Alfa Lavalille laitetilaus brasilialaiselle öljynporauslautalle

Maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan alalla lukeutuva Alfa Laval toimittaa makean veden tuotantoon tarkoitettuja generaattoreita  ja diselöljyn puhdistimia porauslautalle Brasiliaan. Tilauksen arvo on lähes 10 miljoonaa euroa, ja toimitusaika ajoittuu vuosille 2013­–2015.

Alfa Lavalin toimittamat laitteet asennetaan öljynporauslautalle, joka sijoitetaan hiljattain löytyneille öljykentille Brasilian rannikon edestä. Makean veden generaattori muuntaa meriveden makeaksi vedeksi, jota voidaan käyttää lautalla prosessivetenä ja juomavetenä. Puhdistimet kontrolloivat puolestaan dieselöljyn laatua: mitä puhtaampaa öljy on, sitä paremmin pystytään optimoimaan sähköntuotannon käytettävyysaikaa.

“Luotettavat, kompaktit ja tehokkaat laitteistot ovat välttämättömiä maksimoidaksemme laitteiden käyttöiän tällaisissa haastavissa avomeren olosuhteissa. Nämä viimeaikaiset tilaukset todistavat jälleen kykymme vastata tiukkoihinkin vaatimuksiin”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström kertoo.

Tiesitkö, että… EIA:n tammikuisen ennusteen mukaan Brasilian öljyntuotanto saavuttaa 2,8 miljoonan barrelin/päivätason kuluvana vuonna 2012 ja 3,0 barrelin/päivätason ensi vuonna 2013?

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2011 noin 3,2 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 16 000. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy