Alfa Lavalilta dekantterit maailman suurimmalle jäteveden puhdistuslaitokselle Chicagoon

Maailman johtava lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan yritys Alfa Laval toimittaa dekantterit maailman suurimmalle jäteveden puhdistuslaitokselle Chicagoon. Jopa 5,3 miljardia vesilitraa päivittäin puhdistava The Stickney Water Reclamation -vedenpuhdistamo pystyy poistamaan yli 90 % veden epäpuhtauksista.

Alfa Laval kehitti vedenpuhdistamolle kaksi dekantteria, jotka kaksinkertaistavat laitoksen kapasiteetin käsitellä jätevettä. Kun jätevesi tulee puhdistamolle, alkaa siellä veden 10 tuntinen puhdistusprosessi. Prosessissa vedestä saadaan yli 90 % epäpuhtauksista poistettua.

Useiden puhdistusaltaiden läpi johdatettavasta vedestä suodatetaan ensin raskaimmat epäpuhtaudet altaiden pohjalle. Alkueläimet erotetaan jätevedestä toisiin altaisiin ja niistä erotettua lietettä käytetään karun maaperän rikastamiseksi, puistoissa, golfkentillä ja maatiloilla. Puhdas vesi kanavoidaan lopulta Mississippi-jokeen.

YK:n Ympäristöohjelma-raportin mukaan maapallon kaupunkialueilla vapautuu päivittäin noin 150–250 miljoonaa kuutiota saastunutta vettä maahan, jokiin, järviin ja meriin.

Faktaa Alfa Lavalin dekanttereista:

-          50 %:n säästö energiakustannuksissa

-          Yli 90 % lietteestä talteen ja hyötykäyttöön

-          50 % pienempi polymeerikulutus

-          15,4 miljoonan euron säästöt 20 vuoden aikana

-          Kaksinkertaisesti parempi suoritusteho vanhaan järjestelmään verrattuna

-          Kolme kertaa pidempi käyttöikä

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2012 noin 3,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 16 000. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy