Alfa Laval sai uusintatilauksen rikkikaasujen puhdistusjärjestelmästä hollantilaiselta laivanvarustamolta

Maailman johtava lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan yritys Alfa Laval toimittaa hollantilaiselle Spliethoff-laivanvarustamolle PureSOx rikkikaasujen puhdistusjärjestelmän. Viiteen seilaavaan alukseen tehtävä toimitus tapahtuu vuoden 2014 aikana. Kauppasummaa ei voida kertoa julkisuuteen.

Alfa Laval toimitti ensimmäisen PureSOx rikkikaasujen puhdistusjärjestelmän Spliethoff-laivavarustamolle vuonna 2012. Siitä lähtien PureSOx-puhdistusjärjestelmää on käytetty asiakkaan laivoissa jo yli 7000 tuntia IMOn päästömääräyksiä noudattaen.

”Tämä uudelleentilaus kertoo sen, että pesuritekniikkamme on houkutteleva ja oikeanlainen ratkaisu myös jälkiasennuksena vanhoihin laivoihin”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström toteaa.

IMOn yleissopimuksen mukaan rikkipäästöjen vähetäminen koskee kaikkia aluksia, niin uusia kuin jo seilaavia. Yleissopimus edellyttää, että vuodesta 2015 alkaen rikkipäästötasot on leikattava 0,1 %:iin edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta tietyillä ECA:n valvonta-alueilla.

Maailmanlaajuinen rikkipäästötaso ei saa myöskään ylittää 0,5 prosenttia vuodesta 2020 lähtien. Jotta asetetut tavoiteet saavutetaan, joutuvat alusten omistajat siirtymään joko kalliimpaan, vähärikkiseen polttoaineeseen. Toisena vaihtoehtona on investoida aluksen savupiipun yhteyteen asennettavaan rikkipesuriin, kuten Alfa Lavalin PureSOx.

Tiesitkö, että…15. tammikuuta Alfa Laval aukaisee uuden testilaboratorion ja koulutuskeskuksen Tanskan Aalborgiin? Laboratoriossa testataan meriteollisuuden kattiloita, pesureita ja lämmönvaihtimia.

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä. Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö. Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2012 noin 3,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 16 000. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy