahmeisiin kiekuroihin, mitä niin monessa fish and chip -myymälässä tarjotaan. Kokeilemisen arvoinen on myös brittiläisen julkkiskokki Rick Steinin Fish & Ship Shop Padstowissa – taattua laatua! www.rickstein.co.uk The Fish Shed (+44 (0)1392 878206), Dart's Farm. Avoinna ti–su 11.30–14.30 ja 17.30–20.30; kala £4–£5, ranskalaiset £1. Stein’s Fish & Chips, South Quay, Padstow. Avoinna ke–la, 12.00–14.30 ja 17.00–21.00, su 12.00–18.00. Suljettu maanantaisin ja tiistaisin. Muita hyviä ruokailupaikkoja: The Bridge, Bridge Hill, Topsham (+44 (0)1932 873862, www.cheffers.co.uk/hist): Tämä vuoden olutravintola The Good Pub Guide 2005:n mukaan tarjoaa kunnon ale-olutta ja kotiruokaa. Georgian Tea Room (vuoden teehuone kaupungin lounasosassa), ruokatarjoilu ma-pe 9.00-16.30.