Alfa Lavalille tilauksia öljynjalostamolle ja ydinvoimalaan Venäjälle

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan johtaviin yrityksiin kuuluva Alfa Laval on saanut kaksi merkittävää lämmönvaihdintilausta Venäjälle, joista toisen öljynjalostamoon ja toisen ydinvoimalaan. Jalostamo-tilauksen arvo on noin 7,9 miljoonaa euroa ja ydinvoimala-tilauksen arvo noin 13,5 miljoonaa euroa.

Alfa Laval toimittaa venäläiselle öljynjalostamolle kompaktit lämmönvaihtimet. Niitä käytetään tislausprosessissa, jossa raakaöljy esilämmitetään vaiheittain. Lämmönvaihdin hyödyntää älykkäästi raakaöljyn lämmitysprosessissa vapautunutta energiaa, mikä tekee vaihtimesta erittäin energiatehokkaan ratkaisun:

”Lämmönvaihtimemme pystyy hyödyntämään jo kerran käytettyä lämpöenergiaa jopa 95 %. Tämä tuo peräti 40 %:n energiansäästön verrattuna perinteisiin putkilämmönvaihtimiin”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström kommentoi.

Kompakti lämmönvaihdin onkin pikku hiljaa syrjäyttämässä perinteisen putkilämmönvaihtimen.

Tilaus toimitetaan öljynjalostamoon kuluvan vuoden 2012 aikana.

Toimituksia kaikkiin Venäjän ydinvoimaloihin

Alfa Lavalin ydinvoimalaan toimittaman levylämmönvaihtimen käyttökohteena ovat reaktorilaitoksen jäähdytysjärjestelmät. Alfa Lavalin ratkaisu jäähdyttää pääreaktoria jokaisessa tilanteessa, kun reaktori joudutaan sulkemaan.

Nyt saadun ydinvoimala-tilauksen jälkeen Alfa Laval on toimittanut laitteita kaikkiin Venäjän ydinvoimaloihin:

”Tilaus vahvistaa sen, että asemamme paikallisilla energiamarkkinoilla on erittäin vahva”, Lars Renström kommentoi.

Toimitus alkaa ensi vuonna 2013 ja se on tarkoitus saattaa päätökseen vuonna 2015.

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy

puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2011 noin 3,2 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 11 400. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com